Ledmodul med 18 st led, hur koppla inviduell strömbegr.?
Re: Ledmodul med 18 st led, hur koppla inviduell strömbegr.?
Blev ingen länk dit men tror Du menar Typ 82P 50 ohm 0,5W och 100 ohm 1,5W men LEDen är på 3W men kanske inte spelar nån roll. Transistorn kanske är en BD136 eller om det skulle vara NPN
Med LM1085-kopplingen och 1.8ohm kommer du få från 700mA till 25mA med en 50ohm trimpot. Om den är 20-varvig motsvarar första varvet ca 700mA till 300mA och efter fyra varv är du nere på 100mA.
Har ändrat länken nu, tänkte på 72PT. Men 82P verkar tåla ännu bättre.whynot skrev:Blev ingen länk dit men tror Du menar Typ 82P 50 ohm 0,5W och 100 ohm 1,5W men LEDen är på 3W men kanske inte spelar nån roll. Transistorn kanske är en BD136 eller om det skulle vara NPN
Tricket är att inte släppa fram mer spänning än vad som behövs. Om det t.ex. släpps fram 4V till LEDen kommer den sno ca 3,5V, då kommer det bara finnas kvar 0,5V till potten men all ström är kvar, så 0,5V x 0,7A = 0,35W
Transistorn är ingen särskild, bara att det är en bipolär NPN.
Om man jämför förslagen så är det ett varv på poten för att justera från 700 mA till 300 mA på det med bara motstånd och en 20 varvs pot. Hur mycket blir det på det med transistorn vid 700 mA till 300 mA där det är en 1-varvs pot? För det räcker att det går att justera till hälften av strömmen.
Funderar vidare på styrningen. Om man har en typ av PWM-styrning med funktionen att det är en slinga som kör ut binära tal från 0-256 med en viss hastighet, slingan behöver väl inte vara så lång. I den sätter man in hur många procent varje tal ska användas. De sprids då ut på slingan. Det finns en krets med 9 st utgångar som har ett binärt tal på 1, 2,4,8,16,32,64,128,256 om det då står t.ex 22 så är det 2,4 och 16 som blockeras när man kör ut 0 så får alla utgångar pulser. Skulle det vara en lösning har haft den lösningen på mina stegmotorer och där fungerar det perfekt.
Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar men är det nåt liknande MIBAM?
Jag vet inte, förstod inte riktigt det där. Det jag menar är att man kör ut en fast frekvens på slingan och står det 0 hela tiden så är det signal ut på alla utgångar står det någon annan siffra så är dom utgångarna blockerade. 3 =1+2 blockerade, 22=2+4+16 blockerade, 96=32+64 Så slingan kan väl bestå av lagom antal siffror. Beroende hur ofta en utgång är blockerad så blir det olika ström eller volt ut.
Utgång 1=1, utgång 2=2, utgång 3=4, utgång 4=8, osv upp till 256
Om det är en slinga med 20 siffror och varann siffra är 1 och resten nollor så är utgång 1 blockerad 50% av tiden.
Utgång 1=1, utgång 2=2, utgång 3=4, utgång 4=8, osv upp till 256
Om det är en slinga med 20 siffror och varann siffra är 1 och resten nollor så är utgång 1 blockerad 50% av tiden.
Är det en mikrokontroller du tänkt använda till detta? Det är lite oklart vad som menas med en slinga och varför varje utgång ska ha olika nummer. Hur ska utgång 4 veta att den ska vara avstängd om det kommer en 8:a på "slingan"?
Det är binara tal, en 8=utgång 4, 16=utgång 5
Jag skrev att slingan kan ha t.ex 20 siffror som snurrar runt och är det bara 0 på alla 20 så är ingen utgång blockerad. Står det någon siffra så är det den eller dom utgångarna som är blockerade.
Ett enkelt system att koda. Man kör från datorn genom ett I/O kort till någon typ av krets..
Vill man ha 25% så ska 25% av sifrorna ha det binära talet som det blir och det blir olika beroende om det är flera utgångar på samma ställe. Vill man 30% så är 30% av siffrorna i slingan det binära talet för den eller de utgångarna.
Exempel:
0
0
0
4 utg. 3
10 utg. 2 + 4
0
0
0
0
16 utg. 5
0
4 utg. 3
10 utg. 2 + 4
0
0
4 utg. 3
0
0
0
4 utg. 3
tillbaka till början
Jag skrev att slingan kan ha t.ex 20 siffror som snurrar runt och är det bara 0 på alla 20 så är ingen utgång blockerad. Står det någon siffra så är det den eller dom utgångarna som är blockerade.
Ett enkelt system att koda. Man kör från datorn genom ett I/O kort till någon typ av krets..
Vill man ha 25% så ska 25% av sifrorna ha det binära talet som det blir och det blir olika beroende om det är flera utgångar på samma ställe. Vill man 30% så är 30% av siffrorna i slingan det binära talet för den eller de utgångarna.
Exempel:
0
0
0
4 utg. 3
10 utg. 2 + 4
0
0
0
0
16 utg. 5
0
4 utg. 3
10 utg. 2 + 4
0
0
4 utg. 3
0
0
0
4 utg. 3
tillbaka till början
Senast redigerad av whynot 4 september 2009, 17:41:46, redigerad totalt 2 gånger.
Jag har räknat med en Vbe (spänning bas-emitter) på 0,55 V över trissan. Därför ska det vara ett fast motstånd på 0,8 ohm för att få 700 mA (0,55V/0,7A). Vid högre ström är det tänkt att trissan ska öppna och strömmen gå genom det andra motståndet (på kanske 1k ohm?) förbi LEDen istället. 0,8 ohms motståndet borde nog sitta direkt i serie med potten på den sidan potten sitter. En 200 ohms pot kan då öka motståndet till 200,8 ohm (200 + 0,8). Strömmen genom LEDen ska då bli 2,7 mA (0,55 V / 201 ohm = 0,0027 A) på ett knappt varvs vridning.whynot skrev:Om man jämför förslagen så är det ett varv på poten för att justera från 700 mA till 300 mA på det med bara motstånd och en 20 varvs pot. Hur mycket blir det på det med transistorn vid 700 mA till 300 mA där det är en 1-varvs pot? För det räcker att det går att justera till hälften av strömmen.
Hur fungerar om man bara kör frå 300 mA till 700 mA lägre behöver man nog inte använda några andra värden då? Till en som går från 700 mA till 1400 mA då?
Det är nog svårt att hitta en pott på lägre motstånd en 50 ohm, vilket ger 11 mA som minst. Men du behöver ju inte vrida den hela vägen. För att få 1400 mA ska motståndet vara på 0,4 ohm (0,55 / 1,4). Men som sagt, vete fasen om det funkar? Strömmen ser ut att gå parallellt när trissan är öppen och då borde det nog inte vara ett 1k ohm motstånd i serie med collektorn på trissan för då borde den mesta strömmen gå genom LEDen ändå. Utan ett motstånd på collektorn kanske funkar men undrar om trissan klarar 700 mA genom sig?whynot skrev:Hur fungerar om man bara kör frå 300 mA till 700 mA lägre behöver man nog inte använda några andra värden då? Till en som går från 700 mA till 1400 mA då?
Tänkte beställa nu så vilka motstånd blir det för 300-700 mA och för 700-1400 mA så får jag testa.
Har Du lust att skriva det
Har Du lust att skriva det

Skulle jag senare vilja koppla på det här skulle det gå bra?
87-160 från Kjell o co usb exprimentkort
87-160 från Kjell o co usb exprimentkort
Har nu pratat med Swech och han tycker iden verkar bra att koppla in ett I/O kort i datorn och sen dtyra ut signalerna på en ändring av Neondiods schema man tar bort poten och något motstånd bl.a.
Nu är det beställt delar bara att kolla med Kjell o co i Luleå om dom något I/O kort hemma eller kanske någon har ett över.
Om jag sen gör slingan 100 pulser lång så blir varje puls 1% blir ju lämpligt.
Nu är det beställt delar bara att kolla med Kjell o co i Luleå om dom något I/O kort hemma eller kanske någon har ett över.
Om jag sen gör slingan 100 pulser lång så blir varje puls 1% blir ju lämpligt.