Hur funkar y-d start?
Re: Hur funkar y-d start?
Jag som är helt säker på att den splitter nya vedkap jag hyrde i vintras hade just YD start, i alla fall var brytaren märkt så.
Och den låste i Y läge med...
en film säger mer än tusen ord...
Och den låste i Y läge med...
en film säger mer än tusen ord...
Visst finns det, men det är inte speciellt vanligt längre då det finns både billigare och bättre metoder att starta större motorer.
Tror inte jag sett en en enda kompressormotor med YD-start de senaste säg 20-åren.
Tror inte jag sett en en enda kompressormotor med YD-start de senaste säg 20-åren.
Nytta med y-d start kan också vara tveksamt........
Om motoren inte kommer upp fullt varvtal på y - störe eftersläpnig.
Sker ett språngvis vartalsökning vid omkoppling till d.
Om det är en centrifug pump eller fläkt som last.
Är effekt förändrigen "varvtals förändringen upphöjt till 3".......
Omkopling y till d kan ge en strömrusning stören än vid direktstart.
Därtill 2 strömrusningar också.
Om motoren inte kommer upp fullt varvtal på y - störe eftersläpnig.
Sker ett språngvis vartalsökning vid omkoppling till d.
Om det är en centrifug pump eller fläkt som last.
Är effekt förändrigen "varvtals förändringen upphöjt till 3".......
Omkopling y till d kan ge en strömrusning stören än vid direktstart.
Därtill 2 strömrusningar också.
Hittade en ritning på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=105092 YD.pdf.doc ladda hem och döp om till YD.pdf . Tror det är den modernare yd varianten med massa kontaktorer.
Ser kanske ut så här
Ser kanske ut så här

- prototypen
Fasläget mellan Y och D skiljer 30 grader så rotorn gör ett ryck när man kopplar om.
YD start är inte snällt mot motorn då det blir ett långt startförlopp med uppvärmning av motorn. Det är heller inte snällt mot lasten pga omkopplingsrycket. Men det är snällt mot elnätet då strömmen reduceras med ca 30%.
Någon skrev att det skulle vara skadligt att köra i Y läge, det är det inte om motorn kan hålla varvet uppe. Med låg belastning så fungerar det (min stora justersåg går för det mesta i Y när jag "bara" ska kapa en tunn list. Klyver jag däremot plank så måste den gå i D)
Protte
YD start är inte snällt mot motorn då det blir ett långt startförlopp med uppvärmning av motorn. Det är heller inte snällt mot lasten pga omkopplingsrycket. Men det är snällt mot elnätet då strömmen reduceras med ca 30%.
Någon skrev att det skulle vara skadligt att köra i Y läge, det är det inte om motorn kan hålla varvet uppe. Med låg belastning så fungerar det (min stora justersåg går för det mesta i Y när jag "bara" ska kapa en tunn list. Klyver jag däremot plank så måste den gå i D)
Protte
- Mizzarrogh
Vad jag menade med "skadligt i Y-läge" var att man ju får en våldsam värmestegring i lindningarna om man kör (för)tung belastning i Y-läge, ingenting annat. 

- FormerMazda
Är TomasL från framtiden?
Y-D används fortfarande på många nya maskiner. Ta ett tripp på skogsmässan så ser du många nytillverkade vedmaskiner med Y-D start, som exempel.
Vår Kisa-kombi som nu är ~5år har manuell Y-D start.
Och, verkstadskompressorn hos pappa som nu är 2-3år har varken Y-D eller by-pass, där är det direkt på som gäller. Med både luft och D-kopplat direkt. Det är en ganska stor 3-fas, och ingen kina-historia.
Dyrt med Y-D? Det är ju bara lite kontaktorer. Inga konstigheter att bygga. Heller inte dyrt.
Däremot kan jag tänka att stora, alltså STORA, nya maskiner arbetar på annat sätt. Så Tomas kanske generaliserar lite.
Peace out!
Y-D används fortfarande på många nya maskiner. Ta ett tripp på skogsmässan så ser du många nytillverkade vedmaskiner med Y-D start, som exempel.
Vår Kisa-kombi som nu är ~5år har manuell Y-D start.
Och, verkstadskompressorn hos pappa som nu är 2-3år har varken Y-D eller by-pass, där är det direkt på som gäller. Med både luft och D-kopplat direkt. Det är en ganska stor 3-fas, och ingen kina-historia.
Dyrt med Y-D? Det är ju bara lite kontaktorer. Inga konstigheter att bygga. Heller inte dyrt.
Däremot kan jag tänka att stora, alltså STORA, nya maskiner arbetar på annat sätt. Så Tomas kanske generaliserar lite.
Peace out!
- Mizzarrogh
Jo, Verkar ju absolut enklast att gå direkt i D-läge om bara säkringarna medger det...
Edit: Wikilänk med illustrationer om vad som händer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
(Sodjan, fina bilder, tänker på detta ofta då jag ser morfars gamla träbåt som nu ligger och ruttnar pga en skada som förmodligen är enkel att fixa om man hade kunskaper men nu blev det en plastbåt istället_)
Edit: Wikilänk med illustrationer om vad som händer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
(Sodjan, fina bilder, tänker på detta ofta då jag ser morfars gamla träbåt som nu ligger och ruttnar pga en skada som förmodligen är enkel att fixa om man hade kunskaper men nu blev det en plastbåt istället_)
Det tomas pratar om låter mer som ett skydd mot inrusnings ström. Det ger inget skydd mot stora startmoment.
Ska man snurra igång tunga maskiner så tar det mer tid. Från några sekunder för en vedkap tex. mer om det är tyngre prylar, typ hyvel eller så.
Kompressorer har inte så stora roterande delar så där är inte behovet lika stort.
1802: Söker du någonsin eller skriver du bara här så fort något dyker upp i huvudet på dig?
Att köra en 380V motor på 12V kan du glömma. Momenttappet med Y koppling är markant redan där. Och då har du fortfarande 230V över lindningarna.
Ska man snurra igång tunga maskiner så tar det mer tid. Från några sekunder för en vedkap tex. mer om det är tyngre prylar, typ hyvel eller så.
Kompressorer har inte så stora roterande delar så där är inte behovet lika stort.
1802: Söker du någonsin eller skriver du bara här så fort något dyker upp i huvudet på dig?
Att köra en 380V motor på 12V kan du glömma. Momenttappet med Y koppling är markant redan där. Och då har du fortfarande 230V över lindningarna.
Att köra 380V motor på 12V har jag redan provat, det går. Den blir inte så stark kanske, men snurrar gör den. I steg likt en stegmotor. Och det krävs många steg för ett varv. Googlar gör jag parallelt. Google är läroboken, forumet är läraren.
Kom på att jag körde med alla 6 punkter öppna(tog väck bläcken helt). Då är det ju varken y eller d. Vad blir det då?
Kom på att jag körde med alla 6 punkter öppna(tog väck bläcken helt). Då är det ju varken y eller d. Vad blir det då?
Senast redigerad av 1802 4 september 2009, 12:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Oftast sitter nog skruvarna så här.
123
456
Spolarna på min var antingen 1-6 2-4 3-5 eller 1-5 2-6 3-4. Genom att skicka in 12V på spolarna stegvis så rörde den sig i små hack. I praktiken. Obs inga yd bleck inkopplade.
Lägger in http://www.skolor.pedc.se/universitetsh ... nning2.htm för att hitta den lätt.... Varför y kopplar man permanent?
123
456
Spolarna på min var antingen 1-6 2-4 3-5 eller 1-5 2-6 3-4. Genom att skicka in 12V på spolarna stegvis så rörde den sig i små hack. I praktiken. Obs inga yd bleck inkopplade.
Lägger in http://www.skolor.pedc.se/universitetsh ... nning2.htm för att hitta den lätt.... Varför y kopplar man permanent?
Läser du inte en sidorna du länkar till?
"Motorn skall Y-kopplas om spänningen mellan faserna är 400 V "
"Motorn skall Y-kopplas om spänningen mellan faserna är 400 V "
"På en Y-koppling så blir spänningen i mittpunkten hela tiden noll förutsatt att faserna ligger rätt och att alla grenar belastar lika. Då blir spänningens effektivvärde 230V på var och en av grenarna. Kopplar du sedan om dem till D-koppling så blir det uppåt 400V över varje gren. Borde då bli ca 1.73 (roten ur tre) ggr större ström om impedansen på enskilda lindningarna förblir samma som vid Y."
Verkar snarare som spänningen går från 220V till 400V vid yd-start. Med samma matning. Obs ovan är inte kontrollerat.
Verkar snarare som spänningen går från 220V till 400V vid yd-start. Med samma matning. Obs ovan är inte kontrollerat.