Är en ”Atom” något att ha på labbbänken? (Fråga om PC köp.)

Fransson

Är en ”Atom” något att ha på labbbänken? (Fråga om PC köp.)

Inlägg av Fransson »

Hej allihopa. :D

Jag överväger ett köpa en ny dator, och har en del funderingar.
Tyvärr försöker jag förena två ytterligheter, en trängd budget och önskemålet att kunna ta med datorn. Så uppenbart måste en kompromiss till. :?

Jag har dock fått upp ögonen för de riktigt små bärbara datorerna. (Typ ”Eee PC” och likande.) De verkar vara både ultraportabla och billiga. Nackdelen verkar vara prestandan. Vad jag sett är nästan alla baserade på en Intel Atom processor på 1,6 Ghz.

Mina frågor är alltså:
Är en sådan gångbar på elektroniklabbbänken?
Har ni några förslag på passande datorer?
(Budget ca 4000.)

Lite tankar om vad jag vill ha i, eller göra med, datorn: :vissla:

* OS skulle vara Ubuntu. (Eventuellt med dualbot för att kunna köra ett program som kräver Windows.)
* Eagle elektronik CAD.
* Enkel bildredigering i Gimp (crop,resize) för att publicera scheman mm. på Internet.
* 2D-, 3D-CAD för fronter och lådor mm elektronikrelaterat.
* Mjukvaruinstrument för ljudkort (oscilloskop, tongenerator mm).
* Micro-Controller programmering. (Arduino, Atmel AVR, Renesas, Pic eller något annat.)
* Hårdvarustyrning. (Serie-port, Parallell-port, USB-port mm.) (Ja. Jag vet. Endast via USB till serie-/parallell-ports omvandlare.)
* …
* …
Alla program ska helst vara ”open sours” men annan programvara kan vara ok (Eagle t.ex.) om den tillför ett tydligt ”mervärde”.

Har ni några fler flera för slag på elektronikrelaterade saker man kan göra med en bärbar ”Atom”?

Ett litet förtydligande:
Just nu håller jag på med elektronik enbart som hobby, för att jag tycker att det är kul. Därför blir mina prioriteringar där efter. Jag vet att om jag använde samma pengar till att bygga en stationär PC skulle jag få mycket mer prestanda för samma pengar. (Och det kommer jag troligtvis att göra på nått års sikt eller så.) Men nu vill jag kunna ta med mig mina projekt och diskutera olika idéer och lösningsförslag med mina vänner. Och som jag nämnde i inledningen är min budget extremt tight. Jag behöver nog försaka ett antal krogbesök det närmsta halvåret för att klämma fram de ca 4000-5000 kr jag tror behövs för: dator, minnesutbyggnad och port omvandlare mm.

Ett andra förtydligande:
Det Windowsprogram som nämns ovan (i samband med OS) har inget med elektronik att göra. Jag nämnde det enbart ut i fall dualbot skulle ha någon påverkan på valet av datorn.

Edit: Lagt till enkel bildredigering i listan.
Senast redigerad av Fransson 30 augusti 2009, 14:56:11, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: Är en ”Atom” något att ha på labbbänken? (Fråga om PC köp.)

Inlägg av blueint »

Du kan köra X11 eller liknande så att programmen körs på en annan dator fysiskt. Då har inte prestandan på den lokala datorn så stor betydelse.
Användarvisningsbild
Carmis

Inlägg av Carmis »

Ett tips är att åka till en affär och skriva lite på en så liten bärbar och även kolla in hur stor skärmen är.
Min flickvän har en MSI Wind 10,1 tum och tangentbordet är lite mindre än vanligt, det går att vänja sig vid.
MEN upplösningen på skärmen är inte hög, det är väldigt irriterande när man är ute på internet och i många program så blir det fel för att de är anpassade för högre upplösningar.

Om du har en extra skärm och tangentbord så skulle däremot en liten bärbar vara mitt första val, men det förutsätter att alla program går att köra på den, men det går att lösa som blueint sa.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hmm... :humm: Får göra ett par förtydliganden...

Carmis: Jag har redan "provat" ett par varianter. Och extern skärm och tangentbord är självklart där jag har till gång till det. Och där tillgång saknas kan jag klara mig med det inbyggda.

blueint: "Fjärrstyrning" ska jag testa och utvärdera mot min nuvarande stationära dator. Men jag tvivlar på att det blir något "lyft" på grund av låg prestanda och långsam uppkoppling. I framtiden, mot nästa stationära dator ska det troligtvis bli så.

Just nu är jag intresserad av att veta om det blir "rimlig" hastighet över huvud taget, om man kör alla program lokalt.

Någon som har egen erfatenhet?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det går inte att komma ifrån att det är en "extremt krympt dator" CPU GPU ska man inte försöka belasta alls, det är fel.

Jag kör extremt slimmad XP utan antivirus och räknar med att få ghosta om datorn en gång i veckan för att ha den frisk. Men men det går jag att använda den.
tgr

Inlägg av tgr »

Om du bara ska ha den vid arbetsbänken och inte måste bära iväg den så är det trevligt med större skärm. Det finns mini-itxmoderkort med Atom för ganska billiga pengar.
Jag har själv en http://www.dustinhome.se/pd_5010201500.aspx?
Den har Serieport, Parallel, grafik, Dubbla kärnor + hyperthreading.
En sådan + minne + lite disk + 19"skärm får du för mindre en bit under din budget.
Den klarar nästan att avkoda 720p film. Tyvärr laggar ljudet... Mycke strömsnål också om man inte vill stänga av mitt i labbandet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Stor skärm när man har många prylar på bänken kan vara problematiskt. Kan iofs lösas genom att hänga upp skärmen på väggen som en tavla för att kunna kolla schema medans man löder etc..
Fransson

Inlägg av Fransson »

Den enda som ens varit nära att svara på RÄTT FRÅGA är "netrunner". (Vi ses väll på Proxxi på måndag? ;) ) Men det var ändå inte rätt OS.

Är det så svårt att förstå vad det är jag vill veta?
tgr

Inlägg av tgr »

Äh, Jag ville bara vara snäll...
Men bygg in mitt förslag i en hård portfölj med skärmen i locket så har du en bärbar variant. Då får du plats att ha med en labbplatta och lite annat i lådan också ;)
Batteritid har du inte pratat om men det finns ju 12V nätagg till itx så du kan stoppa in lite batterier i lådan med.

I övrigt så har jag sett folk som byggt in 3gmodem, blåtand, minneskortsläsare i sina netbookar.
Windows/Linux och dualboot är inga konstigheter. Se till att du har ram. Du behöver stor ssd eller disk för att få plats med båda. Eller boota linux från usbminne (kanske inbyggt i datorn). Köper du med windows får du ju en licens och slipper vara olaglig...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag har en Asus EEE901GO så jag kan väl dela med mig av mina erfarenheter.
Spec:

Atom 1,6GHz
2GB RAM (1GB original)
1024x600 LCD
16GB SSD
Inbyggt 3G-kort
WLAN och kabelnät
SDHC-läsare

Jag har kompletterat med en liten BT-dongle och 16GB SD-kort.
Jag har haft den som primär dator i ca ett halvår och känner inget behov av att byta.
Jag använder den till Eagle och 2D-cad, enkel textredigering och spreadsheet,mail,irc,ssh enkel bildredigering (crop,resize) samt hardcore surfning.
Cad och Eagle går men är inte någon njutning på 1024x600, filmer, youtube mm är det ganska lagom till likaså spread/text.
Det enda prestandaproblemet jag drabbas av är firefox och över 150 flikar men det är nog mer fel på firefox i det fallet.
Det går att skriva kod men för det och poker använder jag min stationära där jag har två skärmar.
SSD är underbart om man klarar sig med 16GB eller så, den känns otroligt snabbb och är helt tyst,vibrationsfri och i princip okänslig mot yttre vibrationer.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte upplever datorns prestanda som begränsad, den gör det den ska utan att irritera. Skärm och tangentbord kan vara irritationsmoment men är mer en vanesak. Batteritiden är god med 5-6 timmar och den blir inte lika het som en "vanlig" laptop om man har den i knät.
Med eeebuntu base har man en slimmad och anpassad distribution som känns snabb.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag har en EEE 901 som jag brukar använda till att programmera AVR i debian gnu/linux. Behöver jag göra nåt mer avancerat kör jag VNC mot min stationära.

Det går naturligtvis att göra det mesta på EEE:n fast bara lite långsammare än normalt. Jag skulle akta mig för 3D-CAD och såna saker som kan gå tillräckligt slött ibland på min stationära med 4GB ram, bra grafikkort och quad-core CPU (iofs inte på enklare delar).

Skulle aldrig nånsin få för mig att börja pilla på med CAD i EEE:n faktiskt nu när jag är van 1680x1050/22".
Fransson

Inlägg av Fransson »

Tack Johanb.

Om jag tolkar dig rätt, borde jag inte bli besviken. Men det återstår några frågor om mjukvaruinstrument.

Tackar även för att du påminner mig om enkel bildredigering. Ska definitivt lägga till det på listan i första inlägget.

Någon mer med erfarenheter :?:

Edit: Tydligen :wink:
Edit2: Fixa en Smily.
Senast redigerad av Fransson 30 augusti 2009, 18:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Tack E85.

Ett par undringar bara.
E85 skrev:Det går naturligtvis att göra det mesta på EEE:n fast bara lite långsammare än normalt.
Hyr mycket långsammare? Var går gränsen för vad som är "uthärdligt" vid t.ex. simpel 2D-CAD?

E85 skrev:...när jag är van 1680x1050/22".
Vad är max upplösning på en extern skärm till Eee:n?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

2D-CAD är förmodligen inga problem alls prestandamässigt men där är det skärmupplösningen som jag inte gillar. Jag har inte provat extern skärm men den ska klara upp till 2048x1536. Kan nämna som nån slags referens att youtube använder nästan all CPU-kraft och HQ-kvalitén är i princip inte möjlig att titta på i fullskärm. Men tydligen kan vissa göra det och andra inte. Jag vet inte varför...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min labbdator är en (håll i er) 266MHz Pentium med 512MB minne som kör Win98.
Fungerar fint för Eagle, MPLAB (PIC-programmering), som mjukvaruoscilloskop osv.

Det enda som tar lite längre tid är att öppna komponentlistan första gången när man startat Eagle.
Resten går inte märkbart långsammare än vad det gör på min 2,5GHz-burk med 1GB minne och WinXP.

Det säger väl mest om OS'et iofs.... :D
Skriv svar