Jag överväger ett köpa en ny dator, och har en del funderingar.
Tyvärr försöker jag förena två ytterligheter, en trängd budget och önskemålet att kunna ta med datorn. Så uppenbart måste en kompromiss till.

Jag har dock fått upp ögonen för de riktigt små bärbara datorerna. (Typ ”Eee PC” och likande.) De verkar vara både ultraportabla och billiga. Nackdelen verkar vara prestandan. Vad jag sett är nästan alla baserade på en Intel Atom processor på 1,6 Ghz.
Mina frågor är alltså:
Är en sådan gångbar på elektroniklabbbänken?
Har ni några förslag på passande datorer? (Budget ca 4000.)
Lite tankar om vad jag vill ha i, eller göra med, datorn:

* OS skulle vara Ubuntu. (Eventuellt med dualbot för att kunna köra ett program som kräver Windows.)
* Eagle elektronik CAD.
* Enkel bildredigering i Gimp (crop,resize) för att publicera scheman mm. på Internet.
* 2D-, 3D-CAD för fronter och lådor mm elektronikrelaterat.
* Mjukvaruinstrument för ljudkort (oscilloskop, tongenerator mm).
* Micro-Controller programmering. (Arduino, Atmel AVR, Renesas, Pic eller något annat.)
* Hårdvarustyrning. (Serie-port, Parallell-port, USB-port mm.) (Ja. Jag vet. Endast via USB till serie-/parallell-ports omvandlare.)
* …
* …
Alla program ska helst vara ”open sours” men annan programvara kan vara ok (Eagle t.ex.) om den tillför ett tydligt ”mervärde”.
Har ni några fler flera för slag på elektronikrelaterade saker man kan göra med en bärbar ”Atom”?
Ett litet förtydligande:
Just nu håller jag på med elektronik enbart som hobby, för att jag tycker att det är kul. Därför blir mina prioriteringar där efter. Jag vet att om jag använde samma pengar till att bygga en stationär PC skulle jag få mycket mer prestanda för samma pengar. (Och det kommer jag troligtvis att göra på nått års sikt eller så.) Men nu vill jag kunna ta med mig mina projekt och diskutera olika idéer och lösningsförslag med mina vänner. Och som jag nämnde i inledningen är min budget extremt tight. Jag behöver nog försaka ett antal krogbesök det närmsta halvåret för att klämma fram de ca 4000-5000 kr jag tror behövs för: dator, minnesutbyggnad och port omvandlare mm.
Ett andra förtydligande:
Det Windowsprogram som nämns ovan (i samband med OS) har inget med elektronik att göra. Jag nämnde det enbart ut i fall dualbot skulle ha någon påverkan på valet av datorn.
Edit: Lagt till enkel bildredigering i listan.