PeterH skrev:Skulle ni helst slå på en mekanisk eller på en elektronisk?
Tror det skulle vara rätt kul med en elektronisk med.
Möjligheterna finns ju att ha en display som visar upp en tecknad filmsnutt på en superhjälte, muskelknutte eller ngt om man slår hårt, eller ett spädbarn med en överdimensionerad klubba om man slår löst.
Fanns inte den funktionen, utan bara någn digital display, skulle det inte alls vara speciellt kul med en elektronisk.
Är det bara jag som är så nördig att jag hellre skulle vilja se en graf på kraften mot vågen?
Nu var det ju inte tänkt att bli så seriöst bygge så jag behöver ju egentligen inte mäta med vilken kraft man slår, utan det räcker ju bara att mäta relativt. Så det räcker säkert att mäta tiden mellan två punkter som en kolv eller liknande rör sig. Däremot vill jag ju att det inte bara ska bli stumt och man slår kolven i botten så den måste vara dämpad. Jag funderar på om jag kan bruka mig av ett par gasfjädrar t.ex. sånna som sitter i bakluckorna på bilar......eller möjligen nån lagom fjäder, men där har jag ingen riktigt bra idé vartjag ska få tag på nån lämplig.
Eller har nån ett bättre förslag?
Botaniserade lite i garaget och hittade ett par gasfjädrar, men det bli nog inte bra....får nog bli nån liten fjäder, behöver ju egentligen inte göra annat än att "lyfta upp" slagytan till ursprungsläget igen. Dämpning får nog bara bli lite skumplast eller nåt liknande...
Sen funderar jag lite på "slaglängden", alltså hur mycket det man slår på rör sig. Jag har fått för mig att man slår till och från träff till bottenläge är det inte mer än några cm. Nån hade ju provat, hur var det där?