Slå-med-klubba-grej-på-tivoli....fast elektrisk...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Slå-med-klubba-grej-på-tivoli....fast elektrisk...

Inlägg av Zäta »

Funderar på att göra en plojgrej, men behöver lite idéer.
Jag tänkte göra en sån där grej som finns på tivoli som man slår på med en klubba och sen åker en visare upp och man ser hur hårt man slagit. Nån som har en ide hur man elektriskt skulle kunna mäta hur hårt man slår?
Användarvisningsbild
HåkanO

Re: Slå-med-klubba-grej-på-tivoli....fast elektrisk...

Inlägg av HåkanO »

Skulle man inte kunna mäta hastigheten på klubbhuvudet med ett par givare just innan det träffar målet? Vet man vikten så är väl hastigheten samma som hur hårt man slår.

Håkan
bearing

Inlägg av bearing »

På tivolin träffar folk ofta snett och då flyger inte kulan högt alls, även om själva klubban kommer fort. Att träffa rakt är en stor del av utmaningen.

Jag föreslår att klubban ska träffa något som komprimerar en fjäder. I ena änden av fjädern sitter en magnet, i andra änden en hallsensor. Spänningen från hallsensorn blir proportionell mot avståndet. Energin i slaget kan räknas ut enligt formeln för energin i en fjäder, E=kx²/2. Höjden "kulan" når kan räknas ut enligt E=mgh.

EDIT: korrigerade formeln för energi i fjäder.
Senast redigerad av bearing 19 augusti 2009, 16:01:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Trådtöjningsgivare?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En sån pryl har jag velat bygga länge och tankarna har farit mellan en gammal hederlig mekanisk och en modernare elektronisk variant... Mina funderingar slutade med att folk troligtvis helst vill slå på en helt mekanisk eftersom jag tror att man antar att en elektronisk kan manipuleras lättare :vissla:

Vad säger ni? Skulle ni helst slå på en mekanisk eller på en elektronisk?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Eftersom jag aldrig testat en elektronisk så har jag lite svårt att jämföra.

Men eftersom mekaniknissar ofta är lömska så fuskar de säkert lika mycket som elektroniknissar. :mrgreen:

Misstänker dock att känslan i en mekanisk är trevligare :humm:
bearing

Inlägg av bearing »

Jag skulle definitivt välja den mekaniska om de stod bredvid varandra.

Jag tror det är svårt att simulera en mekanisk helt. Till exempel verkar friktion i alla leder och glidytor se till att sneda slag blir väldigt fjuttiga trots att de innehåller stor kraft.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

AoE hade ett sådant bygge i ett nummer för länge sen.. hmm.. 80-talet ? kanske 90-talet.. har inte läst tidningen på länge (Nu heter den väl dessutom "svenska elektor" eller så, vilket ju är vad den har varit sen typ 1985 ändå.)

Då använde dom konduktivt skum för mätningen, alltså sånt som man förvarar komponenter i.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Om man har en vikt som glider uppåt på nån typ av skenstyrning kanske det är bäst att mäta hastigheten på vikten genom att mäta tiden strax ovanför viloläget till en liten bit upp. Då är det väl bara att använda F = ma på nåt klurigt sätt sen.. :) Hmm, måste fundera lite på hur ekvationen skulle kunna se ut.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hastigheten på en mekanisk lösning är ointressant, man ser ju hur högt vikten kommer. På en elektronisk vill man veta hastigheten (eller rättare sagt kraften) för att kunna beräkna hur högt en motsvarande vikt hade kommit.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En kolv som påverkar en gas där man mäter trycket (peaken när man slår) kanske ? ..man kan ju även använda en vätska och sen en mindre mängd gas som komprimeras av vätskan.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det som kan vara lite lurigt är hur man mäter en "dålig träff"... På en mekanisk kan man ta i utav bara helv*te utan att vikten åker upp speciellt högt på grund av att man får träffytan lite snett... Jag vågar påstå att 80% av hemligheten att "ringa klockan" ligger i tekniken hos den som håller klubban (det vet den som _kan_ hugga ved).

Jag kan berätta att det var fler än en gubbe som blev storögd när man som 15-åring på tivoli i Köpenhamn fick klockan att ringa gång på gång medans gubbarna stod sig slätt och ofta kom lägre än sin egen tant :lol: När jag var på Tivoli slog jag mina tre slag och klockan ringde... det slutade med att han som skötte apparaten lät mig slå tills jag blev trött! Eftersom det plingade som ett gammalt klockspel drog det dit massor av nyfikna och han fick fler kunder (ofta då besvikna gubbar som minnsan skulle visa hur det skulle gå till :vissla: )
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tänkte att föremålet som ska träffas är en 30cm lång rundstång med runt 5 cm diameter. Rundstången sticker upp ur ett rör med något större diameter. I botten på röret ligger fjädern med sensorn.

EDIT: Med lämpliga material borde friktionen mellan rundstången och röret göra att sneda träffar bromsas upp.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ta en vanlig luftcylinder som du pluggar med en tryckgivare... klart...

Swech
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

PeterH skrev:Skulle ni helst slå på en mekanisk eller på en elektronisk?
Tror det skulle vara rätt kul med en elektronisk med.
Möjligheterna finns ju att ha en display som visar upp en tecknad filmsnutt på en superhjälte, muskelknutte eller ngt om man slår hårt, eller ett spädbarn med en överdimensionerad klubba om man slår löst.

Fanns inte den funktionen, utan bara någn digital display, skulle det inte alls vara speciellt kul med en elektronisk.
Skriv svar