Jag funderar på att ändra planlösningen i min lilla lägenhet och i samband med detta tänker jag ju såklart förverkliga alla mina hemautomationsdrömmar.

1) Vilka lysdioder bör jag välja? (Ljusstyrka, spridningsvinkel, färgblandning, färgtemperatur, etc)
2) Hur många krävs det? För att få behagligt ljus på 18kvm)
3) Hur skall dessa ska monteras? (Funderar på att svarva/svetsa en armatur i rostfritt?)
4) Drivning av dessa? (Flimmer sägs ska vara dåligt för ögon/huvud, bör jag satsa på DC?)
5) Vad det behövs för reflektor och/eller diffusionsfilter?
6) Jag kommer ha projektor i rummet, några tips på hur jag kan placera belysning för att ej störa projektorbild?
7) Finns det färdiga lösningar att köpa, plocka delar av eller modifiera? (Typ dessa? Länk1, Länk2)
Rummet som detta är tänkt för i första hand är kök/vardagsrum som är planerat att bli cirka 18 kvm. Detta skall som sagt ersätta den vanliga belysningen. Dock kommer jag ju ha utrymme för "mysbelysning", till exempel någon golvlampa i ett hörn etc, som skulle kunna kommensera upp att lysdioderna lyser för svagt.
Jag skulle kunna utveckla ett fungerande system och skruva fast det i mitt befintliga tak, och när jag testar prototypen och vet att det fungerar taksänker jag och bygger in spottarna + kablar.
Jag har även en kompis som är arkitekt och kan det där med (ej elektronik)-CAD