Köpt vakuum mätare från Biltema.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Köpt vakuum mätare från Biltema.

Inlägg av MadModder »

Appropå det med vattenkokning... Liten film :P
Hade inte köpt biltemas mätare än då jag filmade, så jag vet inte alls vad trycket var.
MChip

Inlägg av MChip »

Jag kommer nog inte syssla med vattenkokning :) Blir det vattenkokning hör det nog mer hemma på spisen :D
Kopplingsdosan på kompen är borta,testade som en annan skrev att man kunde koppla ihop dom 2 översta och sen den understa,då snurrade motorn och luft kom ut,körde 1 sek och slog av,för att veta att den fungerar iallafall!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kopplar du så är det inte mer än under en mycket kort tid du skall ha igång den annrs bränner du startlindningarna som de kallas som finns i den, finns start och drift i den. Men för att testa under några få sekunder är ok, bra den fungerade. du kan köra den utan startrelä men kommer inte ihåg just nu vilken som var start och drift lindning.
MChip

Inlägg av MChip »

Snelgade över en komp av modell rejält stor med flertal slangar/nipplar på.
Blir att släpa hem den imorn,vikten var otrolig och såg ut att vara något värre.
En blå stor sak,nästan lika stor som en 10 liters hink.
MChip

Inlägg av MChip »

Bild
Här ser jag att jag kopplade först in den på RUN och då snurrade inget,men den drog en massa ström,ska jag slå ström till start,sen fort slå över till run?
Tänkte om jag kunde använda 2 knappar så jag enkelt kan slå från start till run.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok ser stiften ut exakt på det viset och det är på det viset så kopplar du ena sladdden (fas elelr nolla spelar ingen roll) till common och sedan den andra sladden till run och bryggar sedan en kabel över mellan run och start och kopplar sedan på ström. Direkt när den startar (1 sekund) så tar du bort bryggningen mellan start och run.

Tänk på att det är 230V du leker med så sätt fast kablar och dylikt och isolera på ett sätt så du inte kan få ström genom dig hur du än gör!
MChip

Inlägg av MChip »

Nu är dock common under på min men när jag kopplade in common och den till vänster(start) så drog den en hel del,borde väl vara ganska logiskt tycker jag.
Men då ska alltså jag bryta imellan start - run så den efter brytning får bara ström till run.
Om jag inte är helt galet ute nu.
Det låter iallafall logiskt.

EDIT: Hur ska jag veta när pumpen behöver olja?
Den kan ha stått ett tag så vet inte status på hur mycket olja som finns kvar i den är.
MChip

Inlägg av MChip »

Henry skrev:Tänk på att det är 230V du leker med så sätt fast kablar och dylikt och isolera på ett sätt så du inte kan få ström genom dig hur du än gör!
Absolut.
Är alltid försiktig med 220volt och sådana farliga laddningar(kondensator banker etc).
Så när jag är det minsta trött skippar jag pulandet,mycket regler i mitt lilla huvud.
Jag använder sockerbitar av modell lite större som går alldeles utmärkt på pinnarna,sitter bra och stabilt.

Någon ide om vad en stor blå runt klump som är nästan lika stor som en 10 liters hink kan vara för kompressor? någon kylanläggning av större kalibern tro?
MChip

Inlägg av MChip »

En sådan här pump stod också på plankan.
Är det något att dra hem tro?
Verkar iallafall vara en redig skapelse,eller vad vet jag :D

Danfoss VTZ

Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

MChip skrev:Jag kommer nog inte syssla med vattenkokning :) Blir det vattenkokning hör det nog mer hemma på spisen :D
Kopplingsdosan på kompen är borta,testade som en annan skrev att man kunde koppla ihop dom 2 översta och sen den understa,då snurrade motorn och luft kom ut,körde 1 sek och slog av,för att veta att den fungerar iallafall!

Prova och sätt en 4-8 µF motorkonding mellan 'start' och 'run' och 230V-matningen kopplar du mellan 'run' och 'common' så så startar kompressorn förmodligen direkt och till och med även om kompressorn har viss motryck på utgången eller är under vakum på sugsidan. Med denna arrangemang kan du med största sannolikhet ha kondingen inkopplad hela tiden i kontinuerligt och utan behöva göra någon omkoppling alls för starten.

börja gärna med 4 µF och se om den startar med denna, men inte välj inte högre än 8 µF

Om resistansen mellan 'run' och 'start' mot 'common' är inom intervallet lika eller att startlindningen är häften eller dubbelt så hög resistans som 'run' samt om man mäter strömmen med tex. tångampermeter strömmen genom startlindningen är mindre eller ungefär samma som den som går igenom 'run' så är det OK - kolla slutligen att kompressorn inte verkar gå onormalt varmt med kondningen inkopplad gentemot när spänningsmatningen bara är ansluten mellan 'common' och 'run' när kompressorn väl är startad.

Med kondesatorstart enligt ovan så blir kompressorn stark i starten, drar hälften så mycket ström under starten (runt 3-4 ampere istället för runt 7-10 ampere) samt kondingen fungerar som faskompenseringskondensator under drift och kan halvera den uppmätta strömmen går till vägguttaget.

Är det en Danfoss-kompressor så har dom alltid inbyggd överström och övertemperaturskydd i sig och i prinsip inte går att köra sönder. (står ofta 'internal thermal protection' på etiketten)

---

Andra märkens kompressorer har ofta inte denna överströmsskydd/termostat inbyggd inne i kompressorn utan sitter i själva startapparaten eller löst utanför som en lite burk med sladd in och ut. där kan det stå 'termal protection' vilket _inte_ är samma sak som 'internal thermal protektion' då denna sitter istället i startapparaten med någon del tryckt emot kompressorn för att känna lite av dess värme.

så länge du inte vet om den har inbyggd termostat/överströmsskydd så får inte din kompressor köras oövervakad. - kolla med snubbarna som du fick kompressorn ifrån hur det är med överströmsskyddet - sitter den i startapparaten eller som liten burk utanför så måste du skaffa en sådan överströmsskydd i serie med kompressorn om du skall våga låta den gå oövervakad.
MChip

Inlägg av MChip »

Den vanliga kompen är danfoss och jag kan höra med dom om det var inbyggd eller ej.

Den stora blåa var något liknande bilden,en liten rund glasruta har den(förmodligen för att se om det är olja i) ett tapp hål längst ner som saknade plugg.
Samt 2 st öppningsbara hål fast med pluggar ditskruvade.
Samt 2 st nipplar av något slag,troligen luft in och ut.

Väger drygt : 10-30 kg

Bilder kommer!
xxargs

Inlägg av xxargs »

MChip: är det en danfoss så har den inbyggd termobrytare och överströmskydd om den inte är urgammal och då skulle min beskrivning med kondingen fungera utmärkt - denna inkoppling finns tom. som inkoppling kontinuerligt i vitvaror som är avsedda för tropikerna med erkänt dålig ström - vad står det för beteckning på kompressorn (brukar vara något skrivet med stora bokstäver och siffror uppe till vänster på etiketten - har du tur så kan du hämta hem databladet på den från danfoss).

MadModder skrev:Appropå det med vattenkokning... Liten film :P
Hade inte köpt biltemas mätare än då jag filmade, så jag vet inte alls vad trycket var.
den hade nog ställt sig i närmast ändläget då vatten vid 25 grader inte kokar förrän vid ca ca 32 mBar absoluttryck.

vad är det för vakumpump du har

prova att vakumsug motorolja - det är hemskt massa gaser och luft är löst i oljan och det bubblar och skumma länge tills det slutar helt efter ganska långt tag. släpper man in luft och låter det stå ett par dagar så bubblar det på igen vid full vakum - men inte om den är nyss vakumsugen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte mer på att det är bättre att använda en olja som inte drar åt sig fukt som en tvättsvamp som ju POE olja i princip gör och istället kanske förlora lite nerpumpningtid på att det är luft löst i motortolja.

Man kan faktiskt bränna startlindingen om inte rotorn snurrar och den är lite kall då det tar längre tid för bimetallen att bli tillräckligt varm för att bryta. Gäller både de med intern som extern bimetall.

Beroende på vilken typ av kompressor det är så skall man helst inte koppla in en kondensator om inte kompen är specifikt gjord för det då startlindingen har få varv av tunn tråd så den blir väldigt varm av bara lite ström. Är den dock en större komp så kan det vara ok men det kan å andra sidan även vara en R600a komp och de är normalt inte till för det även om de är väldigt stora.

Den där stora kompressorn är förmodligen en kompressor till större värmepumpar för uppvärmning av hela hus eller dylikt och de kan vara typer som har två kolvar i sig men kan också vara scroll men tror denna är kolv. Det är inte många som är för 230V enfas utan de brukar oftast vara 400V 3 fas och då räcker inte lägenhetsäkringen långt kan jag säga. Är den däremot för 230V 1-fas så kan den kräva en ordentlig säkring vid drift för att inte säga vid start så det kan faktiskt hända att du inte kan dra igång den. Sådana här brukar dock inte slängas såvida de absolut inte är mer eller mindre sönder pga deras pris så du skall ha väldig tur om den är ok om du lyckas dra igång den vls.

Men då ska alltså jag bryta imellan start - run så den efter brytning får bara ström till run.

Helt rätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

xxargs: Jo, men nu fuskade jag lite. Tog varmvatten från kranen, så det var väl runt lite drygt 40° i burken redan... :lol:
Pumpen är en liten kolvpump.
MChip

Inlägg av MChip »

Den stora kompen har bara 3 anslutningar.
Måste ju vara common,start,run på dom 3? inte kan det vara fas 1 fas 2 fas 3? :shock:

Den stora pumpen ser dock ovanligt fin ut i sig,alla pluggarna etc ser som nya ut.
Dom 2 större måste vara för tömning respektive fyllning av pumpen.

Nu till min mindre svarta vanliga kylkomp, hur fyller jag den med olja?
Jag har sett från google.se att vissa använder vanlig motorolja,funkar detta bra?
Ni skrev att den måste stå på ett tag för att pumpa ut luft och skit?
Senast redigerad av MChip 22 augusti 2009, 13:09:24, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar