15-1366 - Nu till stora frågan
Det finns graderat mm-hg.
Hur mycket blir 10-80mbar i mm-hg?
Ska göra enklare urladdnings experiment och vill veta hur mycket jag ska pumpa ut
Nu förstår jag ingeting..
Här : http://www.angelfire.com/80s/sixmhz/globe.html
Säger han att han får vatten att koka i rumstemp vid 10torr.
Enligt omvandlingen ska 10 torr = 1.33 kilopascal
NÄR MIN BILTEMA MÄTARE VISAR UPP TILL 60KPA så kokar inte vattnet.
Vad är det som strular?
Vet inte viket vakuum du får md mätaren men visar den 60kPa (450 Torr) så är ju detta nästan 50 ggr högre tryck än 1.3Pa så det är ju i så fall inte så konstigt om det inte kokar. Eller hur menar du?
Nja, det det handlat om hittills är grundskole fysik.
du måste fundera över vad ditt tyck är i förhållande till.
I bildäck tex. mäter man skillnaden mellan tycket i däcket och trycket utanför. det kallar man övertyck, eller undertyck om det är lägre än lufttycket.
När man pratat om absoluttyck så är det det totala tycket. Som man mäter lufttycket. Ska du omvandla ett övertyck så måste du lägga till lufttycket. Det du mätt är undertycket. Dvs. hur mycket lägre än lufttycket det är.
Ungefär!
Skall läsa när jag har mer tid och ska söka mer om ämnet.
Har iallafall fått tag på en relativt ny kylskåps kompressor nu,var till närmaste kylbolag och frågade.
Den fungerade fick jag veta men dom hade bytt den pga personen ville det(frågan är varför?!)
Ska koppla in och se om den startar!
Kör den då först till den blir så väldigt varm men inte mycket över 60 grader med insuget helt stängt så det bildas ett vakuum i den så dras så mycket vattenånga och skit ut ur den som möjligt. Gör dock detta helst utomhus eller med god vädring för vissa äldre gaser som används, om det är en gammal komp, är inget man skall andas in.
Öppna sedan röret och koppla till din mätare och pumpa ner igen och se vad du får. Är den ok säg runt 500 Torr (enligt mätaren då) om du har tur eller däromkring så byt ut oljan i den till vanlig 10/30 motorolja och gör likadant igen med den oljan, för den oljan som är i från början är med stor sannolikhet en typ som drar åt sig fukt vilket gör att kompressorn till slut kommer att rosta upp invändigt, motoroljan är inte på det viset och klarar dessutom av belastningar bättre.
Om kompressorn inte visar bra säg 200 torr eller mindre (än en gång enligt mätaren) så mår den inte så där bra men kanske användas ändå. Har en kompressor som kommit ner till 1 Torr (750 mm/hg med din) med motorolja i sig men det var verkligen utöver det vanliga.
min kylskåpskompressorn danfoss TL2A kom ned till ca 93 kPa på biltemamätaren, med fryskompressorn (japansk fabrikat, har inte framför mig vilken typ) nådde man tom. 97 kPa vilket är ungefär det området du behöver för dina urladdningsexpriment) - frysskåpskompressorerna har större slagvolym än kylskåpskompressor vilket ger större chans för högre vakum.
men även den sista duger inte för att koka vatten vid rumstemperatur - för detta så måste man under 32 mBar vid 25 grader och i praktiken mycket lägre innan det börja koka. - men försök inte koka vatten i vakum med din kyl/frys-kompressorn - risken är stor att du suger in så mycket vattenånga som sedan sätts av i kompressorns trycksida att det hela rostar ihop på kort tid om inte det hela gå i typ timme och mer med sakta luftlöde igenom sig för att torka ut kompressorn igen.
Jo mm/hg som står är ju i diret förhållande till Torr dock är ju i normala fall 1 mm/hg (1 Torr) ett bra starkare vakuum än 760 mm/hg men Biltema mätaren visar ju istället hur många Torr under normalt lufttryck det är. Tycker inte om sådan mätare överhuvudtaget.
Är jag helt fel ute eller ej? i en kyl behövs en mindre kompressor och i en frys större?
Den jag har är ungefär som 2 på höjden,kanske kan vara en fryskomp isåfall,kommer göra det som ovan skrev om att pumpa ut fukt o elände utanför garaget så jag inte drar in mig massa gaser