Problem att mäta likströmsgenerator
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Problem att mäta likströmsgenerator
I min gamla Saab sitter en 12 volts likströmsgenerator, som verkar fungera som den ska. Batteriet laddas enligt bilens inbyggda amperemätare och jag har aldrig problem med att batteriet är urladdat.
Problemet är istället att mäta hur många volt den laddar. Har provat med tre olika digitala multimetrar, allt från en billig Harald Nyborg pryl till en Fluke.
Med den billiga multimetern fladdrar segmenten i displayen hej vilt, med Fluken hoppar spänningen fram och tillbaka snabbt mellan typ 9 och 15 volt även vid mätning på batteripolerna. Det verkar finnas störningar, vad kan de bero på? Slitna kol?
Problemet är istället att mäta hur många volt den laddar. Har provat med tre olika digitala multimetrar, allt från en billig Harald Nyborg pryl till en Fluke.
Med den billiga multimetern fladdrar segmenten i displayen hej vilt, med Fluken hoppar spänningen fram och tillbaka snabbt mellan typ 9 och 15 volt även vid mätning på batteripolerna. Det verkar finnas störningar, vad kan de bero på? Slitna kol?
Re: Problem att mäta likströmsgenerator
Om du mäter direkt på blypolerna på batteriet så borde det inte bli störningar. Om du däremot mäter på polskorna och det finns minsta oxid mellan polerna och polskorna så kan man får störningar p g a resistansen i oxiden trots att den är väldigt låg.
Hade samma problem på mina tvåtaktare, kom aldrig fram till vad det berodde på men antingen att det gnistrar vid kolen, eller i regulatorn, och tändsystemet är nog inte helt avstört heller.
Har du ingen analog mätare att mäta med?
Har du ingen analog mätare att mäta med?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo det kan ordnas. Men jag hade även funderingar på att sätta in lite hembyggd elektronik i bilen, vet inte om man vågar det?
Tändkablarna är helt klart inte avstörda, slår jag på radion i bilen får jag extra ljudeffekter med varvtalsberoende knatter i högtalarna...
Tändkablarna är helt klart inte avstörda, slår jag på radion i bilen får jag extra ljudeffekter med varvtalsberoende knatter i högtalarna...
Kapacitans över polerna på generatorn kanske hjälper.
Vill förövrigt minnas att man inte ens behövde koppla in den digitala mätaren utan det räckte att ha den i motorrummet för att den skulle få spatt.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo det kan nog stämma 
En kondensator kan kanske hjälpa, men skulle ändå vilja veta var problemen uppstår. Är detta generellt för likströmmare kanske?
En kondensator kan kanske hjälpa, men skulle ändå vilja veta var problemen uppstår. Är detta generellt för likströmmare kanske?
Jo, det är inte bara likströmmare i gamla Saabar som stör, det finns vanligtvis inte ens en tanke på avstörning i allmänhet.
Prova att lossa DFledningen så generatorn slutar ladda så får du veta om det är generatorn eller tändningen.
Hjälper det är nog tipset en bit upp ett bra ställe att börja på.
Prova att lossa DFledningen så generatorn slutar ladda så får du veta om det är generatorn eller tändningen.
Hjälper det är nog tipset en bit upp ett bra ställe att börja på.
- prototypen
Det är väl "mekanisk" reglering i laddrelät, ett relä som ligger och slår till och från för att hålla medelspänningen på rätt nivå.
Protte
Protte
Stämmer alldeles utmärkt, likaså för strömmen.
Men å andra sidan brukar det, om det fungerar, sitta ett motstånd parallellt över kontakterna så generatorn laddar ungefär halva effekten när relät svävar mellan full och inte ladda alls kontakten.
Detta motstånd tar hand om ganska mycket av gnistbildningen, men det händer att de har oxiderat av vilket ofta märks på att lyset varierar i styrka med konstant varvtal på generatorn, och att kontaktmaterialet i relät försvinner.
Men å andra sidan brukar det, om det fungerar, sitta ett motstånd parallellt över kontakterna så generatorn laddar ungefär halva effekten när relät svävar mellan full och inte ladda alls kontakten.
Detta motstånd tar hand om ganska mycket av gnistbildningen, men det händer att de har oxiderat av vilket ofta märks på att lyset varierar i styrka med konstant varvtal på generatorn, och att kontaktmaterialet i relät försvinner.
Glöm digitala mätinstrument på bil, för mycket störningar från tändningen å annat. I bil används vanligen analoga instrument eller för bil avsedda digitalmätare.