Problem att mäta likströmsgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av PHermansson »

I min gamla Saab sitter en 12 volts likströmsgenerator, som verkar fungera som den ska. Batteriet laddas enligt bilens inbyggda amperemätare och jag har aldrig problem med att batteriet är urladdat.
Problemet är istället att mäta hur många volt den laddar. Har provat med tre olika digitala multimetrar, allt från en billig Harald Nyborg pryl till en Fluke.
Med den billiga multimetern fladdrar segmenten i displayen hej vilt, med Fluken hoppar spänningen fram och tillbaka snabbt mellan typ 9 och 15 volt även vid mätning på batteripolerna. Det verkar finnas störningar, vad kan de bero på? Slitna kol?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av Andy »

Om du mäter direkt på blypolerna på batteriet så borde det inte bli störningar. Om du däremot mäter på polskorna och det finns minsta oxid mellan polerna och polskorna så kan man får störningar p g a resistansen i oxiden trots att den är väldigt låg.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av Norpan »

Hade samma problem på mina tvåtaktare, kom aldrig fram till vad det berodde på men antingen att det gnistrar vid kolen, eller i regulatorn, och tändsystemet är nog inte helt avstört heller.
Har du ingen analog mätare att mäta med?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av PHermansson »

Jo det kan ordnas. Men jag hade även funderingar på att sätta in lite hembyggd elektronik i bilen, vet inte om man vågar det?
Tändkablarna är helt klart inte avstörda, slår jag på radion i bilen får jag extra ljudeffekter med varvtalsberoende knatter i högtalarna...
bearing
Inlägg: 11687
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av bearing »

Kapacitans över polerna på generatorn kanske hjälper.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av Norpan »

Vill förövrigt minnas att man inte ens behövde koppla in den digitala mätaren utan det räckte att ha den i motorrummet för att den skulle få spatt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av PHermansson »

Jo det kan nog stämma :)

En kondensator kan kanske hjälpa, men skulle ändå vilja veta var problemen uppstår. Är detta generellt för likströmmare kanske?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av Norpan »

Jo, det är inte bara likströmmare i gamla Saabar som stör, det finns vanligtvis inte ens en tanke på avstörning i allmänhet.
Prova att lossa DFledningen så generatorn slutar ladda så får du veta om det är generatorn eller tändningen.
Hjälper det är nog tipset en bit upp ett bra ställe att börja på.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11108
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av prototypen »

Det är väl "mekanisk" reglering i laddrelät, ett relä som ligger och slår till och från för att hålla medelspänningen på rätt nivå.

Protte
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av Norpan »

Stämmer alldeles utmärkt, likaså för strömmen.
Men å andra sidan brukar det, om det fungerar, sitta ett motstånd parallellt över kontakterna så generatorn laddar ungefär halva effekten när relät svävar mellan full och inte ladda alls kontakten.
Detta motstånd tar hand om ganska mycket av gnistbildningen, men det händer att de har oxiderat av vilket ofta märks på att lyset varierar i styrka med konstant varvtal på generatorn, och att kontaktmaterialet i relät försvinner.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Problem att mäta likströmsgenerator

Inlägg av Tekko »

Glöm digitala mätinstrument på bil, för mycket störningar från tändningen å annat. I bil används vanligen analoga instrument eller för bil avsedda digitalmätare.
Skriv svar