Förresten, Matsui MTT507WW kylskåpet
http://www.elgiganten.se/product/vitvar ... ui-kylskap
Är det ett kompressorskåp? Blev lite sugen på ett faktiskt.
Kylskåp kW/h? (VA krav för växelriktare)
Re: Kylskåp kW/h? (VA krav för växelriktare)
Finns en gammal tråd om detta - men även den minsta danforskompressorn (TL2A) kräver 7 ampere eller 10 ampere peak på 230V-sidan dom första perioderna för att starta. En 300 VA sinusinverter (500 VA surge/startström) går inte alls hur man än gör.
I prinsip kan man säga att det krävs 4 ampere (230 Volt!!) på startlindningen under 5-10 perioder (sedan nyper PTC-motståndet och stänger av strömmen till startlidningen) för att rotorn skall börja rotera och samtidigt 3 ampere (också 230 Volt!!) på huvudlindningen tills motorn varvar upp. dagens kylskåp är inte ett dugg bättre eller snålarer i det avseende - troligen drar dom ännu lite mer.
jag har en 800VA Sinus UPS för dator och den kan starta en frys/kylskåp från sen 1970-tal - men inte båda kompressorer samtidigt utan går då i skyddsläge och kopplar ned sig helt... - med andra ord måste man garantera att kompressoren inte startar samtidigt under några som helst omständighet om man skall mata från batteri med rimlig storlek på växelriktaren - med andra ord måste man göra något åt dom mekaniska termostaterna med fördröjningskretsar etc. i dessa fall..
om det starta alls eller inte beror på hur växelriktaren beter sig vid svår överlast dom första sekunderna.
om den går i strömgräns och matar på sin effekt vid mycket lägre spänning (ungefär som en labbagregat i strömbegränsning) så är chansen mycket större att kompressorn startar än om den har elektronisk överlastskydd som stoppar strömmen helt så fort det går över den tänkta gränsen (i regel vid dubbla VA-effekten) och det kan variera med fabrikat och lösning av sin växelriktare.
med andra ord måste växelriktaren vara _minst_ 600 - 1200 VA och du måste prova den gentemot tänkta kylskåpet - dvs släpa med 80 Ah bilbatteri tillsammans med växelriktaren ut till butiken och prova med upprepande på och avslag (med 10 minuters vila mellan av och påslag så att trycket är utjämnat var gång) - kolla också hur det beter sig vid halv - 3/4-del urladdat batteri...
---
Vill man läsa lite mer på nördnivå så titta på länk http://elektronikforumet.com/forum/view ... s&start=30
---
Efter att titta på lite andra kompressorer efter att ovanstående länk skrevs så gäller ovanstående länks modifikation med kondensator endast just danfoss TL2a - provar man på något annan modell så måste man prova ut noga själv och också ta egen risk.
Andra märkens/tillverkares kompressorer (tex. japanska) kan vara mer besvärligare - annan ordning på matningspinnarna och framförallt att de inte har inbyggd inne i kompressorn överlast/ström/temperaturbrytare - utan det är en grunka som sitter på själva startapparaten med temperaturdelen tryckt mer eller mindre hårt mot kompressorkåpan från utsidan, trots att det står 'termal protection'. Utan startapparat - inget skydd alls med andra ord... skall man modifiera där så måste man göra en ersättning som fungerar på samma sätt som skyddet i orginal startapparaten med allt vad det innebär.
Med andra ord, skall man modifiera alls så skall man försäkra sig att det är danfosskompressorer i tänkta skåpet då deras kompressorers datablad är något som går att ladda hem själv från danfoss hemsida - många av dessa kan dessutom levereras i 'tropik-klass' variant för dålig och ojämn strömförsörjning, som i praktiken innebär just en tillbehörskit med konstant inkopplad kondensator i serie med startlindningen på samma sätt som i min tidigare länks beskrivning... dock har man kvar den idiotiska strömslukande starten med PTC-motstånd som i prinsip tar bort alla fördelar med startkondensatorn just under starten - när man behöver som mest moment... - så en tropikkonfigurerat kylkåp med kondensator drar inte mindre ström under starten än en nordisk variant - så det är ingen fördel när det gäller från batterimatningssynpunkt om man inte går in och ser till att PTC-motståndet slutar att fungera och är avbrott hela tiden i startapparaten... (obs expriment på egen risk igen)
I många kyl/frysskåp ser man tom fästen utstansat färdigt i närheten av kompressorn för denna kondensator men levereras inte i nordiska kyl/frys-skåpsleveranser.
I prinsip kan man säga att det krävs 4 ampere (230 Volt!!) på startlindningen under 5-10 perioder (sedan nyper PTC-motståndet och stänger av strömmen till startlidningen) för att rotorn skall börja rotera och samtidigt 3 ampere (också 230 Volt!!) på huvudlindningen tills motorn varvar upp. dagens kylskåp är inte ett dugg bättre eller snålarer i det avseende - troligen drar dom ännu lite mer.
jag har en 800VA Sinus UPS för dator och den kan starta en frys/kylskåp från sen 1970-tal - men inte båda kompressorer samtidigt utan går då i skyddsläge och kopplar ned sig helt... - med andra ord måste man garantera att kompressoren inte startar samtidigt under några som helst omständighet om man skall mata från batteri med rimlig storlek på växelriktaren - med andra ord måste man göra något åt dom mekaniska termostaterna med fördröjningskretsar etc. i dessa fall..
om det starta alls eller inte beror på hur växelriktaren beter sig vid svår överlast dom första sekunderna.
om den går i strömgräns och matar på sin effekt vid mycket lägre spänning (ungefär som en labbagregat i strömbegränsning) så är chansen mycket större att kompressorn startar än om den har elektronisk överlastskydd som stoppar strömmen helt så fort det går över den tänkta gränsen (i regel vid dubbla VA-effekten) och det kan variera med fabrikat och lösning av sin växelriktare.
med andra ord måste växelriktaren vara _minst_ 600 - 1200 VA och du måste prova den gentemot tänkta kylskåpet - dvs släpa med 80 Ah bilbatteri tillsammans med växelriktaren ut till butiken och prova med upprepande på och avslag (med 10 minuters vila mellan av och påslag så att trycket är utjämnat var gång) - kolla också hur det beter sig vid halv - 3/4-del urladdat batteri...
---
Vill man läsa lite mer på nördnivå så titta på länk http://elektronikforumet.com/forum/view ... s&start=30
---
Efter att titta på lite andra kompressorer efter att ovanstående länk skrevs så gäller ovanstående länks modifikation med kondensator endast just danfoss TL2a - provar man på något annan modell så måste man prova ut noga själv och också ta egen risk.
Andra märkens/tillverkares kompressorer (tex. japanska) kan vara mer besvärligare - annan ordning på matningspinnarna och framförallt att de inte har inbyggd inne i kompressorn överlast/ström/temperaturbrytare - utan det är en grunka som sitter på själva startapparaten med temperaturdelen tryckt mer eller mindre hårt mot kompressorkåpan från utsidan, trots att det står 'termal protection'. Utan startapparat - inget skydd alls med andra ord... skall man modifiera där så måste man göra en ersättning som fungerar på samma sätt som skyddet i orginal startapparaten med allt vad det innebär.
Med andra ord, skall man modifiera alls så skall man försäkra sig att det är danfosskompressorer i tänkta skåpet då deras kompressorers datablad är något som går att ladda hem själv från danfoss hemsida - många av dessa kan dessutom levereras i 'tropik-klass' variant för dålig och ojämn strömförsörjning, som i praktiken innebär just en tillbehörskit med konstant inkopplad kondensator i serie med startlindningen på samma sätt som i min tidigare länks beskrivning... dock har man kvar den idiotiska strömslukande starten med PTC-motstånd som i prinsip tar bort alla fördelar med startkondensatorn just under starten - när man behöver som mest moment... - så en tropikkonfigurerat kylkåp med kondensator drar inte mindre ström under starten än en nordisk variant - så det är ingen fördel när det gäller från batterimatningssynpunkt om man inte går in och ser till att PTC-motståndet slutar att fungera och är avbrott hela tiden i startapparaten... (obs expriment på egen risk igen)
I många kyl/frysskåp ser man tom fästen utstansat färdigt i närheten av kompressorn för denna kondensator men levereras inte i nordiska kyl/frys-skåpsleveranser.
Re: Kylskåp kW/h? (VA krav för växelriktare)
Jo, samma här...maDa skrev:Förresten, Matsui MTT507WW kylskåpet
http://www.elgiganten.se/product/vitvar ... ui-kylskap
Är det ett kompressorskåp? Blev lite sugen på ett faktiskt.
Om jag mins rätt - den minsta jädra kompressor från matshushita jag någonsin har sett (mindre än TL2A som länge annars var kylskåpsbranchens minsta kompressor) - har för mig hade R134a som köldmedie till skillnad från de flesta andra som har R600a (isobutan) som kölmedie. Den har dock ingen extern kondensor på baksidan utan är mantelkyld (dvs. rören går innanför plåtkaplingen) vilket gör att den inte går att tilläggsisolera - vilket annars är en mycket viktig faktor som man kan påverka själv om man skall öka kyltiden per batteri-Ah. Har för mig att den inte hade någon isbitsfack eller kan frysa isklampar för campingboxen, tyvärr.
dock vet jag inte hur den är att starta mot växelriktare eller om den går att modifiera för snällare start mot växelriktare...
Re: Kylskåp kW/h? (VA krav för växelriktare)
var ock kikade i affären - ville ha 1790:- ute i butiken och 990:- gäller bara vid köp via internet, blev helt plötsligt mindre lockande...
det var inte den som jag mindes (kan ha varit på media markt den jag tänkte på tidigare) - kompressorn i TL2A storlek, förmodligen av kinesisk eller östeuropeiskt typ och R600a som kylmedie - den kan frysa 2, kanske 3 kylklampar i sin lilla is-frysar fack (ej för frysförvaring!), vilket inte är så illa .
med deklarerad 138 kWh/år så blir det 378 Wh/dygn vilket motsvarar max 2 dygns körning, troligen bara 1.5 dygn på ett 80 Ah batteri om den inte drar för mycket ström medans kompressorn går - givetvis måste termostaten styra växelriktaren så att den bara går när kompressorn skall snurra då dessa har ganska hög tomgångseffekt.
hmm - kanske skall ta med växelriktare (300 watt sinus) och en 10 Ah telekom batteri samt tångampermetern till affären i morron och se om den snurrar igång...
det var inte den som jag mindes (kan ha varit på media markt den jag tänkte på tidigare) - kompressorn i TL2A storlek, förmodligen av kinesisk eller östeuropeiskt typ och R600a som kylmedie - den kan frysa 2, kanske 3 kylklampar i sin lilla is-frysar fack (ej för frysförvaring!), vilket inte är så illa .
med deklarerad 138 kWh/år så blir det 378 Wh/dygn vilket motsvarar max 2 dygns körning, troligen bara 1.5 dygn på ett 80 Ah batteri om den inte drar för mycket ström medans kompressorn går - givetvis måste termostaten styra växelriktaren så att den bara går när kompressorn skall snurra då dessa har ganska hög tomgångseffekt.
hmm - kanske skall ta med växelriktare (300 watt sinus) och en 10 Ah telekom batteri samt tångampermetern till affären i morron och se om den snurrar igång...
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Kylskåp kW/h? (VA krav för växelriktare)
Låter som en bra ide.
Jag tror dock själv att din 300 kommer stänga av sig. Om det nu inte är någon äldre variant som är mer envis.
Har haft båda typerna hemma. Har tillochmed en 600watt som inte klarar starta batteriladdaren till datarn på pga av strömchocken i början. Kopplar man på lugnt klarar den nästan 600watt.
Jag tror dock själv att din 300 kommer stänga av sig. Om det nu inte är någon äldre variant som är mer envis.
Har haft båda typerna hemma. Har tillochmed en 600watt som inte klarar starta batteriladdaren till datarn på pga av strömchocken i början. Kopplar man på lugnt klarar den nästan 600watt.
Re: Kylskåp kW/h? (VA krav för växelriktare)
Ah, men Elgiganten tillåter konstigt nog att man köper produkten på nätet, och sedan hämtar i butik (för Internet-priset)xxargs skrev:var ock kikade i affären - ville ha 1790:- ute i butiken och 990:- gäller bara vid köp via internet, blev helt plötsligt mindre lockande...
Nu har jag inte ambitionerna med batteridrift primärt, bara är ute efter ett litet rese/extra kylskåp. Men det lär ju vara kompressor i den me tanke på energiklassificeringen (A)
Re: Kylskåp kW/h? (VA krav för växelriktare)
Jag förväntar mig inte att det fungerar - skulle faktiskt bli snopen om den startade säkert - frågan är om den går att bygga om med driftkonding på samma sätt som med danfoss TL2A för då orkar nämligen växelriktare att starta kompressorn tom. med mottryck i systemet.danielr112 skrev:Låter som en bra ide.
Jag tror dock själv att din 300 kommer stänga av sig. Om det nu inte är någon äldre variant som är mer envis.
Har haft båda typerna hemma. Har tillochmed en 600watt som inte klarar starta batteriladdaren till datarn på pga av strömchocken i början. Kopplar man på lugnt klarar den nästan 600watt.
Skåpet är ganska lätt och kändes ganska enkel att bära ut till bilen på en man om man besluta sig att köpa.
Att jag tittat lite på batterdriften beror på att jag spenderat en tid i en stuga på en fäbod utan elström (dock lysström via solcellpaneler) även om den har en jordkällare så märker man ganska snabbt att kall kyla (< 8 grader C) är väldigt attraktivt så fort man skall ha kött till grillen mm. och inte vill åka 3 mil fram och tillbaka och köpa varje dag. Jordkällaren är hyffsad sval men inte så kall som man önskar, i allafall inte i slutet av sommaren...
Nu hade ägarna köpt en gasolkyl - även om jag ogillar dess stora energiförbrukning för relativt liten skåp (ca 200 gram gasol om dygnet vilket motsvarar nära 3 kWh/dygn) så måste jag medge att det är hemskt bekvämt och fungerar utan speciell underhåll eller annan uppmärksamhet i runt 50-60 dagar på en P11-flaska
I det avseendet så är batterilösningen mindre attraktiv då 80 Ah batteriet väger fasen lika mycket som en full P11 gasoltub fast den räcker på sin höjd bara två dygn på en kompressorskåp om man inte har enorma solpaneler som laddar fullt. Och kör man batteriet tom så är det inget man enkelt laddar upp snabbt - även om man laddar med typ bilgenerator som kan lämna > 50 - 70 ampere så stannar laddströmmen runt 25 - 30 ampere per 80 Ah batteri efter ett kort tag trots batteriet är nära heltomt och det kräver tid att fylla upp batteriet och sista 1/4-delen till fulladdning är hopplös då det kanske bara laddar med 10 ampere sakta fallande styrka och vill ha 10 timmar laddtid bara för ladda den sista 1/4-delen... - att köra bensingenerator eller bilmotor i 3-6 timmar varannan dag för att ladda batteriet till 2/3-del för kompressorkylskåpet är inte någon praktisk lösning i längden (och sliter fruktansvärt på batteriet då det till största delen av tiden står till 2/3-del urladdad status och därmed börja sulfatisera) och definitivt inte bränsleeffektivt, i det avseende vinner gasolkylskåpet med flera hästländer.... det är bara att konstatera....
Skall man köra med kompressorkyla i strömlös bygd så blir det dom svindyra lösningarna med Danfoss DB35F-kompressorerna, mycket välisolerad egenbyggda kylskåpsutrymmen och stor solpanelarea enkom för kylan och en fet deep cycle blybatteri i 200 Ah-klassen för utjämning mellan soliga och mulna dagar
---
Även om man har solpanelyta så att det ger lite extra laddningsmarginal vid molnfritt väder, så är det helt klart problem när det är mulet eller bara kraftigt disigt (man ser solskivan men inte någon direktstrålning) då strömmen från solpanelen bara är 10 - 20% av när det är klar blå himmel och direktsol - att bygga med solpanellösning är inte lätt, man slösar lätt mer kräm än vad solfångarna skrapar ihop på en mulen dag bara för att man glömmer stänga av lampan över diskbänken ett antal timmar... mycket av det här kan man förbättra med lampor av lysrör/LED istället för halogen som idag och att man monterar timrar som man måste vrida igång för att får lyse i begränsad tid istället för lampomkopplare etc. Det blir helt annat tänk när man har att leka med begränsad Wh-budget per dag och varierande med väder för att inte gå med svårare minus på batteribanken per dag så att batteribanken tar slut och bli utan lysström redan efter några dagars vistelse... ganska intessant erfarenhet... (och man inser vilken skitenergi solpaneler och vindsnurror egentligen ger - mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen - för något annat är det inte hur väl politikern än kapslar in det i sina miljöprogram)