Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Re: Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Inlägg av G-man »

Jag har en kollega som är känslig för blåtand, inte mobilsignaler i sig och inget annat heller direkt utan bara blåtand, då i form av krypningar i huden typ.

Nu är det inte ett jätte problem för han men han har det inte på själv utan kör med kabel och kan gå ifrån fikabordet(utan gnäll) om andra har det på, jag har testat han ett par gånger genom att slå på det innan jag går in på hans kontor och ännu har han inte haft fel! :) Han upptäcker det varje gång! Lite märkligt hur man kan vara känslig för en sak... resonansfrekvens i huden då ;)
joharohl

Inlägg av joharohl »

sodjan: Det finns dom som säger att vi får allergier för att vi har det för rent, att immunförsvaret mår bra av lite utmaningar också. Dom barnläkare du pratat med kanske hade ett bra underlag för sina belägg, eller var det deras personliga åsikt? Jag håller med dig dock, dom första åren i livet sätter nog mer spår än vad man tror men så vitt jag vet finns det ingen ordentlig forskning gjort på detta? Vore intressant om det gjordes seriösa och objektiva undersökningar på sånt här. Utan politiskt vilja finns det inte mycket pengar tyvärr, och om dom som bestämmer redan vet svaret så finns det ju ingen poäng att undersöka. Det är just det jag skulle vilja se dock. Långsiktiga undersökningar av de faktorer vi inte har så stor koll på. Även om det tar 30 år att få resultat är det ju värt det i längden men få orkar tänka så långsiktigt. Fast med fall som dessa: http://www.dn.se/sport/fotboll/fotbolls ... r-1.927867 så förstår jag inte varför folk inte är mer intresserade.

Mer forskning åt folket!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...att immunförsvaret mår bra av lite utmaningar också.

Så är det. Problemet i dag är att det blir lite för mycket under de första åren.
Samtidigt så måste det till något som motverkar som bygger upp också, och
det kommer till stor del genom modersmjölken under de första 6-12 månaderna.

Sedan tillkommer faktorer som stress, ofta skapat t.ex genom att bli lämnad
hos främmande långt innan man förstår att mamma faktiskt kommer att komma
tillbaka senare på dagen. Stress är väldigt negativt för imunförsvaret.

Jag tror att den medicinska kunskaper kring allt detta är ganska spridd. Men jag
minns att det i ett fall då jag frågade en barnläkare varför ingen säger eller gör
något, fick till svar att det kunde vara väldigt negativt för karriären, ungefär så...

Ett problemet är också att de som har en sådan position att de skulle kunna göra
något (läkare, journalister, politiker och andra högutbildade/akademiker) själva
sitter i en situation där de rent personligt skulle ha svårt att medge att de är
en del av den stora karrusell som driver utvecklingen åt fel hål (med avseende på
det som diskuteras just här i alla fall). Det är ju betydligt färre av de som sitter
på "bandet" på Volvo som har insikt i detta, de upplever bara nackdelarna genom
sin egen ångest och stress som uppstår genom slitningarna mellan att uppfylla
den bild som drivs fram genom media (jobb, "jämnstäldhet", förverkliga dig själv)
å ena sidan, och sina inre biologiska drifter ("jag *borde* inte lämna bort min 1-åring")
å andra sidan...

Så samtidigt som många barn får framtida hälsoproblem så växer "utbrändhet" (vilket
jag inte tror har så mycket med jobbet *enbart* att göra, utan hela livssituationen).

Pesonligen tycker jag igentligen att det hela är väldigt enkelt och självklart bara
man breddar sitt synsett och tar in hela bilden. Man kan inte bara titta på en sak
i taget, allt måste vägas in i en helhet. Just detta (helhetssyn) är också något som
saknas i samhället generellt, alla sitter med sitt lilla specialområde och ingen vägar
samma allt till en enhetlig bild.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Netrunner:
"Hittade en bra present att ge till dom som tror på el-allergi och likande. Iom att dom från början har bevisat att dom saknar all form av analytiskt tänkande"

Det där är kränkande!!
Skit samma om elallergi finns eller inte finns. Det ger inte någon rätten att nedvärdera dem som enligt egen utsago är drabbade!

Tyvärr möjliggör den inbyggda copy/paste-funktionen i WinXP att man bara kan kopiera en "grejj" i taget,
men det finns många kommentarer i den här tråden som är kränkande och inte alls hör hemma i ett vettigt forum.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo, jag har försökt antyda ett par gånger att tonen i vissa inlägg
ligger lite väl långt mot det omogna/barnsliga hållet. Det kanske har
med snittåldern här att göra, vad vet jag... :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

G-man skrev: Nu är det inte ett jätte problem för han men han har det inte på själv utan kör med kabel och kan gå ifrån fikabordet(utan gnäll) om andra har det på, jag har testat han ett par gånger genom att slå på det innan jag går in på hans kontor och ännu har han inte haft fel! :) Han upptäcker det varje gång! Lite märkligt hur man kan vara känslig för en sak... resonansfrekvens i huden då ;)
Det kan ju vara så att det är dig han avläser och inte blåtanden. Det du gör är ju bara en "enkelblind" studie (DU vet om blåtanden är på eller inte, och kan ge sublimimnala ledtrådar till det), och sådana räcker tyvärr inte för såna där grejer. Det måste vara en dubbelblind studie för det.

På Randis hemsida finns ett väldigt bra läsarbrev som visar varför det är viktigt. Bläddra ner till Simon Nicholson (tredje avsnittet).

http://www.randi.org/jr/121302.html
laban12

Inlägg av laban12 »

sodjan skrev:...
Jag har under barnens
uppväxt diskuterat med många barnläkare och de är ganska eniga om
att det till största delen beror på för korta amningsperioder samt att vi
sätter barn under 3-4 års ålder i dagis ...
:bravo:
Kul att höra att vi inte är ensamna om den uppfattningen, jag och min hustru!
Att amma länge är bra av fler anledningar, det stimulerar mycket i de växande barnens kroppar - det finns egentligen BARA fördelar av att amma länge. Dock möts man (eller kanske inte så mycket jag då, som är man och inte utför själva amningen) av mycket reaktioner när man ammar en treåring. Vissa tycker till och med att det är något perverst! :roll:

Sen finns det även fler anledningar att inte sätta sitt barn på dagis alltför tidigt, själv reagerade jag på det bissarra i situationen att skaffa ett barn som man nästan ögonblickligen (det kändes så) väljer att lämna till en främmande människa att uppfostra!
Av ekonomiska själ var vi dock tvunga att sätta in barnen på dagis när de var lite drygt två år...

Lite OT :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Barns tarmflora är inte fullt utvecklad förrän vid drygt 2 års ålder. Genom att undanhålla barnen "skit" och vara överdrivet hygienska fördröjer vi utvecklingen av tarmbakterier, vilka i sig har stor inverkan på immunförsvaret. På tal om elallergi och slagrutor. :wink:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det där med tarmfloran har jag funderat på. I bruksanvisningen (!) för de nappar vi köpt står det att man inte skall stoppa nappen i sin egen mubn "för att undvika att bakterier förs över till barnet", men med tanke på vad dottern (3.5 månader nu) stoppar i munnen borde det gör rätt liten skillnad ...
Dock följer jag dock rådet---man vill ju inte vara en dåligt förälder :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Amning är bra!

Man vad gör man när barnet inte KAN amma trots ihärdiga försök? Lilltösen var mycket nära att åka på sjukhus pga. viktminskning efter förlossningen då hon helt enkelt inte klarade tekniken, till slut skar jag igenom och bestämde att nu fan skulle hon få ersättning!!! Och sedan fick hon tutta "för skoj skull", detta beslut räddade henne från hospitalet med ung. 12 timmers marginal. Hon är nu precis lagom i växten, följer kurvorna som hon ska, äter vuxen mat (gärna kryddat!) och jag minns faktisk inte när hon var sjuk senast.

Min stora tjej hade mjölkallergi som bäbis och var tvungen att leva på Nutramigen, det luktar illa och smakar värre men hon slukade det i parti och minut och trots dagis var hon sällan sjuk och blev hon det var det lindrigt och ganska kortvarigt, var kompisarna utslagna en vecka eller mer klarade hon det på 3-4 dagar och hade som värst en lätt feber.

Jag håller likaväl med om att amning är mycket bra men annat fungerar faktisk också!

Och att det stressar barn att bli lämnat och "inte veta" om föräldrarna kommer tillbaka beror på uppfostran, vi kan lämna lilltösen i händerna på nära nog vem som helst hon aldrig har sett och hon trivs ändå, vi har å andra sidan också jobbat en del med att hon ska känna sig trygg samt lekar som består av att saker och ting och personer "försvinner" och plötsligt kommer tillbaka.

Nu bor hon växelvis 4 dagar i stöten och det fungerar bra, inget gnällande över att ena föräldern saknas (iaf. när hon är här), hon är glad att se oss oavsett vem hon ska till och på måndag ska hon börja "det fruktansvärdaste av allt" (tydligen): förskolan! Inskolning kl. 10:00.

Och ja, jag kan nog hålla med om att deras immunförsvar får en hård tid på dagis med mycket smittopåverkan på kort tid och den del hade jag gärna varit utan men samtidig börjar hon vara så social att jag inte kan ge henne det hon behöver för att fungera i flock och jag tror knappast att hennes mamma med social fobi kan göra det heller.

Lilltösen använder i övrigt inte napp alls, hittar hon en tycker hon att det är en lattjo grej, lekar lite med den och kastar den sedan, däremot snuttar hon på snuttefilten. På morgonen är den _blöt_ på utvalda punkter och efter ett par dagar har den utvecklat en "viss personlighet" så vi har några stycken att byta med men jag undrar vad det gör med hennes tarmflora...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kompisens syster som är läkare, menade på, på tal om ellergi, att det i gamla tid var lite sämre ställt med hygien vid barnafödande och att det klämdes ut lite bajs som kunde hamna i det nyfödda barnets mun. Men detta hade egentligen bara positiva egenskaper eftersom det påskyndade barnets utvecklande av sina egna tarmbakterier.

I USA är de heltokiga; vart och vartannat rengöringsmedel och två innehåller bakteriedödande medel. På tal om elallergi.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Icecap, enstaka avvikande exempel ändrar naturligstvis ingenting i princip.

Det finns grader av allt. Det finns även de par som inte lyckas *få* barn alls.
Det kan ju vara så att det är *naturens* sätt att försöka säga att de kanske
inte ska/bör ha barn, men då börjar vi halka in på ett väldigt känsligt område... :-)

soundbrigade, jag har hört och läst samma sak.

hcb, "står det att man inte skall stoppa nappen i sin egen mun"
Men så har man väl "alltid" gjort för att värma den och göra den lite mer "aptitlig"... ? :-)

Aja, detta är ett väldigt stort område och det ligger nära många andra instressanta
frågor som t.ex varför många i dag upplever att de har det svårt med kontakten
med sin tonåringar o.s.v. Personligen tror jag att just det har en koppling till vem som
fanns tillhands när 4-åringen föll, blöder på knät och behöver tröst och ett plåster.
I dag är det sällan samma person som 10 år senare inte kan förstå varför deras
tonåring inte lyssnar på dom. Nä, det är klart, varför ska tonåringen göra det, när
de inte fanns tillhands, då för 10 år sedan, med trösten och plåstret ?

Exemplet med plåstret är bara för att göra det tydligt, det är naturligstvs även allt
annat i vardagen som sätter mönstret för framtida beteende/rellationer.

I dag försöker många ha "kvalitetstid" med sina barn då det ska göras en jäkla
massa saker på kort tid. Det barnen igentligen behöver är att någon finns där i
bakgrunden *ifall* det behövs. Och dessa bör vara i princip samma personer
under de första åren som under tonåren för att ge en kontinuitet och trygghet.

Som jag sa tidigare, helhetssyn är vad som behövs !
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

sodjan skrev: Det finns grader av allt. Det finns även de par som inte lyckas *få* barn alls.
Det kan ju vara så att det är *naturens* sätt att försöka säga att de kanske
inte ska/bör ha barn, men då börjar vi halka in på ett väldigt känsligt område... :-)

En ganska vanlig, men tråkig syn på par som inte lyckas få barn. Tyvärr finns det exempel på fall där det är tvärt om också.

Många kvinnor har ju dessutom problem med att amma sina barn, och dagens "ammningshets" gör inte situationen mycket lättare för dom :(

//Alexander
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Klart som f-n att det är jäkligt tråkigt att inte få barn !
Det är ju i princip det vi finns till för... :-)

Att springa på gym för att få platt mage direkt efter födseln
hjälper inte heller för att få amningen att fungera. Som sagt,
det finns väldigt många sidor på nästan alla frågor... :-) :-)

Jag tror att "utseendehetsen" gör mer skada än "amningshetsen".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JimmyAndersson skrev:Netrunner:
"Hittade en bra present att ge till dom som tror på el-allergi och likande. Iom att dom från början har bevisat att dom saknar all form av analytiskt tänkande"

Det där är kränkande!!
Skit samma om elallergi finns eller inte finns. Det ger inte någon rätten att nedvärdera dem som enligt egen utsago är drabbade!

Tyvärr möjliggör den inbyggda copy/paste-funktionen i WinXP att man bara kan kopiera en "grejj" i taget,
men det finns många kommentarer i den här tråden som är kränkande och inte alls hör hemma i ett vettigt forum.
Visst han tonen vara lite elak ibland. Men han har tämligen rätt. Det finns inga seriösa undersökningar som kan visa att folk reagerar på det de säger att de reagerar på. Däremot undersökningar som visar att terapi hjälper en stor del av de drabbade.

Du ryter inte i på det viset när audiofilerna blir tillplattade.

Visst ska man fortsätta undersöka eventuella samband. Men att lossas att samband finns som undersökningar visar att inte finns, det hjälper ingen. Utom de som kan göra pengar på det.
Skriv svar