Notera att laptop-aggregatet använder skyddsjord som minus ut.
Det har funkar förträffligt hemma men häromdagen tog jag med det till ett hus med jordade uttag. Det verkar inte bättre än att lådan, som jag kallat chassie i bilden, blir strömförande

Verkar vara lite blandat det där om det är jordad kontakt eller inte på laptop-agg. Hmm, nu när du säger det så låter det ju helmysko. Jag har inte anslutit minus ifrån laptop-agget till min låda men däremot har jag anslutit jord ifrån väggen (dvs "innan" laptop-agget) till lådan. Så i elektriskt måste ju minus ut ifrån laptop-agget vara anslutet till skyddsjord, resistans därimellan är <1ohm enligt multimetern.laban12 skrev:Brukar det inte vara europakontakt på laptop-agg?
Har du anslutit minus från laptop-agg:et till din låda? I så fall är lådan ansluten till skyddsjord enligt ditt schema och kan omöjligt bli strömförande.
Dubbelkollat anslutningar?

Är inte den lilla pillidutten som man trär kabeln på ett jordbleck?hcb skrev:Litet OT, men finns det någon anledning till att i alla fall Apple skickar med en kabel med vanlig jordad Schuko-stickpropp trots att ingången till nätdelen/laddaren är ojordad (och förresten gladeligen tar emot Europakontakt-honor)? Det verkar en smula klumpigt ...