DIY labbagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thommyj

DIY labbagg

Inlägg av thommyj »

Köpte för en tid sen en byggsats för ett labbagg ifrån tuxgraphics (http://www.tuxgraphics.org/electronics/ ... unit.shtml). Byggsatsen förväntar sig DC in och jag har valt att använda ett laptop-aggregat som AC-DC omvandlare. Se figur (ursäkta för kvalitén) nedan:

Bild
Notera att laptop-aggregatet använder skyddsjord som minus ut.

Det har funkar förträffligt hemma men häromdagen tog jag med det till ett hus med jordade uttag. Det verkar inte bättre än att lådan, som jag kallat chassie i bilden, blir strömförande :shock: Fick en ordentlig stöt och jordfelsbrytaren gick när jag tog i det. Finns det nån logisk tankevurpa hur principkopplingen ser ut? Blir det konstigt när skyddsjord även är jord utiåfrån kretsen?
laban12

Re: DIY labbagg

Inlägg av laban12 »

Brukar det inte vara europakontakt på laptop-agg?
Har du anslutit minus från laptop-agg:et till din låda? I så fall är lådan ansluten till skyddsjord enligt ditt schema och kan omöjligt bli strömförande.

Dubbelkollat anslutningar?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Brukar det inte vara europakontakt på laptop-agg?

Mina IBM/Lenovo agg till Thinkpad har vanliga jordade stickproppar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Litet OT, men finns det någon anledning till att i alla fall Apple skickar med en kabel med vanlig jordad Schuko-stickpropp trots att ingången till nätdelen/laddaren är ojordad (och förresten gladeligen tar emot Europakontakt-honor)? Det verkar en smula klumpigt ...
thommyj

Inlägg av thommyj »

laban12 skrev:Brukar det inte vara europakontakt på laptop-agg?
Har du anslutit minus från laptop-agg:et till din låda? I så fall är lådan ansluten till skyddsjord enligt ditt schema och kan omöjligt bli strömförande.

Dubbelkollat anslutningar?
Verkar vara lite blandat det där om det är jordad kontakt eller inte på laptop-agg. Hmm, nu när du säger det så låter det ju helmysko. Jag har inte anslutit minus ifrån laptop-agget till min låda men däremot har jag anslutit jord ifrån väggen (dvs "innan" laptop-agget) till lådan. Så i elektriskt måste ju minus ut ifrån laptop-agget vara anslutet till skyddsjord, resistans därimellan är <1ohm enligt multimetern.

Jag är helt säker på att skyddsjord är ansluten till lådan och jag är helt säker på att jag fick en rejäl kyss när jag tog i lådan :humm:

Så här ser det ut med laptop-agget utplockad ur lådan om nån kan bli hjälpt av det
Bild

Notera den blåa kabeln som sticker iväg utanför bild som normalt är ansluten till lådan och hur den är ansluten till mitteningången av apparatsladdskontakten.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

hcb skrev:Litet OT, men finns det någon anledning till att i alla fall Apple skickar med en kabel med vanlig jordad Schuko-stickpropp trots att ingången till nätdelen/laddaren är ojordad (och förresten gladeligen tar emot Europakontakt-honor)? Det verkar en smula klumpigt ...
Är inte den lilla pillidutten som man trär kabeln på ett jordbleck?
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag ser det finns tre alternativ:
1) jord och ett av stiften i kabeln du använder är omkastade - osannolikt.
2) jord och fas är omkopplat i vägguttaget - det har hänt när hempulare vart i farten...
3) Det är inget fel på ditt labbagg eller dess anslutning utan något annat du hade kontakt med samtidigt, strömmen leddes isf genom dig och till jord genom labbagget.
thommyj

Inlägg av thommyj »

Ja ju mer jag tänker logiskt på det så måste det ha varit något annat. Jag ska tillägga att jag hade locket till nätaggets låda av. Har dock inget minne av att jag tog vid anslutningarna utan på framsidan av lådan, men minnet har svikit mig förut. Finns väl bara en sak att göra, koppla in det igen och se om det blir kyss nummer två :D
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

jonnorberg: Inte omöjligt, men jag *tror* inte att den är inkopplad i kabeln. Helt säkert är den inte inkopplad i den medföljande Europapluggen.
laban12

Inlägg av laban12 »

Kliv upp ur badkaret nästa gång du testar!! ;)
thommyj

Inlägg av thommyj »

check :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Testa mrfrenzys fall:
1) Mät upp med pip-funktionen då det är snabbt gjort.
2) Mät AC-Volt mellan polerna och skyddsjord. Om det knappt är spänning mellan polerna SE UPP! :D
3) Mät mellan skyddsjord och annan utrustning om det förekommer olämplig ström >20mA/spänning >2V.
thommyj

Inlägg av thommyj »

1 och 2 är faktiskt redan kollade, såg inget konstigt där.
Skriv svar