En std PIC går högre i frekvens än en amiga1200 och det är ju trots allt en komplett dator (därmed inte sagt att en PIC kan ersätta en A1200 som är en mycket bra dator om än 15 år sen den kom).
Vill man göra större projekt (som i detta fallet en robot) så gör man nog klokt i att köra på C men för mindre projekt som blinka en LED (alltid första projektet
ASM är kompetent upp till nästan hur stora projekt som helt förutsatt att man kan strukturera koden och skriva relevanta kommentarer. Jag har flera tusen rader kod och hittar DIREKT rätt sektion/sats vid felsökning. C strukturerar inte koden per automatik, däremot uppmanas det till att skriva strukturerat.
Jag liksom många andra (även många motståndare) förkastar lite ideén med att köra FÖR hög nivå på språket där man inte förstår något av vad som händer i själva µcn.
Det ÄR en tröskel att lära sig detta och accepterar man inte detta faktum utan vill ta genvägar och få resultat direkt så tror jag man gör sig själv en rejäl björntjänst. Att kunna surfa omkring i databladet under relevant sektion är A & O, trist men sant.