Önskar bygga robot (Var: tjena!)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Re: Önskar bygga robot (Var: tjena!)

Inlägg av v-g »

Det är nog snarare så att många µc numera är såpass snabba att snart duger nästan java för att göra saker.

En std PIC går högre i frekvens än en amiga1200 och det är ju trots allt en komplett dator (därmed inte sagt att en PIC kan ersätta en A1200 som är en mycket bra dator om än 15 år sen den kom).

Vill man göra större projekt (som i detta fallet en robot) så gör man nog klokt i att köra på C men för mindre projekt som blinka en LED (alltid första projektet :mrgreen: ) osv är ASM ingen nackdel snarare tvärtom då man slipper en massa overhead. Att lära sig sin µc utan och innan gör man bäst på låg nivå genom att bitbanga portar osv.

ASM är kompetent upp till nästan hur stora projekt som helt förutsatt att man kan strukturera koden och skriva relevanta kommentarer. Jag har flera tusen rader kod och hittar DIREKT rätt sektion/sats vid felsökning. C strukturerar inte koden per automatik, däremot uppmanas det till att skriva strukturerat.

Jag liksom många andra (även många motståndare) förkastar lite ideén med att köra FÖR hög nivå på språket där man inte förstår något av vad som händer i själva µcn.

Det ÄR en tröskel att lära sig detta och accepterar man inte detta faktum utan vill ta genvägar och få resultat direkt så tror jag man gör sig själv en rejäl björntjänst. Att kunna surfa omkring i databladet under relevant sektion är A & O, trist men sant.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

var inne på kjell och company idag och letade efter grejjer och hittade en sånhär :

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,303000000

antagligen dum fråga men... är det något att köpa och testa på? att lära sig?

jag upptäckte den hårda vägen att bokhandlare inte har "elektronik för alla" -.- blir till att hitta någon webb butik på nätet :P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det klart att man KAN köpa dessa, men jag tycker man får betydligt mer för pengarna om man köper ett breadboard och lite lämpliga komponenter, det är dessutom mycket mer framtidssäkert.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag säger som Glenn!

Det roligaste med dom där labsatserna, är att allt är snyggt uppsatt med kanske en liten panel etc. Men det är ju lätt att göra själv. Skaffa ett breadboard och montera på en bra platta med en snygg panel i ena änden där man kan ha pottar, visarinstrument mm.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De kan nog vara bra för att introducera barn. Men det är inget jag skulle rekommendera dig.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Menar du att introducera barn för oss elektronikhobbyister? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

jo jag har sett dessa "plattor" men jag tänkte hitta ett par "ritningar" eller vad man ska säga innan jag köper det :) där kan jag få lite hum om varför saker fungerar som det gör.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Den där är faktiskt inte så dum... Det var så jag började för många år sedan.
Jag var hmmm.. runt 15...
Är man helt nybörjare så kan man få ut en hel del av en sådan, man får iallafall
ett hum om det är en hobby man vill fortsätta med

Swech
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

har spenderat nu cirka 20 minuter och läst om Arduino Duemilanove

men jag kan inte fatta hur man programmerar den :S är det assembler? pascal? basic? C?
vad jag tror jag fattar så har den ett eget språk, ett enklare som inte är svårt att lära sig. Är jag helt ute coh cyklar?

assembler var svårare än vad jag trodde :P men samtidigt roligare...och jag har knappt börjat haha
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sannolikt skriver man ett C program kompilerar det och kopplar in en sladd (USB?) till enheten som programmerar in det i flashminnet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> vad jag tror jag fattar så har den ett eget språk,

Lite så ja kan man säga...
Men spela roll ! Det är ju bara att RTFM och köra hårt ! :-)

> ett enklare som inte är svårt att lära sig.

Det är aldrig språket som är svårt att lära sig, det är att lära sig *programmera*,
vilket betyder en hel del mer än att bara lära sig ett visst språk med en viss syntax... :-)
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Om du kan C++ så borde det inte vara så svårt att lära sig ANSI C. Det är inte bara de olika mikrokontrollerna som skiljer sig utan det är olika mellan olika kompilatorer/företag. Kompilatorerna har oftast färdiga funktioner som gör det lättare att komma åt tex. in och utgångarna på mikrokontrollen och funktionerna kan skilja sig åt mellan kompilatorer. Men kan man standard C så ser man direkt vad som är specifikt för den kompilatorn/mikrokontrollen.

Ännu mer rörigt är det med assembler där man kodar genom att skriva mikrokontrollens instruktioner var för sig, rad för rad. Instruktionerna finns det ingen generell standard för och varje mikrokontroller kan ha sin egen uppsättning av instruktioner. Assembler är lätt att lära sig som språk men det kräver nog mer att man känner till hur hårdvaran och framförallt minneshanteringen fungerar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Assembler skiljer tom inom samma märke av processorer. Dock är det enkelt att hitta vilket kommando man använder om man har en manual till den processorn. ASM är dock grunden till allt nästan och i princip är det klartext av maskinkod.

Men svårt att lära är det ju inte precis finns ju bara ett fåtal kommandon :mrgreen:
Skriv svar