Svarv, ersätta trefas med frekvensomformare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

Re: Svarv, ersätta trefas med frekvensomformare

Inlägg av jaras »

Man kan köpa en Omron direkt på ebay, med frakt borde det väl bli under tusenlappen.
OMRON SYSDRIVE Inverter 3G3EV-AB002MA-CUE
Preis: EUR 69,95
Artikelnummer: 150305559943

Vad är det för modell på NFOn? Och var finns den?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den där har 240 in och 3-fas 240 ut, är det det du ska ha och inte 3-fas 400V ut?

Lite skillnad på 150 pix och en lusentapp :roll:
jaras

Inlägg av jaras »

Du har rätt, stor skillnad. Var lite snabb när jag tittade på auktionspriserna.
380 eller 220, Y-kopplat är väl rätt? Då är det väl 380?

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Leta efter en brux till den där Omron VFD och kolla hur man kan koppla in på den, går det med delta så funkar ju det också då din motor går att delta koppla. Läs bruxen först INNAN du köper...................
jaras

Inlägg av jaras »

Jag tog mig till Elfa och köpte en konding, fick med mig hela familjen till Kungens kurva och det gick mycket snabbare än jag trodde. Har gamla minnen från ungdomen när man fick vänta timmar på Industrivägen.

Men nu när jag har kopplat in den och startat motorn, snurrar fint men har ett startmoment som man kan stoppa med lillfingret. Sätter man handen på remhjulet så orkar inte motorn gå igång. Så klen kan den väl inte vara. Enligt akron så ska det vara 30% startmoment. Deras info stämde med datat på min motor, 0.37kw (0.5 hk) så jag köpte en konding på 30uF för 200 kr.
Vad tror ni, ska jag misstänka fel på motorn?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Har du kopplat om den till deltakoppling? Du skrev något om Y-koppling några poster upp.
jaras

Inlägg av jaras »

Japp, gjorde om till delta. Lät den snurra en timme idag för att se om det gick att snurra igång den. Men ingen skillnad, märkligt lågt vridmoment när den startar. Har budat in en Danfoss VLT 2010 på ebay. Får se om den dyker upp och om det gör nån skillnad. Men det tar ju nån vecka eller två och jag vill ha igång den nu.
Mr B

Inlägg av Mr B »

Glenn skrev:..Eller så avslutar killen som har annonsen den 1sek innan den går ut för att han inte är nöjd med priset (vilket f.ö inte går på tradera, men på ebay)
Så vitt jag vet går det inte på Ebay i heller, förutsatt att någon lagt ett bud. Däremot kan man på ebay sätta ett "lägsta försäljningspris" som inte köparna ser, och om inte budgivningen når högre, så avslutat auktionen utan att vara blir såld. Det kostar dock säljaren en slant (extra).
B!
jaras

Inlägg av jaras »

Den som jag köpte min frekvensomformare av på ebay.de har inte hört av sig. Man kan kanske inte förvänta sig att säljaren ska svara samma dag som auktionen har gått ut men inom några dagar vill man ju ha kontakt. Har inte betalat något ännu så vi får se.. Fick tillbaka min Gecko 540 från garantilagning i US så nu har jag sysselsättning med fräsen men det vore ju kul att få igång svarven också..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mr B skrev:
Glenn skrev:..Eller så avslutar killen som har annonsen den 1sek innan den går ut för att han inte är nöjd med priset (vilket f.ö inte går på tradera, men på ebay)
Så vitt jag vet går det inte på Ebay i heller, förutsatt att någon lagt ett bud. Däremot kan man på ebay sätta ett "lägsta försäljningspris" som inte köparna ser, och om inte budgivningen når högre, så avslutat auktionen utan att vara blir såld. Det kostar dock säljaren en slant (extra).
B!
Aha, det kanske är så det går till då.

Ett antal gånger har det nämligen hänt att jag skambudat på auktioner och ingen annan budat, och sedan är den bara puts väck ungefär när den borde ha gått ut.

VANSINNIGT irriterande, som man dock slipper på tradera. (Som dock är HOPPLÖST att använda med nya designen)
Mr B

Inlägg av Mr B »

Glenn skrev:Aha, det kanske är så det går till då.

Ett antal gånger har det nämligen hänt att jag skambudat på auktioner och ingen annan budat, och sedan är den bara puts väck ungefär när den borde ha gått ut.
Om det är så så står det "reserve not meet" eller liknade efter högsta budet, så man har en chans att se det redan innan auktionen avslutas. Eller, det gjorde det i alla fall förr, inte shoppat så där vansinnig mycket grejer på sista tiden.
B!
Skriv svar