Svarv, ersätta trefas med frekvensomformare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

Svarv, ersätta trefas med frekvensomformare

Inlägg av jaras »

Är nu lycklig ägare av en Blomqvist bs600k med trefasmotor och funderar på hur jag ska få den att snurra i garaget. Jag har inget trefasuttag i garaget och kostnaden för att ta hit en elektriker ser ut att motsvara vad en begagnad frekvensomformare med 220 in och trefas ut, kostar på ebay.
Kan inget om omformare men blev inspirerad av "jula borr/fräs"-tråden. Där nämns en Mitsubishi och Danfoss. Har läst lite manualer och det ser inte ut att vara helt lätt att få igång dom. Många parametrar och inte så tydligt hur jag ska få ihop det med svarvmotorn. Initialt vill jag ju bara ha igång motorn och helst en ratt att ställa varvtalet på. Broms stod det om i manualen och det verkar ju smutt, men jag fick inte fram hur det fungerar.

Någon som kan ge lite råd ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Svarv, ersätta trefas med frekvensomformare

Inlägg av danei »

Vill du bara ha fart på den så kan det räcka med en kondensator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

frågan är, vilken effekt du behöver, klarar du dig på 10A(13A)?

kan du koppla om motorn mellan Y/D?

det finns simpla frekvensomformare med, bara en pot för varvtal och några ingångar för on/off cw/ccw
jaras

Inlägg av jaras »

Den är kopplad Y nu men D ska gå enligt skylt på den. 0.5 HK kan väl inte dra så mycke ström, tror det står 1.7 A på den. Bara koppla kondensator låter som det inte blir mycke kraft till att svarva.
Några förslag på enkla omformare?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kopplar du om motorn till d-läge och har på en kondensator så har du ~70% av märkeffekten kvar.
Kondensatorn ska vara en driftkondensator med runt 80µF per kW, så är din motor på 0,5hk så hamnar du runt 35µF.
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Det lättaste måste vara med en kondensator fast du kan ju skaffa en Frekvensomriktare när du springer över en.
Då får du lättare att justera hastigheten om du vill justera den vid skärdata optimering.

De är inte så krångliga, de flesta har svensk manual, så lätt att få dem att snurra med en potentiometer för regl. av varvtal och rotation.

/Johan
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

ELFA sålde förut NFO drives produkter, fullt moment även vid stillastående.
Mycket pengar - javisst men mycket bra.
www.nfodrives.se
hh

Inlägg av hh »

Jag kör glatt med en frekvensare på min Blomqvist.

Inte allt för mycket att ställa in tycker jag, det mesta utom ramptiderna och konfigureringen av ingångarna kör jag på default-värden.

Jag tror det är en (för) liten Omron, och det var inget större problem att lägga till brytare för start/stopp och riktning samt en potentiometer för frekvensen.

I går drog jag in trefas i garaget, så nu skall jag byta till en trefas-trefas omvandlare, har ingen lust att hålla på och fippla med remmarna när det går så enkelt med frekvensomvandlaren.
jaras

Inlägg av jaras »

Hittade en sån här på Ebay, kan det stämma med den du har hh?

Omron, VS mini J7, Frequenzumrichter 0,55KW
Model : CIMR-J7AZBOP4
Input: AC1PH 200-240V 50/60Hz 7,4A
Output: AC3PH 0-240V 0-400Hz 3A 1.1KVA
Norpan

Inlägg av Norpan »

Den borde ju räcka med råge.
En stor fördel är om det är inbyggd bromschopper i den, då kan man enkelt hänga på ett effektmotstånd för att göra av med överskottsenergin vid inbromsning.
Det går iofs alldeles utmärkt ändå men det kan ta lång tid att få stopp på grejorna om det är mycket svängmassa eller höga varvtal inblandade.
Det som kan hända är att motorstyrningen surar ihop på för hög spänning i mellankretsarna och hamnar i felläge.
Inte alls säkert att just denna gör det då, ofta minskas bara bromsmomentet om mellanspänningen blir för hög.
jaras

Inlägg av jaras »

Lustigt att en motorkondensator kostar mer på elfa, 65-627-48, än vad en frekvensomvandlare på Ebay.. Nån som har en konding att skicka mot ersättning eller vet var man hittar en i Stockholm? Borde gå att hitta en begagnad på en skrotfirma, men dom lyser med sin frånvaro i Enskede vad jag känner till..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu måste du väl ändå ha blandat ihop äpplen och päron..............................................

en konding för lite dryga 150 spänn, visa mig en ebay annons på en VFD för dom pengarna!
jaras

Inlägg av jaras »

Om jag bara vinner budgivningen :) så blir priset det rätta, men det finns ju så många modeller. Skulle kännas skönt att köpa en modell som någon annan redan fått igång, tex den mitsubishi som nämns i jula borr/fräs-tråden.
hh

Inlägg av hh »

Kom i håg att eBays auktionsmodell gör att priset ofta sätts den sista minuten...

Omron Sysdrive 3g3ev eller något liknande är vad jag har, men jag tror inte du får några problem med den där.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..Eller så avslutar killen som har annonsen den 1sek innan den går ut för att han inte är nöjd med priset (vilket f.ö inte går på tradera, men på ebay)

Jag har f.ö en NFO frekvensomvandlare i okänt skick liggandes.. till salu för rätt peng :)
Skriv svar