G-man bygger Oddwatt rörförstärkare!

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

G-man bygger Oddwatt rörförstärkare!

Inlägg av G-man »

Efter att ha i princip ha påbörjat projektet i Den här tråden så är det dags att skapa just en projekttråd.

Jag ska ge mig på att bygga en "Oddwatt" PP som arbetar i klass A. Jag själv har/hade inga förkunskaper om rörförstärkare men bygger dels för skoj skull men även för att lära lite påvägen(kan väl redan nu säga tack till Mr.olle norell och Soundbrigade ;) ), därmed kan det hända att det inte bara blir bygge i tråden utan en del frågor osv med.

Projektet kommer att ta ett par månader, det är ett rent stimulansprojekt och kommer att göras när tid finns över från hus och familj.. så det kan peridovis bli glesa uppdateringar. Antagligen kommer en bildvaraning få utfärdas varefter....

Från den tidigare tråden har jag kommit så långt att en hel del av sakerna till bygget har skaffats, en del återstår men tillkommer efterhand...

Idag kom aluminiumplåtar som det hela ska monteras på, det blir en ganska stor pjäs! plåten är 50*40cm och kommer att ge bygget ganska ledigt med utrymme(hoppas jag). Jag håller som synes här under på med att placera ut allt på plåten, tips, kommentarer motages tacksamt!

"Dagens bild"

Bild

Längst upp till vänster glödtrafo, därefter drivspänning till rören, på andra planhalvan finns proteser till utgångstransformatorerna.
I mitten är 4st EL34 som delas av av kylflänsen till de 2 LM317
Längst fram är ingångsrör 12SL7 och tidsfördröjningsrör 6NO30 (6volt Normally Open 30sekunder)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: G-man bygger Oddwatt rörförstärkare!

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul projekt-tråd!
Inte bara för att det ska bli en rörförstärkare, utan även för att du skrev att du inte har/hade någon erfarenhet av att bygga med rör.
Det här projektet kan nog leda till att fler gröngölingar inom rörbyggen (som jag) "vågar" bygga med rör.

Det ska bli kul att följa fortsättningen! :)

:tumupp: :tumupp:

edit: Är plåtarna blå-eloxerade eller är det skyddsfilm på? Gillade den blå färgen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänk på att regulatorerna måste isoleras bara.

Kul att du är på G. 8)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Kör järnet! :P :tumupp:
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

JimmyAndersson: Learning by doing ;) Det är skyddsplasten på! Jag har funderat på om jag skulle lägga på något på den men änsålänge så trivs jag lite med alu-naturell, annars finns det ett par företag i stan som kan eloxera eller förgylla.. hur skulle det se ut med guld? ;) (förmodligen skulle plånboken krackelera av det....)

Soundbrigade: Redan klart :)

Det blir lite mer plats över framtill än vad jag föreställde mig, det är inte nödvändigvis negativt, funderade på om jag skulle flytta upp strömbrytare, LED och volymkontroll ovanpå stället för framtill istället, risken är dock att LED:en lyser lite mycket.. och vem vill störa glödljuset? ;)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Borrat och fliat lite idag... dock långt ifrån allt! Utgångstrafona har jag inte hemma ännu så de är lite svårt att borra ur för.. sen ska ett helt gäng skruvar i det hela sen med förstås till rörhållare, fäste av plåten osv..

Bild

Provpassning av trafo

Bild

Gjorde ett ventilationsgaller till undersidan med... vet inte om jag ska köra på det, hålen är ju inte så jämna.. men å andra sidan så är det ju på just det.. andra(under)sidan! Ett större problem är ventialtion på ovansidan sen, jag har ännu inte kommit på något snyggt sätt att få till det, en del slänger ju in ett par extra hål runt rörhållarna men jag vet inte om jag vågar borra dem och få det osymetriskt ;) ska fundera vidare på något annat sätt att få till den biten...

Bild
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fint bygge, vilka utgångstrafosar använder du?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Blått är fint! :)
Lådan ser rätt stor ut, men bättre det än att den är för liten :)

Jag tror det blir bra!

Utgångstransformatorerna kommer från Edcor tror jag.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Den blir inte blå ;) Så fort jag drar bort skyddsplatsen här så är det bara alu sen he he

Jo lådan blir stor! som det står i första inlägget så är plåten 50*40cm och den blir 11cm hög, det var lite avsiklitgt att göra den stor så att jag har hyggligt med plats i den, kanske blev det lite i överkant men men... om det går bra så har jag sneglat lite på ett par EM84 rör att sätta i med.. men det funderar jag fortfarande på.. det kanske inte passar in riktigt.. och så ska det ju igång och låta rätt innan dess med ;)

Utgångstrafona kommer från en/är samma som i en Copland faktiskt!

EDIT: Funderar på om jag ska kolla om jag kan få en av plåtarna lite klippt ett par cm åt varje håll på måndag.. kan vara värt att testa! Det enda jgainte kan beställa 2 saker av är ekkanten...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har borrat på nytt igen, jag klippte plåten 6cm + 6cm så att det blev lite mindre! blev klart bätte tycker jag! Jag har hål att ta upp kvar för ventilation, en POT och för utgångstrafona, vet ej ännu vad det blir för några, de tilltänka gick visst i stöpet.

Bilder! (sa ju att det blir bildvarning på tråden sen ;) )

Rörhållare, kylfläns, glödtrafo och trafon för rörspänningen monterade

Bild

Testar utsende med rör också :)

Bild

Aluplåten ska behandlas på något vis, kanske borstas, kanske eloxeras, har inte bestämt mig ännu!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Rören längst fram såg mysko ut, anodströmsdelaypåslagsrör ?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Yes, precis så, 30 sekunders fördröjning innan påslag! Inte på något vis nödvändiga men de var ju lite skoj så de fick vara med :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Det där blir nog bra!
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hur mycket ventialtion behövs egentligen?

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska få till det, men om det inte behövs så mycket så skulle jag väl kunna lägga en bricka mellan kylflänsen och plåten så att det blir en liten springa och så likadant på trafona där borta... men det kanske inte är tillräckligt?

Under lådan kan man ju ta i lite mer!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska ta lite foton på mina byggen så kan du se hur jag har tänkt mig det hela.
Skriv svar