Byta 'packning' i hydraulkolv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av säter »

Idag har jag pratat med min Atlas-kompis.
Han säger att tätningarna till sin Atila är standard, och finns att köpa över disk på Momentum.
Med lite tur slipper du svarva.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Fint! Tack så mycket för att du tog dig tid, säter! Blir förmodligen att åka till maskinen nästa helg och sedan blir det en 2-veckorvistelse där så då får man väl skruva och kika lite.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bra. Då hoppas vi på lite bilder.
Är det en sån vi kallar "nyckelpiga"? Med lite bullig motorhuv?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ja, jag tror att den kallas nyckelpiga. Någon motorhuv finns det dock inte i dagsläget. :D

/Tottish
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tjo!
Då var det semestertider och det betyder två-tre veckor i närheten av grävmaskinen. Dock utan vidare närhet till internet men jag återkommer sporadiskt.

Har kikat lite mer på maskinen idag och kommit fram till att problemet förmodligen inte sitter i hydraulcylindern utan i ventilpaketet. Anledningen till att jag tror det är att cylindern i fråga idag fungerade lite från och till. Ibland kunde jag inte röra armen många decimeter utåt förren den slutade röra sig medan jag vid tre tillfällen kunde sträcka ut armen (dra ihop kolven) maximalt och sedan gick den tillbaka till sitt fritt hängande läge på kanske fem sekunder. Kunde dock aldrig dra in armen (trycka ut kolven) särskilt mycket utan att det kom "slagljud" från maskinen och hydraulslangen till kolven låg och "slog". Efter ett sådant slag kändes dessutom spaken konstigt hård att föra framåt igen och allt detta har alltså fått mig att tro att kolvpackningen är OK och att felet istället sitter någon annan stans. Tycker ni också att detta låter troligt?

I alla fall så har jag börjat kika på hur man ska gå till väga för att demontera ventilpaketet och det verkar kunna bli väldigt bökigt... eller kanske inte. Jag tänkte fråga här hur jag ska göra för att inte orsaka mig själv en massa onödigt jobb.
Lite bilder med frågor.

Till att börja med så måste jag ju presentera en bild på hela härligheten. Är hon inte vacker?
Bild

Här ser man hytten med tillhörande spakar och till dem hörande ventiler på golvet.
Bild

Närbild på det "hitersta" ventilpaketet där den förmodade trasiga ventilen är den som är lite rengjord. (Näst hiterst i bild)
Bild

Så här ser det ut underifrån, Det är alltså ett avlångt hål uppskuret i botten på förarhytten.
Bild

Efter avlägsnande av en liten kåpa så ser det ut så här från baksidan.
Bild

Mer än så har jag inte vågat ta isär det utan vidare konsultation.

Frågor:
1. Vad är den lilla justerskruven som man ser från framsidan av ventilen? Såg att den satt på vissa ventiler men inte på andra. Såg inget bestämt mönster...

2. Hur bör jag gå till väga för att inspektera ventilen? Måste jag ha loss hela blocket eller kan jag göra en inspektion på ett enklare sätt? Vore ju jäkligt skönt att slippa skaffa verktyg till att skära loss stolen och koppla loss alla rörkopplingar och hela den biten...

Det var väl det. Försöker kolla in här imorgon igen så att jag kan mecka vidare.

Ha det bra!
/Tottish
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara en fuling, för att prova så byt slangar mellan två funktioner, då kan du prova var du har felet, kanske kostar dig någon extra slang men det är värt om du tar längder som passar i maskinen

grattis till leksaken förresten, hadde en blåbrunett skotare i ungefär samma klass :mrgreen:
den var kul den med
Norpan

Inlägg av Norpan »

Lite svårt att se hur det ser ut, men jag kan tänka mig att justerskruvarna är övertrycksventiler för att kunna ställa maxtryck individuellt för rörelserna, för att som tidigare skrivet inte kunna överbelasta en funktion med en annan.

Ska du längre in i ventilen förutsätter jag att du rengör först, men annars så brukar det bara vara en "pinne" med nedsvarvade spår i ett hål med motsvarande oljekanaler som är själva ventilen, och det enda som brukar hända med såna är att de läcker.
Det kan sitta backventiler inuti denna "pinne" för att inte oljan ska kunna gå baklänges om inte pumparna är igång men de borde inte kunna göra detta fel du har.

Däremot de misstänkta övertrycksventilerna, sitter det nån sån på rörelsen som är dum kan det kanske vara nåt att börja med.
Mät hur långt ut den är med ett skjutmått eller så innan du börjar skruva, så du kan få tillbaka den på ungefär samma ställe när det ska ihop, och håll reda på alla fjädrar och brickor som kommer ut.
Innanför borde det vara en fjäder och någon form av mer eller mindre lustig kolv, som släpper oljan till tank när trycket är uppnått.
Har kolven t.ex. fastnat eller det är grejor i som inte ska vara där kan det nog bli som du beskriver.

Det lättaste sättet att prova detta på är som den grymme skriver, om det går så skifta slangar eller rör på två funktioner så ser du snabbt om felet flyttar sig eller blir kvar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tottish skrev: Kunde dock aldrig dra in armen (trycka ut kolven) särskilt mycket utan att det kom "slagljud" från maskinen och hydraulslangen till kolven låg och "slog". Efter ett sådant slag kändes dessutom spaken konstigt hård att föra framåt igen och allt detta har alltså fått mig att tro att kolvpackningen är OK och att felet istället sitter någon annan stans. Tycker ni också att detta låter troligt?
Jag tycker nästan det låter som du får luft i systemet.
Har du kollat så det är tillräckligt med olja i tanken? Även när alla kolvar är utkörda.
Kan även vara en tät sugsil på sugledningen från tank.

Försök anbringa en manometer på utgående från pumpen och kolla om trycket "dippar" när slagljuden kommer.
Gör det gör det, är det problem med oljematningen till pump.
Tottish

Inlägg av Tottish »

grym:
Bra idé! Men vad menar du med "kanske kostar dig någon extra slang"? Tenderar de att gå sönder när man flyttar på dem på så här gamla maskiner?

Norpan: Tack för det. Misstänkte att det var en övertrycksjustering men fattar inte riktigt varför det inte sitter en på alla ventiler. Ska ta och kika på den efter grym-tricket...

säter:
Luft i systemet var det första jag tänkte på också men eftersom alla andra kolvar funkar bra så misstänker jag att det inte är oljenivån. Finns ett tittglas mitt på oljetanken och nivån står ungefär mitt på det glaset. Visserligen står kanske inte maskinen helt plant och alla kolvar var nog inte helt utskjutna när jag kollade men det borde väl ändå inte vara så lågt att den suger in luft?
"Kan även vara en tät sugsil på sugledningen från tank." OK, men borde inte det också påverka alla andra hydraul-funktioner i lika hög grad? Eller åt minstone hälften av dem då det förefaller sitta en dubbel-hydraulpump på utgående axel från dieselmotorn.

MVH
/Tottish

PS. Har köpt ett comviq trådlöst bredband modem och har fram till typ ikväll kl 21 på mig innan första dagssurfen går ut. DS.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om det inte går enkelt att flytta om slangar så skaffar man sig extraslangar och skarvstycken, då tar man slangar som passar till maskinen på det ställe dom slits mest eller är i sämst skick, det kostar kanske lite men spar onödigt arbete
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ahh! Du menar så... Hur som helst så gick slangarna att byta plats på utan extra slang så nu har jag bytt och konstaterat att det trots allt är packningen i kolven som läcker och att ventilpaketet funkar finfint. Testade dessutom att koppla loss slangen i ena ändan och det flödade friskt ur den när man drog i spaken trots att kolven inte rörde sig en millimeter.
Jag har således börjat montera isär kolven/cylindern som inte verkar väga så mycket som jag trodde. Max hundra kilo gissar jag...
Återkommer...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag skulle gå över hela med högtryckstvätt och skurborste. :)

Annars kan jag bara säga att det verkar kul med grävmaskin, vill oxå ha!
Tottish

Inlägg av Tottish »

Då har jag pallat upp kolven:
Bild

Tagit bort sex stycken insexbultar som satt i kortändan:
Bild

Provade att knacka lite men den vill inte riktigt släppa och när jag såg de där hålen på "näst yttersta kransen" som inte hade någon skruv/bult i sig så tänkte jag att de kanske är till för att knacka ringen mot/med-sols. Kan det vara så att den är gängad? Vanlig högergäng som gäller i så fall?

"Närbild" på hålen:
Bild

MVH
/Tottish
Norpan

Inlägg av Norpan »

Antagligen är den gängad och med högergängor, finns ingen anledning till vänstergängor där.
Jag tror att den är gängad, beroende på att dina skruvar i änden ser lite ynkliga ut för att orka hålla emot hela kolvkraften.
Och så tror jag att du vill lyfta ned cylindern innan du ska försöka trycka i kolven med nya tätningar på.
Man vill vanligtvis ha lite hjälp av gravitationen till det. :vissla:
Men du kan ju dela den på plats så du slipper krångla med mothåll å sånt.
Och så är det ju större risk att du får all oljan i den på dig. :mrgreen:

Edit:
Jag tror cylinderhuvudet är tvådelat, så du har själva tätningen innanför locket med skruvar och du behöver lossa den yttre ringen för att få ut kolven.
Tror inte du behöver (ska) dela ytterdelen om du inte ska byta tätningarna där åxå.
Innerdelen av cylinderhuvudet borde vara tätat med en oring mot cylindern som du nog vill byta efter att ha delat på grejorna.
En stor rörtång is the shit vid tocket härnt göra.
Tottish

Inlägg av Tottish »

"Och så tror jag att du vill lyfta ned cylindern innan du ska försöka trycka i kolven med nya tätningar på."
Ja, kanske det men jag låter den sitta där så länge. Skönt att ha en fast ända när man drar isär den osv...

Är inte helt hundra på vad du menar med din edit (fattar nog när jag fått isär det hela) men jag tolkar det som att jag inte behöver lossa de två kransarna från varandra? När jag kollade på bultlängderna så verkar det bara som att de sex bultarna håller fast ytterkransen i den inre kransen. Denna är då sedan förmodligen gängad som du säger men hur i h-vete skall jag få loss den? Har nyss tillverkat ett lagomt drivdon och stått och slått med en slägga och den rör sig inte ur fläcken!
Någon rörtång med gap på ca 120mm har jag tyvär inte.
Kanske kan man värma lite grann? Hur mycket törs man gå på utan att skada packningarna därute?
Andra förslag?

MVH
/Tottish
Skriv svar