Byta 'packning' i hydraulkolv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Tottish »

Hallå!
Har lite hydraulik-funderingar och tänkte ta upp det här eftersom det verkar finnas en del kunskap på området här inne.
Börjar med att säga att jag är helt färsk på hydraulik och det mest avancerade jag gjort på den här fronten är att lufta bromsar i en bil, typ.

Jag har nyligen köpte en gammal grävmaskin (Atila 1200 från typ 1964) för diverse arbeten på gården de närmaste åren. Utan att shocka någon så kan jag väl säga att den inte är i toppskick och efter en del grävande så har något sagt upp sig i hydraulkolven som styr "knäet" på grävarmen. Den har ingen ork längre och klarar inte ens att räta ut armen med tom skopa. Min tanke är att det bör finnas en packning inuti kolven som sagt uppsig så att olja kan flöda fritt genom kolven utan att något tryck byggs upp på någon sida.
Stämmer dessa tankar och hur avancerat är det att byta en sådan sak? Att montera bort kolven från maskin verkar enkelt nog så när som på att den väl är snuskigt tung och sedan så verkar det vara typ sex insexbultar som ska bort i den ändan där den blanka kolven sticker ut för att få isär det hela. Låter inte som världens bök i mina öron men så har jag inte heller hållt på med detta tidigare.

Låt höra vad ni som kan lite hydraulik säger!

EDIT: Har startat en tråd om grävmaskinen och dess mekanik i allmänhet i övrigt kategorin.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=35696

MVH
/Tottish
Senast redigerad av Tottish 15 juli 2009, 14:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22760
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Mizzarrogh »

Har förvisso inte gjort just det själv, men brukar vara tänkt just så som du beskriver, dvs att det skall vara någorlunda lätt att serva. Ofta är det ungefär som en rad bilkolvringar, tror man helt enkelt pressar på dem. (är osäker på hur det är på de nya om de har ringar över huvud taget, om sådana saknas helt vet jag inte om det lönar sig att reparera)
Är stången skada så finnes även ny sådan på metervara, skall vara hårdkromad och be någon om hjälp att svarva till den i botten änden (fasning och plan) (är mycket små toleranser om det är modernt högtryck men går att göra med vanlig utrustning av en duktig person eller lämna in). Fästen brukar gå att återanvända (var dock noggran så du inte värmer mer än nödvändigt på stången då härdning kan ta skada).

Det går bra att plocka isär kolvarna i den vanliga verkstaden (eller ute i fält) men var som vanligt hypernoga att den är absolut kliniskt ren innuti (framför allt från allt vad jord och stendamm heter) (tex tvätta med diesel och insmord) innan du skruvar ihop allt igen.

Är även fodret trasigt så är de inte särskillt dyra nya nuförtiden, för några Kk får man bra grejer, lösa cylindrar av bra kvalla komplett med eller utan fästen finns tex hos swedol eller andra större ÅF av articklar för entreprenad och jordbruksmaskiner.

Edit: Såg att det var en 64, då är det inte högtryck och ganska lättmekat. Nackdelen med äldre lågtrycks system är att det kan uppstå gigantiska oljeläckage vid slangbrott om man inte ser upp. Annars brukar det vara mycket tacksamt att meka i fält. Utgår från att du känner till riskerna med att hantera hydraul olja under tryck, även om svåra skador är ovanligt så är det inte vidare behagligt och tar lång tid att läka.


Edit: För att demontera cylindern bör du endast behöva lossa bultarna i toppen och dra ur stången (reckommenderar dock demontering av cylindern först för att undvika föroreningar) tror stången sedan endast sitter i eventuella packningar i toppen. Edit: Eventuellt kan den även ha en separat nederdel men det är mer ovanligt på hydraulcylindrar då de pga kraften brukar ha rak stång. Vet ej om den sista delen är påkrympt eller gängad, har sett bägge varianter, men mycket troligt utgör själva kolvstångens nedre ände cylinderbotten.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Tottish »

Tack för ett oerhört informativt svar, Mizzarrogh!
Det var tryggt att få höra att det förmodligen inte är så komplicerat att fixa det hela. Tror inte att den kromade stången är krökt och packningen "utåt" (fodret?) är det nog inga fel på heller då det inte är onormalt mycket oljerester på stången i utfällt läge.
Vet att det finns risker med olja under tryck, hur bör man gå till väga för att vara säker på att kolven inte är trycksatt när jag skruvar bort kopplingarna/isär den?

Och så 10.000-kronorsfrågan: Vart får jag billigast tag på på den packning jag söker och vad kallas packningen? Måste jag ha dimensioner på kolven eller räcker årsmodell och fabrikat?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor
Inlägg: 1039
Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
Ort: Stockholm

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag hittade detta på Google: http://www.hydraulcenter.se
Ligger iaf i västsverige. Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Chaos »

Årsmodell och fabrikat är endast intressant om du uppsöker en Atlas-verkstad/återförsäljare.

På packboxar står det oftast dimension ingjutet, o-ringar får man mäta upp. Du får alltså plocka isär skiten först.

Sök på packningar, tätningar på Eniro eller motsvarande norsk modell, för att hitta en lokal nasare.

Kolla även så att ventilen/spaken som styr funktionen är Ok och att du inte klämt någon slang eller rör.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22760
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett inflikande ang stången, är det djupa hack i kromskiktet kan detta orsaka olje läckage eller tryckfall om det är en dubbelverkande eller dragande cylinder.

Om stången har ett huvud och detta i så fall är pressat (och ej skruvat) kan det behöva presskrympas på medelst kylning (tror det går med spray) och eventuellt även mycket försiktig värmning av stånghuvudet. (obs! håll under 200 grader värme, vet ej om detta tål högre men det brukar vara en säker temperatur, vissa stålsorter går härdningen ur redan vid runt 300 grader. Undvik även att värma den kromade delen med öppen låga.). sedan en bra (rak) hydraulpress. (efter att stången svarvats).

Måste nästan gå och skruva isär någon gammal cylinder för att frecha upp minnet i detalj om hur det var.

Edit: Ang olja under tryck så räcker det nog att man har det i åtanke och tex kollar att returflödet är öppet, osv vid behov, normalt sett "exploderar" det inte på samma sätt som en tryckluft koppling utan man får en smal men mycket hård stråle, men brukar mest bli ytliga sår om olyckan är framme till skillnad mot högtrycks luft som kan gå genom huden och orsaka blodproppar och annat skoj.
Användarvisningsbild
GhostLT
Inlägg: 155
Blev medlem: 14 juli 2009, 18:16:22

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av GhostLT »

Mitt första inlägg på detta forum.

Har skruvat sönder några hydraulcylindrar från diverse olika maskiner.

Äldre hydraulcylindrar är inte lika fin yta i som nya så packningarna slits lite mera. Men det är inte mycket mer, men partikel filtrena brukar vara lite större.

Mizzarrogh har givit dig en massa fina svar.

Men du har ju inge högtrycks system och läker cylindern som du säger å tror jag du inte behöver oroa dig för att du har tryck på slangen. Annars testa röra på spakarna i hytten då borde du du få bort trycket om det är något. Fast har inte sett hur det är dragit.

Kolla gärna upp filtren brukar sitta på hydraultanken om du har en massa gummi rester och plastbitar där.
Skulle rekommendera att montera ett fint partikel filter. Har sett vissa äldre lastbilar och traktorer som verkar tro att man kan ha grus och annat i systemet....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22760
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Mizzarrogh »

Finns det inte redan så finns ju fina pappfilter för några hundra, tex hos swedol och mekaniken kan man möjligen plocka hos någon traktorskrot ganska billigt tror jag om man vet flödet, bör nog vara grov och fin filter. Då detta normalt inte innehåller några rörliga delar så bör det vara lätt att eftermontera. Centrifugalrenare (ersätter grovfilter) är en dröm, men vet ej om dessa går att eftermontera. :humm:

Edit: Praktiskt taget alla maskinerna på jobbet droppar och pyser rejält när man kör men verkar tugga på i allafall trots troligen minimalt underhåll det tyder ju på viss toleransnivå jämfört med en del av dagens högteknologiska prylar där en mikroskopisk gummiflisa kan få hela systemet att haka sig... :mrgreen:
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Morgons »

Höpp en fråga, är det bara en kolv som är lite trött?! eller är det alla?

Tips: En del kolvar har gängade topplock, oftast vänster gänga. Lättast att se det är om det finns ett litet hål i sidan av kolen, typ 2-3 mm, i detta hål finns en lite tråd som låser kolvbrickan. Bruka vara 2-4 hål för haknyckel i toppen också.

Lägg gärna upp lite bilder.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35239
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av säter »

Vad jag kan begripa av beskrivningen, har du rejält inre läckage.
Det brukar yttra sig som du beskriver, Jag har till och med varit med om att kolven rör sig åt fel håll pga inre läckage.

1: Bort med cylindern.
2: Bort med cylindergaveln. Om det är gängad gavel är det en fördel att lossa den innan man tar loss cylindern.
3: Inspektion av kolvtätning. (förmodligen är stora bitar borta)
4: Inspektion av cylinderrör. Det som är kritiskt är längsgående repor + gravrost.
5: Mät upp tätningsspåren och bege dig till Momentum el. likn. , be att dom svarvar en ny tätning.

Eftersom den verkar tät i kolvstångstätningen kan man skippa att göra nåt år den. (om man vill snika)

Men punkt 1-4 gäller oavsett vad det är för fel.

Om du vill vara säker på att det är inre läck, kan du ta bort en slang på cylindern och köra den i bott.
Sprutar det olja ur slanganslutningen när cylindern står stilla är det klarlagt.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Morgons »

Jo jag bara tänkte så inte pumpen är slut på¨den, den har nog snurrat ett par varv... Är den dålig så är all hydralik lite trött när det ska byggas tryck, men dom rör sig fortfarande lika fort
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Andy »

Under förutsättning att arbetstrycket är det rätta och övriga funktioner har tillräcklig kraft så behöver det inte vara fel i cylindern. Om du inte är säker på att du har genomströmning i cylindern (d v s oljan slipper förbi tätningen) så plocka inte isär cylindern än. I vissa fall kan ventilsektionen vara boven, det beror på konstruktionen. Ventilen kan ha bypass eller övertrycks reducering inbyggt och här kan vara internt läckage t ex p.g.a. en brusten fjäder eller O-ring.
Det har hänt att cylindrar och hydraulmotorer har demonterats för felsökning och även bytts ut när det senare har visat sig vara ett ventilfel.
Det brukar höras i cylindern om det rusar förbi, annars är det enkelt att testa genom att köra cylindern till ett ändläge och sedan lossa slangen i denna ände. När man sedan kör funktionen vidare i samma riktning så kommer det ett konstant flöde här om det finns ett internt läckage i cylindern. I undantagsfall kan det vara cylinderröret som är skadat eller slitet på ett kortare område och tätningarna ok, då fungerar inte testet.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Tottish »

Morgons:
Nej, övrig hydraulik verkar funka som förr så det är nog inte pumpen, tack och lov. Tyckte att pumpen såg oförskämt fräsch ut så jag gissar att den är bytt det senaste årtiondet eller så i alla fall.

säter:
Tack för arbetslistan! Kan naturligtvis byta kolvstångstätningen också när man ändå är där och pillar om denne inte är för dyr eller bökig att byta. Menar du att det skulle vara lättare/billigare att låta momentum svarva nya tätningar än att köpa färdiga? Kanske inte finns att få tag på? Någon ungefärlig uppfattning om vad momentum skulle ta för en sådan operation? 300 eller 2000?

Andy:
Tack för varningen, ska göra det test som säter och du beskrev för att vara säker!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35239
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av säter »

Det brukar sluta med att man får svarva tätningar när det är gammla grejer.
Om det går att uppbringa original, är dom oftast så dyra att det lönar sig att svarva.

Jag skulle tro att det flera tätningar på kolven, så räkna med det högre priset du gissade.

Har du flera cylindrar med samma diameter kan det vara ide att svarva upp en extra omgång.
Det är ju den första som blir dyr.

Har du nån bild på cylindern? Eller hela maskinen?

Jag har en liten bandlastare med samma symtom på tilten.
Nu fick man inspiration att ta tag i det också!!

Jag har en polare som nyligen köpt en 60-tals Atlas. Har du sån specifik fråga kan jag höra med honom.
Vet inte model på den, men det är en larvmaskin på ca. 9ton.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av Tottish »

På så vis, ja.. OK.

Ska försöka fixa dimensioner och bilder. Hela processen försvåras dock av att jag inte har direkt tillgång till maskin då den bor i värmlandsskogen och jag i Oslo. Blir typ varannan helg.
Bra ide med att låta svarva upp några extra om dimensionerna tillåter det, det är ju en gammal maskin så man ska väl inte bli chockad om samma sak händer med en annan cylinder, har märkt att den innersta cylindern (som styr upp/ned, typ) också ger efter lite när den står still ett tag men det kanske snarare är läck i ventilerna, jag vet inte.

Kräver den här typen av arbete tillgång till väldigt exklusiv svarvutrustning eller klarar vilken duktig svarvare som helst detta? Kanske värt att lägga ut som tjänst i köp/sälj? Det är egentligen inte särskilt bråttom men det vore ju kul att hinna gräva lite innan det blir frost i backen.

Kul att höra att det finns andra som också köper gammalt skrot! Kanske är det samma maskin fast min är hjulgrävare. Modellen heter som sagt 1200 och min ska väga runt 7.5ton men det kan väl tänkas att bandvarianten är tyngre?

MVH
/Tottish
Skriv svar