Enkelt fräsbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Xfirm
Kontakt:

Enkelt fräsbygge

Inlägg av Xfirm »

Hej jag har nu fått nya planer och kommer sälja allt jag samlat på mig.

Ligger en ett inlägg under sälja/köpa med följande länk
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=38127

Bland annat är det ett komplett styrskåp med nytt styrkort och nätagg samt 3st motorer. Sedan så har jag lite grövre linjärskener och vagnar. De klarar ett par ton utan problem. För mer info om dem kolla på Bosch Rexroth hemsida.

Hej jag ska börja att bygga en experiment fräs inför mitt riktiga bygge. Tanken är att jag ska lära mig hur man använder CAM program och MACH3. Jag har köpt styrkort, nätagg och motorer från JB och resten av delarna till fräsen på Biltema. Det är inte så viktigt om fräsen är stabil eller snabb efter som det bara är ett exprement men det ska gå att fräsa hyfsat i MDF och andra trä material.

Till spindel kommer jag använda en Dremel kopia som jag har sen förut men jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska ha för frässtål till den för att gravera lite samt fräsa 2D och kanske lite 3D.

Jag har tänkt att använda vanlig M8 gängstång och islagsmuttrar till drivningen och expansionsbeslag som linjärenheter. (Lite inspiration från POS-4Y och Charcoals version 1)
Bild

Här kommer ett par bilder på mitt första förslag till konstruktion:

BildBild
Monterade motorn under då gängstång bara finns i 1 meters längder och den inte räckte.

Bild

Som ni ser på bilderna så är det fastportal och arbetsbordet är 500x500mm man kommer dock inte nå fulla brädden.

Kom gärna med kommentarer om ni tycker att jag ska ändra något på konstruktionen.

Jag kommer att börja bygga på styrskåpet under det närmsta dagarna återkommer med bilder när jag kommit igång.

UPPDATERING 2009-07-16
Nu har jag ändrat konstruktionen så att expansionsbeslagen går ut åt båda hållen på den vertikala axeln. De kommer då sticka ut lite utanför portalen när axel kommer ut i sina ändlägen men jag tycker inte att det gör något för den här prototypen blir i alla fall mycket enklare att bygga.

Bild Bild

Bilder som hör till projektet
http://foton.x-firm.com/#17
Senast redigerad av Xfirm 28 oktober 2009, 22:14:50, redigerad totalt 5 gånger.
bearing

Re: Enkelt fräsbygge

Inlägg av bearing »

Jag tycker det ser ut som att beslagen ligger ned; de är vridna 90 grader från deras tänkta rullriktning. Kullagrena kommer hasa på sidan.

Bild

Om de ställs upp kommer de rulla lätt, men antagligen glappa och rulla trögt av krafter i kullagrenas axiella riktning.
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Stämmer att de ligger ned men jag tycker de glider fint ändå. Men jag tror att jag har krånglat till tvär axel lite i onödan och ska nog ändra så att de beslagen står upp. Konstruktionen blir även enklare då.
PF013

Inlägg av PF013 »

De expansionsbeslagen är gjorda för att sitta under lådor, och består av två skenor som löper i varandra med två rader kullagerkulor mellan. Det går nog alldeles utmärkt att bygga en vettig fräs med dem, om man har koll på den begränsade slaglängden (man kan inte kapa dem så man kör en liten vagn på en lång skena, för då ramlar kulorna ut), och lyckas montera dem parvis helt parallellt.
bearing

Inlägg av bearing »

Okej, de är alltså inte konstruerade som profilerna i bilden i mitt förra inlägg? Då kanske det är bättra att montera dem som i den nuvarande konstruktionen.
charcoal

Inlägg av charcoal »

PFO13: om du tittar på hur jag byggde min första fräs så ser du att det går med lite vilja att modifiera dessa beslag så att man får just en liten vagn som kan fara fram och tillbaka i beslaget. Meckigt var det dock..
För övrigt så tror jag att samma typ av beslag går att köpa billigare på biltema!
PF013

Inlägg av PF013 »

charcoal: Smart att använda dubbelutdragsvarianten! Jag har bara tittat på de enkla, och tänkt att de dubbla glappar för mycket. Men att man kan få till slaglängden är ju mycket värt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kände faktist på de dära skenorna (från IKEA) i min farbrors kök, förvånanvärt stabila i Y-led. Lätt går de också trots belastning så man kan säkert dundra på en tung skiva ovanpå för stabiliteten.
charcoal

Inlägg av charcoal »

PF013: nja.. när jag började var de inte dubbelutdragbara...
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Nu har jag ändrat konstruktionen så att expansionsbeslagen går ut åt båda hållen på den vertikala axeln. De kommer då sticka ut lite utanför portalen när axel kommer ut i sina ändlägen men jag tycker inte att det gör något för den här prototypen blir i alla fall mycket enklare att bygga.

Bild Bild
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

19 tums rack rails kanske skulle kunna funka med?

Exempel
Skriv svar