ja, det borde du vara med en marginal om ca 4 ggr (9 / 2 ) till max rippel.
vad är det för något, en spänningsregulator mha fasstyrning ?
jag har tittat på en liknande från en application note från Linear, men har inte hittat någon modell för thyristorer och triacs och sedan orkade jag inte mera.
an32 är den ena, kommer inte ihåg vad den andra heter men den finns bland dessa. tror det var ngt med low dropout regulators
EDIT: AN2 var det
linears app nötter är en guldgruva!!!
de är gjorda av några av analog elektronikens bästa ingenjörer , detta var innan dsp /mikrokontroller skiten blev så vanlig och allt görs i mjukvara ...
(vilket har sina poänger men analog elektronik är så vacker)
Anders, när du får detta att fungera så har jag en halvstyrd 3-fas brygga, säkert god för 300A (från televerket, någon sorts batteriladdare) som du kan sänka halva Ålands elsystem med
Perfekt. Tack! Såg en liknande lösning i en gammal HP-mätare, dvs grovreglering med tyristorer och sedan efterföljande finreglering, men i detta fall behöver jag inte så noggrann spänning, bara ta ned den något. Den egentliga regleringen sker med choppning i motorstyrkorten.
Protte: Tack för erbjudandet, men jag tror att den 30A brygga jag har räcker
Anders, har du några bra formler för hur man designar induktansen?
det bör väl bli något på en järnplåtskärna med ett lagom luftgap (för att inte gå i mättnad) menjag har inte mera formler än vad man hittar i Elfa
(flödestätheten , tesla = I * L / N *a ( I, strömmen, L, induktansen, N varven , a tvärsnittsarean i magnetkretsen)
HP mfl har använt principen som preregulatorer i sina laboratorienätaggregat fram tills dess de lärde sig bygga switchade nätaggregat med lite "krafs" på utgångarna.
Nej, tyvärr. Jag tog vad som redan fanns i aggregatet. Måste vara kraftiga prylar dock. Den som sitter i är väl lindad med 6x6mm fyrkantig tråd på en E-kärna, 200x200x200mm ca