Intel P4 3.0Ghz
Intel P4 3.0Ghz
Hej, en kompis till mig har fått en Intel P4 3.0Ghz som han vill använda till en "Microprocessor" och göra lite så saker med den, så om det är någon som har ett schema på hur dem fungerar, samt lite annan fakta om dom hur man programerar osv.
Databladen brukar hjälpa:
http://developer.intel.com/design/Penti ... tation.htm
Men utan att ha tittat i dem så tror jag att processorerna kräver diverse stödsystem för att kunna drivas och kommuniceras med, vilket finns integrerat i de olika chipseten.
Gör han något coolt med den så får du meddela här.
http://developer.intel.com/design/Penti ... tation.htm
Men utan att ha tittat i dem så tror jag att processorerna kräver diverse stödsystem för att kunna drivas och kommuniceras med, vilket finns integrerat i de olika chipseten.
Gör han något coolt med den så får du meddela här.

Ja "matseng´s" sista förslag lät bra
.....nja...LOGAN:jag har ingen direkt koll på den mer avancerade elektroniken typ microprocessorer, men på din fråga låter det som om du betraktar den som en avancerad microcontroller...det är antagligen så mycket stödfunktioner (typ minneshantering, flera spänningsmatningar och säkert en jädra massa andra grejer som skall till ) så om nån skulle besluta sig för att "bara göra ett trevligt litet kretskort", så skulle man nog rätt snart hamna vid något som liknar ett moderkort i alla fall.....att dessutom får det att fungera....

En bra idé är kanske att börja med något enklare.
Typ en PIC eller så
Vad ska han ha det till?
Jag antar att han vill köra en h-vetes massa komplicerade beräkningar.
Och om han nu vet hur man kodar och använder dessa så rekomenderar jag honom att
köpa ett färdigt kort istället för att fösöka bygga det själv.
En vanlig dator borde funka ganska bra...
Det skulle iofs vara häftigt om någon byggde sitt eget devboard till en P4a här på forumet.
Men jag rekomenderar att sattsa sin energi på något annat.
P.s Böckerna till Pentium processorerna omfattar mer än 3000 sidor bara med instruktioner om hur skiten funkar samt ASM instruktioner. Man blir trött efter bara 50 sidor.... D.s
EDIT: Men om han nu slaskar i den på ett vanligt moderkort så kan han ju alltid använda det heliga "debug" i dos
EDIT igen:
Cyr: drar dom så mycket kräm asså? Och hur funkar d?
Typ en PIC eller så

Vad ska han ha det till?
Jag antar att han vill köra en h-vetes massa komplicerade beräkningar.
Och om han nu vet hur man kodar och använder dessa så rekomenderar jag honom att
köpa ett färdigt kort istället för att fösöka bygga det själv.
En vanlig dator borde funka ganska bra...
Det skulle iofs vara häftigt om någon byggde sitt eget devboard till en P4a här på forumet.
Men jag rekomenderar att sattsa sin energi på något annat.
P.s Böckerna till Pentium processorerna omfattar mer än 3000 sidor bara med instruktioner om hur skiten funkar samt ASM instruktioner. Man blir trött efter bara 50 sidor.... D.s
EDIT: Men om han nu slaskar i den på ett vanligt moderkort så kan han ju alltid använda det heliga "debug" i dos

EDIT igen:
Cyr: drar dom så mycket kräm asså? Och hur funkar d?
- grapetonix
- Jine
- Kontakt:
Tycker du borde sattsa på typ en PIC eller AVR processor, Som du kanske också märker så sitter det MÅNGA komponenter runt en processor på ett mobo, Tror du dom bara är där för skojjsskull?
Mvh Jim
EdIt: en prolle drar not inte direkt 60-70amp, Det skulle inte de små pinnarna undertill klara, kan tänka mig 6-7!
Mvh Jim
EdIt: en prolle drar not inte direkt 60-70amp, Det skulle inte de små pinnarna undertill klara, kan tänka mig 6-7!
-