Men det blev lite jobbigt att vattna dem så jag gjorde en automatisk bevattningslösning (såklart).

Kretsen som jag använder är en vanlig 555'a med ett schema ungefär från databladet. Strömförsörjningen till kortet är i sin tur matad via en vanlig utomhustimer i vägguttaget på altanen. De allra flesta som jag sett har haft upplösning på ungefär 15 minuter vilket så klart är alldeles för grovt. Sedan är timerkretsen aktiv i valbar tid när den får ström. I mitt fall nu ca 7-10 sekunder. Fördelen med att använda en sådan lösning är att det finns en strömbrytare i rummet innanför altanen som styr vägguttaget. Om man tycker att växthuset fått för mycket vatten (för att det varit regnigt, kallt eller liknande) kan man enkelt stänga av bevattningssystemet några dagar inifrån. Det spelar ju ingen roll att timern slutar ticka, den sätter ju igång igen när man slår på vägguttaget.

Första versionen använde en spolarpump från Biltema eftersom det var den billigaste pumpen jag kunde hitta. Man kan sammanfatta den lösningen som bortkastade pengar. Men eftersom det bara rörde sig om 79:90 i inköpspris så var ju inte det så farligt. Man kan kanske använda den till att kasta på någon Aftonbladsförsäljare som plingar på dörren kl 8 på söndagarna.
Nästa version använde en pentrypump (också från Biltema). Även den kostade 79:90. Men här var flödet avsevärt mycket högre.

Sen monterade jag kortet i en apparatlåda från Clas Ohlson. På vintern brukar vi ha belysning på några träd i trädgården. Men det är rätt meningslöst på somrarna så då kunde jag "låna" transformatorn. Jag har letat som bara den efter en transformator som lämnar 12VDC och som är utomhusklassad (och billig). Men jag hittade ingen utan fick använda belysningstransformatorn som då istället lämnar 12VAC. Likriktaren och C2 ser till att hyfsa spänningen någorlunda till 12VDC. Iaf funkar timern.

Jag monterade pumpen i botten av en stor vattentunna med smältlim. Sedan drog jag plastslangen från pumpen genom borrade hål i varje kruka jag ville vattna. Och sedan borrade jag små hål i slangen vid varje kruka så vattnet kunde spruta ut. Jag började med ett hål för varje kruka och borrade sen fler hål för varje kruka som behövde mer vatten.
Jag borde så klart ha lyft upp vattnet så högt som möjligt först och sen med självtryck låta vattnet rinna ner till de krukor som står lägre. Som det är nu orkar inte pumpen lyfta vattnet mer än ca 40 cm. Men det får bli nästa version. Alternativt köper jag en pentrypump till och vattnar alla småkrukor.

I botten på vattentunnan monterade jag en nivåbrytare från Kjell & Co som känner av när nivån i tunnan är för låg. Då går pumpen inte igång.
För att styra tiden på timern kan man dels använda potentiometern men jag fick även laborera lite med olika värden på C1. Som det är inställt nu är timern aktiv 9 sekunder varje dag. Tomaterna verkar trivas och salladen håller på att växa ur växthuset. Och jag har bara fyllt på vatten i tunnan varannan vecka eller så. Skulle jag göra om det igen skulle jag använda en potentiometer som är monterad genom apparatlådan så man kan trimma in timern utan att behöva skruva bort locket.
Nästa version kommer vara PIC-styrd och ha en magnetventil eller något liknande för varje bevattningspunkt (fast det verkar inte finnas billiga magnetventiler).
Men på det hela taget var det en billig och enkel lösning på ett påhittat problem. Det går ju faktiskt att vattna själv. Men hur roligt är det?