Billig laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Billig laddare?

Inlägg av gvs »

En sak som slog mig...

Batteriladdare till blybatterier brukar ha en stor tung transformator som sedan likriktas och glättas. Varför använder man inte de idag billiga elektroniska transformatorerna som finns för belysning? Får de spel om man likriktar dem, eller går det inte av annan anledning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Billig laddare?

Inlägg av grym »

finns ctec laddare och massor av andra
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Och CTEK är inte billigare än de med stor trafo i ;)

Däremot är de den enda laddare man ska ha. Använder aldrig traditionella laddare numera.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Många av dom som köper enklare laddare är väldig "old school" och då är en laddare som inte väger x kg skit!

Vi andra som vet hur det bör vara väljer en 3-stegs laddare.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tanken med hela inlägget är att jag behöver en enkel billig laddare för att fylla på lite i några blybatterier -> övervakning behövs inte, duger med en påhängd Ampere mätare och ca 13-14 volt in. Tänkte mig då en traffo till halogenlampor. Iofs så är det 12 volt växel -> för mycket efter likriktning....
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Som sagt den enda riktiga laddaren är en CTEK häng på och glöm. En vanlig kan bränna batteriet väldigt snabbt. Det fiffiga är att den bara toppar batteriet och sen trappar den ner laddningen till ett minimum detta gör inte en billig skit. CTEK har också patenterat delar av konstruktionen så biltemas "kopior" av CTEK är inte säkert de är lika bra.
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Hej!

Kan tyvärr inte rekommendera CTEK. Har haft två stycken av 7000 modellen och båda har gått sönder precis efter att garantitiden gått ut.

Det är min bittra erfarenhet och jag använder en gammal robust laddare med transformator istället. Den sviker mig aldrig.

/Martin
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag vidareutvecklar. Batterierna sitter i båten, de laddas av solceller. På längre turer så håller solcellen inte jämna steg med kylen -> jag måste toppa. Kommer att använda den en till två gånger per år, då jag finns i närheten.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har haft min ena CTEK i ca 10 år, de senaste åren använd året runt dessutom.. köpte en ny i vintras , oj vad billiga dom blivit :)

(Anledningen att jag köpte en ny var att den jag köpte till min MC för 10 år sen numera har fått permanent tjänstgöring i min hobbybil, därför
behövde jag en till för hojen, så då köpte jag ytterligare en CTEK :) )

..Om du bara ska ha en enkel laddare är det ju inte så kinkigt, "billiga" batteriladdare håller ju inte heller några 12V utan varierar ganska kraftigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag använder en Nordic Power 5A trestegsladdare. Fungerar alldeles utmärkt. 458:- hos Elfa 69-007-81.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Om du inte ska ladda så ofta kanske ett vanligt labbagg går bra? där har du ju mätare och kan begränsa.
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

Volny skrev:Om du inte ska ladda så ofta kanske ett vanligt labbagg går bra? där har du ju mätare och kan begränsa.
Jag har laddat blyklumpar med labbagg o.dyl sedan urminnes tider. Fungerar ypperligt.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Japp brukar även jag göra, men det är så stort att släpa på...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur gör du på vintern då?
Med en bra laddare så kan du ha den inkopplad under vintern. Det tycker jag är en stor finnes med en bra laddare. Man slipper ha ett labbaggregat uppbundet till de fritidsbatterier som behöver långtidsöversyn.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

På vintern laddar jag dem ca varannan månad och låter dem stå kallt. Det är inga dyra batterier vi talar om, 2*30Ah då det var det jag hade hemma då jag köpte båten förra året. plockar fortfarande ut bra med Ah ur dem, så de har inte blivit mycket sämre av det. De är ca 3 år gamla.
Skriv svar