Billig laddare?
Billig laddare?
En sak som slog mig...
Batteriladdare till blybatterier brukar ha en stor tung transformator som sedan likriktas och glättas. Varför använder man inte de idag billiga elektroniska transformatorerna som finns för belysning? Får de spel om man likriktar dem, eller går det inte av annan anledning?
Batteriladdare till blybatterier brukar ha en stor tung transformator som sedan likriktas och glättas. Varför använder man inte de idag billiga elektroniska transformatorerna som finns för belysning? Får de spel om man likriktar dem, eller går det inte av annan anledning?
Re: Billig laddare?
Och CTEK är inte billigare än de med stor trafo i 
Däremot är de den enda laddare man ska ha. Använder aldrig traditionella laddare numera.

Däremot är de den enda laddare man ska ha. Använder aldrig traditionella laddare numera.
Många av dom som köper enklare laddare är väldig "old school" och då är en laddare som inte väger x kg skit!
Vi andra som vet hur det bör vara väljer en 3-stegs laddare.
Vi andra som vet hur det bör vara väljer en 3-stegs laddare.
Tanken med hela inlägget är att jag behöver en enkel billig laddare för att fylla på lite i några blybatterier -> övervakning behövs inte, duger med en påhängd Ampere mätare och ca 13-14 volt in. Tänkte mig då en traffo till halogenlampor. Iofs så är det 12 volt växel -> för mycket efter likriktning....
Som sagt den enda riktiga laddaren är en CTEK häng på och glöm. En vanlig kan bränna batteriet väldigt snabbt. Det fiffiga är att den bara toppar batteriet och sen trappar den ner laddningen till ett minimum detta gör inte en billig skit. CTEK har också patenterat delar av konstruktionen så biltemas "kopior" av CTEK är inte säkert de är lika bra.
Hej!
Kan tyvärr inte rekommendera CTEK. Har haft två stycken av 7000 modellen och båda har gått sönder precis efter att garantitiden gått ut.
Det är min bittra erfarenhet och jag använder en gammal robust laddare med transformator istället. Den sviker mig aldrig.
/Martin
Kan tyvärr inte rekommendera CTEK. Har haft två stycken av 7000 modellen och båda har gått sönder precis efter att garantitiden gått ut.
Det är min bittra erfarenhet och jag använder en gammal robust laddare med transformator istället. Den sviker mig aldrig.
/Martin
Jag vidareutvecklar. Batterierna sitter i båten, de laddas av solceller. På längre turer så håller solcellen inte jämna steg med kylen -> jag måste toppa. Kommer att använda den en till två gånger per år, då jag finns i närheten.
Jag har haft min ena CTEK i ca 10 år, de senaste åren använd året runt dessutom.. köpte en ny i vintras , oj vad billiga dom blivit 
(Anledningen att jag köpte en ny var att den jag köpte till min MC för 10 år sen numera har fått permanent tjänstgöring i min hobbybil, därför
behövde jag en till för hojen, så då köpte jag ytterligare en CTEK
)
..Om du bara ska ha en enkel laddare är det ju inte så kinkigt, "billiga" batteriladdare håller ju inte heller några 12V utan varierar ganska kraftigt.

(Anledningen att jag köpte en ny var att den jag köpte till min MC för 10 år sen numera har fått permanent tjänstgöring i min hobbybil, därför
behövde jag en till för hojen, så då köpte jag ytterligare en CTEK

..Om du bara ska ha en enkel laddare är det ju inte så kinkigt, "billiga" batteriladdare håller ju inte heller några 12V utan varierar ganska kraftigt.
Jag använder en Nordic Power 5A trestegsladdare. Fungerar alldeles utmärkt. 458:- hos Elfa 69-007-81.
Om du inte ska ladda så ofta kanske ett vanligt labbagg går bra? där har du ju mätare och kan begränsa.
-
Jag har laddat blyklumpar med labbagg o.dyl sedan urminnes tider. Fungerar ypperligt.Volny skrev:Om du inte ska ladda så ofta kanske ett vanligt labbagg går bra? där har du ju mätare och kan begränsa.
-
Hur gör du på vintern då?
Med en bra laddare så kan du ha den inkopplad under vintern. Det tycker jag är en stor finnes med en bra laddare. Man slipper ha ett labbaggregat uppbundet till de fritidsbatterier som behöver långtidsöversyn.
Med en bra laddare så kan du ha den inkopplad under vintern. Det tycker jag är en stor finnes med en bra laddare. Man slipper ha ett labbaggregat uppbundet till de fritidsbatterier som behöver långtidsöversyn.
På vintern laddar jag dem ca varannan månad och låter dem stå kallt. Det är inga dyra batterier vi talar om, 2*30Ah då det var det jag hade hemma då jag köpte båten förra året. plockar fortfarande ut bra med Ah ur dem, så de har inte blivit mycket sämre av det. De är ca 3 år gamla.