Få fri energi från radiovågor.
Det finns dessutom inte så mycket ström att hämta i sveriges telenät pga våra klena ledningar - det är något som skiljer sig gentemot andra länders telenät då det var metallbrist och krigstider när det bestämdes hur kabelnätet skulle se ut.
jag har dock för mig att man får dra ut 1 mA med konstantströmsgenerator för underhållsladdning av tex. internt batteri i en telefon och konstruktionen måste givetvis tåla 110 V ringsignal utan några som helst påverkan och heller inte påverka växelströmsimpedansen.
dessutom betalas ju telefonabonnemang och i belsyrningen av detta så är 1:-/kWh väldigt billigt gentemot vad teleanslutningen ger.
jag har dock för mig att man får dra ut 1 mA med konstantströmsgenerator för underhållsladdning av tex. internt batteri i en telefon och konstruktionen måste givetvis tåla 110 V ringsignal utan några som helst påverkan och heller inte påverka växelströmsimpedansen.
dessutom betalas ju telefonabonnemang och i belsyrningen av detta så är 1:-/kWh väldigt billigt gentemot vad teleanslutningen ger.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Electricguy
Re: Få fri energi från radiovågor.
Hej
Ang ström från telefonledningen, -kommer det märkas på telefonräkningen om man tar ström därifrån? Gamla telefoners ringklockor drevs väl av den strömmen? Hur många mA kan man få ut?
/ Andreas
Ang ström från telefonledningen, -kommer det märkas på telefonräkningen om man tar ström därifrån? Gamla telefoners ringklockor drevs väl av den strömmen? Hur många mA kan man få ut?
/ Andreas
Ta en titt på Mythbusters avsnitt där dom provar myter om fri energi och bland annat provar att tjuva el från kraftledningar med jättespolar 
Jag är intresserad av svenska telefonledningars egenskaper.
Vill ha en LED-nattlampa som drivs av telefonledningen, så jag behöver inte mer än 20mA.
Vad är det för spänning lik- ellel vxl och hur många V?
TPF
Vill ha en LED-nattlampa som drivs av telefonledningen, så jag behöver inte mer än 20mA.
Vad är det för spänning lik- ellel vxl och hur många V?
TPF
När jag läste detta så tänkte jag att man visst borde kunna göra det, en kristallmottagare tar ju energi direkt ifrån radiosignalen. Följande hittas i Wikipedias artikel om Crystal Radio:
http://ca.tech.yahoo.com/blogs/the_work ... ticle/3638Attempts at recovering RF carrier power
A crystal radio tuned to a strong local transmitter can be used just as a power source for a second amplified (often a power-efficient regenerative) receiver for distant stations that cannot be heard with a plain crystal radio.[4]
There is long history of less successful attempts and unverified claims to recover the power in the carrier of the received signal itself. Traditional crystal sets use half-wave rectifiers. As AM signals have a modulation factor of only 30% by voltage at peaks[citation needed], no more than 9% of received signal power (P = U2 / R) is actual audio information, and 91% is just rectified DC voltage. Given that the audio signal is unlikely to be at peak all the time, the ratio of energy is, in practice, even greater. Considerable effort was made to convert this DC voltage into sound energy. Some earlier attempts include a one-transistor[5] amplifier in 1966. Sometimes efforts to recover this power are confused with other efforts to produce a more efficient detection.[6]. This history continues now with designs as elaborate as "inverted two-wave switching power unit"[4] and bridge amplifiers[citation needed].
At least one cellular phone manufacture is researching harvesting stray radio signals as a power source to charge their product's batteries. Prototypes are already able to absorb 5 to 10 milliwatts from the air.
Det är normalt strömbegränsad 48V likspänning i telefonledningar, förutom när det ringer. Ringsignalen är runt 100 VAC.
-
-=Fullmoon=-
Går att få några ynka volt och ma om man har en tillräkligt lång ledare uthängd i trädgården..
som sagt mythbusters gör saker fel ibland.. var kul innan men nu fattar man hur dumma de är ibland.
som sagt mythbusters gör saker fel ibland.. var kul innan men nu fattar man hur dumma de är ibland.
Som xxargs sa så går det inte att få ut så mycket ur det svenska nätet, du får bara plocka ut 1mA, och då ska det vara GODKÄND utrustning, allt som kopplas in på telenätet ska vara godkänt för det... Alltså ingen bra ide! Troligen kommer du störa ut telefonerna som är inkopplade till nätet, skulle jag tro, om du inte gör det på rätt sätt... (Tur att vi inte bor grannar..Neondiod skrev:Vill ha en LED-nattlampa som drivs av telefonledningen, så jag behöver inte mer än 20mA.
TPF
- Mizzarrogh
Off Topic.
Japp (åtminstone förr, tror knappast det ändrats) så är det endast tillåtet att koppla in märkt och godkänd utrustning till det svenska telenätet, inte ens alla renodlade telefoner är nödvändigtvis godkända/lämpliga. Det finns som sagt en klar orsak till varför det ser ut så.
Edit: För att återgå till huvudfrågan så har jag för mig det för länge sedan (men i modern tid, typ 80-tal) fans små mottagare som drevs direkt av radiovågor(?). Teoretiskt fullt möjligt men tror som sagt det blir problem om man vill kunna ta ut annat än mycket låga effekter. Förr var det nog enklare med de gamla långvågs sändningarna, då var det mycket vanligt med kristallmottagare som drevs direkt, utan yttre strömkälla, det går alldeles utmärkt men man kan knappast räkna med att tex koppla in högtalare som hörs klart och tydligt ut i rummet, osv. (Edit: Om man nu inte har tillgång till dendär polska 600 meters masten då, dvs (men den allra högsta har rasat för ett bra tag sedan)).
Edit: Jaha, såg att mrfrensy redan behandlat ämnet utförligt.
Japp (åtminstone förr, tror knappast det ändrats) så är det endast tillåtet att koppla in märkt och godkänd utrustning till det svenska telenätet, inte ens alla renodlade telefoner är nödvändigtvis godkända/lämpliga. Det finns som sagt en klar orsak till varför det ser ut så.
Edit: För att återgå till huvudfrågan så har jag för mig det för länge sedan (men i modern tid, typ 80-tal) fans små mottagare som drevs direkt av radiovågor(?). Teoretiskt fullt möjligt men tror som sagt det blir problem om man vill kunna ta ut annat än mycket låga effekter. Förr var det nog enklare med de gamla långvågs sändningarna, då var det mycket vanligt med kristallmottagare som drevs direkt, utan yttre strömkälla, det går alldeles utmärkt men man kan knappast räkna med att tex koppla in högtalare som hörs klart och tydligt ut i rummet, osv. (Edit: Om man nu inte har tillgång till dendär polska 600 meters masten då, dvs (men den allra högsta har rasat för ett bra tag sedan)).
Edit: Jaha, såg att mrfrensy redan behandlat ämnet utförligt.
Senast redigerad av Mizzarrogh 30 juni 2009, 21:39:22, redigerad totalt 1 gång.
---> mrfrenzy
Aha ..... det finns en möjlighet trots allt.
Aha ..... det finns en möjlighet trots allt.
Om en telefonanläggning skall fungera normalt så får den lasta linjen med max 1 Mohm, då samtal eller ringsignal ej pågår.Jag är intresserad av svenska telefonledningars egenskaper.
Så om jag har räknat rätt (försummar ledningens och telefonstationens resistans då den summan < 2 kohm):
P = U²/R = 52^2/10^6 = 2,7 mW
Lysdiod
P = U * R = 2 * 0,02 = 40 mW
Det kommer alltså inte gå att driva en lysdiod som behöver 20 mA.
xxargs: Orsaken att det ej går att plocka ut någon nämndvärd mängd energi ur de analoga linjerna beror på designen/konstruktionen på telestationens linje interface, inte ledningarna. Med ISDN och PAIR-GAIN kan terminal utrustningen plocka en till ett par watt från linjen.