Jag har för mig att jag såg en ritning någonstans (vet ej om det var här på EF), enligt den ritningen skulle man kunna fiska ur lite energi ur radiovågor med nån spole och kanske nån konding. Man skulle få fram tillräckligt med energi för att kunna få en lysdiod att glimma/lysa.
Tänkte bygga en sådan, och ha i en lykta för dekoration.
Tja...... jag bor ett par hundra meter från 400 kV ledningsgata, grabbar skicka mig all koppartråd ni har vettja .
Kanske är det så att man måste bo när en sändare, det kan ju inte vara hälsosamt, som att bli micrad på lågvärme dygnet runt.
Kanske lite skrämmande om man fick det att fungera.
Håller med bearing!
Inte kan man väl inducera i en spole på det sätt som de gör? Då skulle jag hellre ha sett dom dra en tråd några kilometer längs med högspänningsledningen.
Iofs. ser jag ett par problem där:
Jordning, varje plats där tråden jordas lite kommer minska effekten.
3faser i luften, kommer inte dom ta ut varandra på nåt vänster då?
FormerMazda ---> 3faser i luften, kommer inte dom ta ut varandra på nåt
vänster då?
Nog måste det väl vara så, man har ju provat att med tångampermeter mäta över alla ledarna på engång och det går ju inte så lysande. Faktiskt var det så jag fick min första amper tång för sisådär 15 år sedan, kompisen trodde den var trasig, den visade ju inget, han mätte över alla trådar samtidigt .... haha..... vilken kompis man är.
Jag ska genast gå hem och mäta på grannen elstaket, det går en stor kraftledning 45 grader över den...
Det avråds för övrigt i manualen till elaggregatet att dra staket långa sträckor längs kraftledningar. Tråden sitter med plastisolatorer vid varje stolpe...
Vårt går längs teleledningen, tur vi kör IP telefoni så ingen kan avlyssna oss i staketet