Transportband

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En gammal hö-blås... :twisted:

Fast det blir nog inte tillräcklig yta för att flytta vedträn misstänker jag, annars hade det ju onekligen kunnat bli en kul effekt...

Lånade farsans järnhäst, funkade kanonbra, tar nog ledigt någon kubik (eller åtminstone mer än en halv för den mindre modellen) dessutom går det ju att dra mycket mer efter den om man haft en kärra.

Hade man småved istället för kastveden hade man nog kunnat ställa på en lastpall och några gamla pallkragar på flaket så kunde man nog lasta i en hel del.

Farsan gjorde ett system där man staplar mellan två vertikala pinnar, förbundna med öglor av grov ståltråd (gammal teletråd) på så vis får man ett slags modulsystem och slipper att allt rasar. Till nöds går de tom att flytta med traktor om man är litet försiktig.

Syrrans kille lånade en sådan tjusig vedmaskin där man bara matade på också fick man ut färdiga klotsar direkt på ett inbyggt band...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi staplar 50 cm ved på 1.2 x 1m lastpallar med just två pinnar på varje sida och ståltråd över. Som första traktorkörningsövning flyttade jag 20 sånna pallar 50 m in på logen, endast en rasade :) Jag tyckte det funkade väldigt bra. Jag vet dock inte om jag orkar stapla i vinter, eller om det kommer åka rakt in på logen från klyven.

Jag tror inte på hö-blåsen, möjligen om man eldar plywood skivor :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tecno:
"Hur många kubik ska du ta hand om och hur ofta?
Är det lönt att strula med transportband?"

Vågar inte chansa på antal kubik, men det blir nog 1-2 gånger om året iallafall.
Det känns som att det är lönt med transportband. Man bygger det ju bara en gång, men när det väl är klart så sparar man både tid och rygg i många år. Orsaken till att jag vill ha transportband är för att jag vill förenkla så många moment som möjligt här. Sedan är det ju kul att bygga grejjer också. :)

Men jag har inte helt bestämt mig för att jag ska bygga ett transportband.
Än så länge letar jag bara inspiration och kikar lite på priser och material.
Man måste ju testa sina idéer. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Transportband

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag väcker den här tråden igen med en ny idé jag fick igår. :)

Det behövs inte så mycket delar till den här varianten:
Gamla tjocka vattenledningsrör + hjul utan gummi + modifierad elvinsch + domkraft eller liknande + lite plank och reglar.

Vattenledningsrören läggs som räls. Man bygger en vagn där kortsidan får plats i vedbod-dörren. Vinschens ändlägesbrytare flyttas till varje ände av rälsen, sedan modifierar man vinschen lite så att den kan dra vagnen fram och tillbaka (kanske låter vajern gå i retur under banan om det behövs). Avslutningsvis en domkraft (gärna elektriskt eller pneumatiskt styrd) som kan tippa vagnen så veden hamnar i vedboden.

En sådan lösning borde man kunna få ihop på en förmiddag och det enda jag behöver köpa är lämpliga hjul och en elvinsch för någon tusenlapp.

Vad tror ni om det? :)

Tänker mig att man sätter vagnen vid vedklyven så att den kluvna veden trillar i vagnen. Sedan trycker man på en knapp och lådan med ved åker bort till vedboden och tippar in veden i vedboden. Därefter åter den tillbaka igen och är framme lagom till man har förberett ett nytt lass vedträn för klyvning. 8)
GFEF

Inlägg av GFEF »

Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tror lite på din ide Jimmy, under tiden den åker och tömmer får man utnyttja till att dra fram nya kubbar att klyva.

Det blev ju precis som jag misstänkte innan klyvande började i år, jag orka inte stapla.
Min lösning var att hyra mig en Pilkemaster med inbyggt transportband, jag hade önskat mig ett par meter längre band. Som det blev nu så stog maskinen i porten och logen är 8m djup (bandet var 3m långt) och man fick kasta det den sista biten.
När man inte tömde i tid så fastna bitar högst upp och försökte åka ner igen, vilket resulterade i en språngmarch rakt upp för vedhögen för att få loss dem... det var värre att komma ner igen :)

Så med de erfarenheterna skulle jag ha en linbana som drar upp vagnen och sen kan man bestämma var den ska tippa. I början långt in och med tiden det blir fullt, längre och längre ut. Men med bara en lös klyv är det kanske enklare att flytta början på din järnväg längre och längre bort från vedboden.

Vi körde in ca 50 kubik stjälpt lass, den blev 3x8x2.5m
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tänkte på dina band. När banden är slut i stenkrossen eller betongblandar stationen får du nog vad du vill ha.
Du har väl alltin en betonstation i din närhet. Alt. har du något regemente där du bor. Nästa alla reg har bandvagnar och de går av med hjämna mellan rum. Du får dessa gratis. Att de gått av innebär inte att reserande gummi är kass. -jo
för försvaret men inte för den händige. Borra hål sätt dit chacklar. Har du inget förband så ringer du istället närmaste miloverkstad och ber att få snacka med verstadschefen. P4 i Skövde är stora på rep.
/DAN
danielr112

Inlägg av danielr112 »

vi kör med höbalselevator hemma. mycke billigare och stabilare. När vi e flere personer så kan det va så illa så att 2 sågar och 1 klyver. = ved från 3 håll och den matar upp det som ingenting!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har inte lusläst varje inlägg så vet inte om någon sagt detta, men borde det inte gå bra med några beggade skotermattor? Iofs kanske detta fortfarande blir dyrt?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Har byggt med kedja en gång i tiden. Och plankor som "glidränna".
Fungerade väl hyffsat, men det kommer alltid med lite bös, och det kommer alltid orsaka att kedjan hoppar. Så det var såpass irriterande att den skrotades tillslut och "riktig" transportör köptes. Alltså med brett gummiband och vinklar på detta, fungerar MYCKET bättre.

Så slopa idén med kedja, det spar en del irritation! :wink:
Skriv svar