Transportband

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Transportband

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har länge funderat på att bygga ett transportband för ved.
Tänker mig en lösning med kedjor och "hyllor". Ungefär såhär:

Kod: Markera allt

===|===|===|=
  ^         ^
kedja     hylla
5 meter långt och ca 20-30cm i bredd. 3-4 kedjor brevid varandra.

Men så behöver man ju kedjor, typ moped/motorcykel/motorsåg och det är där jag fastnat lite.
Var hittar man billiga kedjor? Det går ju åt 30-40 meter.. :D
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Finns det ingen bonde i omgivningen som har nått gammalt skrot du kan bygga om istället. Bönder har ju olika typer av transportband på diverse maskiner.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ju industrikedjor med vinklar o skit. Jag tror dock knappast att det blir billigt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns ju hjul avsedda för vanlig kätting. Se bara på de här manuella garagevincharna. Uppe i taket hänger en växellåda, ifrån vilken det hänger en ändlös kätting man drar i, och en som man lyfter saker med. Under växellådan hänger en plastburk som all kätting hamnar i när man hissar uppåt. Borde väl gå att få tag i/tillverka såna hjul.

Annars borde det gå med stålwire, och montera hyllorna som skidliftar. :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Försök istället få tag på ett sånt där svart band och sätt små vinkeljärn på det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

en begagnad elevator ala bondetyp bör gå att hitta för inte allt för stor peng.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Finns en höbalselevator i Linköping för 500 spänn på blocket. Undrar om man kan fixa till den för vedtransport?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De har jag sett har varit lite för stora (långa), men det kanske finns mindre modeller också.
edit: Vill kunna köra in hälften i vedboden och ha hälften utanför. 5 meters längd är nog max innan den stöter emot komposten. Vore lite jobbigt om det började hamna kompost i vedboden. :lol:

Här var ju många bra idéer. :) :tumupp:
Ska helt klart titta närmare på det här med garagevinchen och sådana hjul.

Wire vore inte så dumt. Frågan är bara hur man fäster hyllorna utan att det blir problem när fästet ska snurra runt hjulen. Blir iofs likadant där man har satt ihop wireändarna. Hur brukar man lösa sånt? Wiren måste ju ligga ganska spänt mot hjulen och kommer det ett litet eh skruvförband (minns inte vad det heter, men ni vet vad jag menar) mot hjulet så finns det väl risk att det tar stopp?

Mindmapper:
Hänger inte riktigt med på vilket svart band du tänker på. Har du en bild eller länk?

Bor man såhär så brukar det finnas en massa skrot i närheten, men märkligt nog så har jag inte hittat något användbart här. Inte ens en gammal cykel eller kätting. Däremot har jag hittat lite hydraulik-grejjer som gav en snabb tanke om att kasta iväg veden ...men den galna idén puttade jag vänligt men bestämt tillbaka mot bakhuvudet igen. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan ju lösas på lite olika sätt.

Ett sätt är att ha ett "brett" transportband med tvärpinnar på, det kan flytta höbalar, ved, mindre husdjur, kärringen osv.

Men en enklare mekanik kanske?
En ränna i V-form där 1 kedja har "piggar", man lägger i vedklabben längs med V's längdriktning och den glider i V-rännan, påknuffad av drivningen. På det vis ska man inte ha 2 kedjor synkroniserat.

Kruxet är att man måste ha ganska långa piggar stickande upp men det är inte så svårt heller. Om du tar pinnen och svetsar en trekant med en 90° vinkel (nåja, en hel del av dom), då är det "bara" att lägga en kedja parallellt med dessa och svetsa fast ett par länkar och se till att ha lagom mellanrum.

Det måste en drivning till detta, du får alltså bygga STORA hjul för att de inte ska bryta för mycket på kedjan där den är ihopsvetsat med de raka rörbitar.

Det skulle t.o.m vara möjligt att se till att ett par skenar "lägger ner" pinnerna på undersidan (returer) och "resar upp" dom på ovansidan, drivhjulen kan då vara vågräta vilket ger lägre inlastningshöjd.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur många kubik ska du ta hand om och hur ofta?
Är det lönt att strula med transportband?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vedtransportband är inte speciellt svåra att bygga, rätt mycket plåtslagar/svets jobb bara om man vill göra det skapligt riktigt ( använd inte för klen plåt, gärna minst 1,5mm), kan du få tag på tex beggad rullbandsmatta (i stil med sådan som sitter på snabbköpets varuband om förstås vad jag menar) i smal variant, sedan bitar av vinkeljärn/träklotsar... som skruvas med brickor från undersidan, nylonhjul, stålvalsar, etc i ändarna, sedan en plåtränna där bandet kan glida mot (och ett par stödplåtar på sidorna i V-form så veden inte åker av...) stödbalk på undesidan så rännan håller för vikten och fästen i ramens bägge ändar (tex två bultade X-ramar som fästes med genomgående bult och en gammal bilaxel eller två färdiga fästen under så den går lätt att flytta om man så önskar)

På det nedre drivivhulet en genomgående fast axel med remskiva oxh en lågvarvig/nedväxlad motor. Eventuellt ett spännhjul på undersidanför bättre grepp.

(Skall den ta tyngre laster måste man ha kedjelänkar och annat på sidorna, grepphjul, etc så det är nog i så fall enklast att leta en beggad)
Men för vanlig småved funkar tidigare nämnda arrangemang.

Man kan ju ha en riktig beggad länkbana (tex gammal höbalsbana för småbalar, industri transportörer, etc) men det är overkill och för det mesta rätt bulkiga saker. Vi hade en sådan här tidigare att langa ut käk till fåren på tiden man fortfarande höll på med småbalar, ingen särskillt stor pjäs, ca 6-7 meter bana har jag för mig, tro mig, det var inget man flyttade ensam med handkraft sådär utan vidare... :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

undvik kedjor om dom inte är riktigt grova, minst 4 cm i länkavstånd, annars fastnar dom bara med bark i sig

gummi transportband med vinkeljärn påskruvat funkar bra

dynamisk metod är ok, modell katapullt :twisted: :wink:

lamellband funnes, men dyrt

det kan gå med motorsågskedja/or men kan vara ganska farligt :twisted:
finns på lösmeter
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag satt just och funderade om det inte tom. borde gå att göra själva banan i tjockt trä, då kommer man ju undan med en bra mycket enklare konstruktion som man betydligt enklare kan bygga själv, tex (hyvlad) 2" plank som bultas med vagnsbult och genomgående fransk träskruv, etc bör ju utan problem hålla för vanlig pannved.

Vet inte riktigt vad rullarna skall vara av, finns nog färdiga (om bara banan är slät och fin (ev. då fästa tunnplåt över mitten där bandet går)behöver man nog endast en i vardera änden, samt kanske en spännvals till bandet om man inte gör den ena rörlig, dvs.), men tex en bit axelstål/segt rundjärn sedan borra och trä över ett trästycke som svarvas runt och ett par järnband på sidorna (för att slippa att det hela spricker sönder...) Har sett detta på tex gamla stockbanor och annat från tiden innan det fanns nylonhjul så det skall funka bra.

Tror det finns färdiga band och rullar, etc som skall passa.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Finns begagnade transportband på blocket, exempelvis denna.

Om inte annat så kan man få tips om hur man kan bygga.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har själv funderat på det där, tidigare ägare höll på med spannmål och när vi tog över gården fanns det några småsilos med tillhörande transportband elevator och skruvar.

Funderat på att använda det för att flytta veden, men bandet är + 10m långt. Bra att ha när man ska ha in det, men sen ska ju skiten förvaras resten av året med :)

Då föll blicken på elevatorn istället som består av just en grov kätting med plattor ut var 20-30 cm. Den är ju dock helt sluten så det hade behövts ganska mycket skärande för att öppna upp ena sidan för att trycka upp ved med den. Men den är nog mest trolig som kandidat... Frågan är om det inte blir traktor nästa och nästa år med dock :)
Skriv svar