Vedtransportband är inte speciellt svåra att bygga, rätt mycket plåtslagar/svets jobb bara om man vill göra det skapligt riktigt ( använd inte för klen plåt, gärna minst 1,5mm), kan du få tag på tex beggad rullbandsmatta (i stil med sådan som sitter på snabbköpets varuband om förstås vad jag menar) i smal variant, sedan bitar av vinkeljärn/träklotsar... som skruvas med brickor från undersidan, nylonhjul, stålvalsar, etc i ändarna, sedan en plåtränna där bandet kan glida mot (och ett par stödplåtar på sidorna i V-form så veden inte åker av...) stödbalk på undesidan så rännan håller för vikten och fästen i ramens bägge ändar (tex två bultade X-ramar som fästes med genomgående bult och en gammal bilaxel eller två färdiga fästen under så den går lätt att flytta om man så önskar)
På det nedre drivivhulet en genomgående fast axel med remskiva oxh en lågvarvig/nedväxlad motor. Eventuellt ett spännhjul på undersidanför bättre grepp.
(Skall den ta tyngre laster måste man ha kedjelänkar och annat på sidorna, grepphjul, etc så det är nog i så fall enklast att leta en beggad)
Men för vanlig småved funkar tidigare nämnda arrangemang.
Man kan ju ha en riktig beggad länkbana (tex gammal höbalsbana för småbalar, industri transportörer, etc) men det är overkill och för det mesta rätt bulkiga saker. Vi hade en sådan här tidigare att langa ut käk till fåren på tiden man fortfarande höll på med småbalar, ingen särskillt stor pjäs, ca 6-7 meter bana har jag för mig, tro mig, det var inget man flyttade ensam med handkraft sådär utan vidare...