Önskar synpunkter/råd på design av CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sneaky

Önskar synpunkter/råd på design av CNC

Inlägg av sneaky »

edit: Aluminium redan inhandlat, se bild längre ner. Återanvänder tråden för andra frågor.

Hallå i stugan. Ytterligare en sån där irriterande nybörjare som kommer och stör med en massa dumma frågor ;) Som så många andra så har jag blivit sugen på att spika ihop en CNC och jag behöver lite synpunkter/konstruktiv kritik på min design. Jag har försökt sträva efter att så lite kapande, skruvande, mekande skall krävas eftersom jag inte har tillgång till mer än vanliga verktyg. Det skall också nämnas att jag i princip inte har någon aning om vad jag pysslar med egentligen utan jag har gått på känsla vilket sällan lyckas så bra... men men. Det här är ett sånt däringa "för att jag har lust"-projekt om ni förstår :)

Redan inköpt är kulskruvar med tillhörande BK12/BF12 lager, "supported rails" (vad det nu heter på svenska), linjärlager, stegmotorer och 48V nätagg från JB samt Gecko G251:or. Fräsen är tänkt att bli en Kress 1050 som verkar populär bland hempulare. Min förhoppning är att kunna köra lite trä (förutsätter att detta inte blir något problem), eventuellt kretskort samt smådetaljer i aluminium såsom frontpaneler och dylikt.

Några av de detaljer jag är osäker på:
- Har tänkt att borra hål rakt igenom profilerna för att få igenom skruven till motorn. Kopplingen mellan motor och skruv blir således "inuti" profilen. Obefantligt korkat, eller hur? Tanken var att slippa tillverka/köpa en massa extra fästen och försöka utnyttja maximal längd av skruven. Frågan är, försvagar det profilerna för mycket?

- Placering samt storlek av arbetsbordet. Här har jag bara höftat till något på bilden. Inte den blekaste hur man räknar på detta.

- Tror ni att portalen blir för "svajjig", måste jag stödja upp den ytterligare där den fäster till basen? Profilerna jag tänkt använda är 45x45 samt 45x90 (mm). Priset på aluminiumprofilerna springer redan iväg så det vore fint om man kunde klara sig undan heh.

Till bilderna som förklarar bättre än vad jag kan göra i ord.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Stegmotorn endast fäst i 3 punkter... Om jag måste förstärka portalen kanske det löser sig med en extra profil i bredd med den första.

Bild
Den här lite märkliga klossen är helt enkelt för att förhindra att motorn sticker ner under konstruktionen. Återigen gjort med tanke att så lite bearbetning som möjligt skall behövas.

Läser du fortfarande? Man tackar man tackar. Så, tankar? Är jag helt ute och cyklar eller finns det något spår av vettighet i mina idéer?
Senast redigerad av sneaky 23 juli 2009, 20:31:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Önskar synpunkter/råd på design av CNC

Inlägg av squiz3r »

Staga upp traversen med sneda profiler där bak? Triangelformen är ju lite starkare!
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Jag tycker det ser bra ut men du skriver att du vill ha så lite bearbetning som möjligt. Om du placerar dina linjärlager som du gjort kommer du behöva borra hål i profilen för att kunna fästa dem, kan vara ganska trixigt att få det rakt. En tanke kan vara att köpa något sådant och skruva fast linjärlagret med hjälp av t-muttrar.
mippen

Inlägg av mippen »

Kan bli en intressant byggtråd det här :-)
Lite frågor dyker såklart upp...

Vad har du caddat i? Snyggt upplägg!
Kan man få en kopia på cad filen?

Om man bygger upp en profil ram likt denna konstruktion, hur fäster man snyggast en profil 90 grader mot en annan?

Det finns ingen "bra" lösning där man kan få en vagn att glida bra direkt på en alu profil?
Har sett "glidmuttrar" som tillbehör till alu profiler men hur bra glider dom och nöter man inte ut dom lite för lätt?

/Mippen
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ser ut som du har tänkt på det mesta. Jag skulle dock valt en lägre portalbyggnad. Du vinner inget på att ha den så hög i annat fall än om du ska fräsa i stora C-profiler. Bearbetningshöjden för ett vanligt platt ämne kommer ändå att begränsas av din Z-konstruktion. Bara att höja fästet för Z-gejdrarna och korta av portalhöjden så får du samma kapacitet i maskinen, som dessutom troligen kommer bli så stabil att du inte behöver extra stöd bakom portalen, förutsatt att du får till en bra koppling mellan där..

"Kopplingen mellan motor och skruv blir således "inuti" profilen /.../ Frågan är, försvagar det profilerna för mycket?
"

Momentet i balken just där är väldigt lågt, så det kommer att gå bra.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

> mippen

Ta en titt i denna tråden. Använder mig av profiler med "inbyggda" linjärgejder
mippen

Inlägg av mippen »

Larsson90 - Snygg lösning med alu profil med inbyggd glidskena.
Skall bli skoj att följa både detta och ditt projekt.

Får bli att surfa runt lite på alucon's hemsida!
Kan dom inte ha skenor med inbyggd trapets också :-)

Hur lång aluskena skulle man kunna ha utan att den flexar/viker sig?
Funderar på möjligheten att skapa en fräs med en relativt lång ram som man lägger på materialet man vill bearbeta.
För att kunna göra det så kan man inte ha några stöd på vägen.
Ev så kanske man kan lösa det med ytterligare ett glid element som följer med själva portalen men vars syfte får bli att stödja de långa skenorna?
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Hej jag håller också på att börja bygga en fräs och jag undrar vart du köpt kulskruven och linjärlagren?
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

> mippen

Jo, jag kan räkna lite på det åt dig men då behöver jag vete lite dimensioner osv och detta ska helst inte ske i sneaky´s tråd =)

Sneaky, om du lämnar exakta dimensioner och material (antar aluminium) på ditt bord så skall jag kunna räkna lite åt dig.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Friserade citaten lite:
squiz3r skrev:Staga upp traversen med sneda profiler där bak? Triangelformen är ju lite starkare!
Har funderat på just det eller att ha en likadan stående balk till i bredd med den första. Torde bli skapligt stabilt då.
Larsson90 skrev:Jag tycker det ser bra ut men du skriver att du vill ha så lite bearbetning som möjligt. Om du placerar dina linjärlager som du gjort kommer du behöva borra hål i profilen för att kunna fästa dem, kan vara ganska trixigt att få det rakt. En tanke kan vara att köpa något sådant och skruva fast linjärlagret med hjälp av t-muttrar.
Min far har pratat om att skaffa sig en pelarborr en längre tid nu. Kanske kan jag övertyga honom om att splitta kostnaden mot att jag får svänga förbi och använda den ;) Det borde underlätta åtminstone. Rigga någon form av jigg så att samtliga håll hamnar i linje tänkte jag. Men det där är absolut en tanke värd att lägga till på listan.
mippen skrev: Vad har du caddat i? Snyggt upplägg!
Kan man få en kopia på cad filen?
Tackar :) Det är "caddat" i det fantastiska programmet SketchUp. SolidWorks hade såklart varit bättre men jag kände inte att jag orkade lära mig ytterligare ett program enbart för detta projekt. Renderingen är gjord med Kerkythea. Om du vill kika på modellen i SketchUp så finner du den här. Märk väl att ett par bitar "hänger" i luften, detta är medvetet. Dessutom, samtliga delar är ritade av mig och jag kan inte garantera att de är fullt naturtrogna om du tänker använda dem själv.
Fräsen skrev:Ser ut som du har tänkt på det mesta. Jag skulle dock valt en lägre portalbyggnad. Du vinner inget på att ha den så hög i annat fall än om du ska fräsa i stora C-profiler.
Usch vad uppenbart det var då, varför har jag inte sett det tidigare? Ska absolut göra som du säger och sänka hela kalaset en aning. Om det dessutom innebär att jag kan spara in några extra kronor i material så är det välkommet :)

Låter bra. Vad tror du om den något... rackigt ditskruvade motorn? Kan man komma undan med att bara ha den fäst i tre skruvar? Min intuition (vilket är det enda jag har att gå på) säger att det blir så låg belastning på motorn iom kulskruvarna och den förhållandevis lätta konstruktionen att det bör hålla.
Xfirm skrev:Hej jag håller också på att börja bygga en fräs och jag undrar vart du köpt kulskruven och linjärlagren?
Övertygade en Ebay-handlare att plocka ihop ett paket åt mig. Det finns fortf. kvar här: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0396904219 Huruvida det är ett bra pris vet jag ej hehe.
Larsson90 skrev:>Sneaky, om du lämnar exakta dimensioner och material (antar aluminium) på ditt bord så skall jag kunna räkna lite åt dig.
Vad gäller bordet så ritade jag bara dit en platta för att ha något att kika på. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för vad jag skall använda där. Har kikat på T-spårsplattor i aluminium men ujj vad priserna sticker fort. Jag är lite vilse på den punkten helt enkelt får jag erkänna.

Usch, mycket text blev det, hoppas ingen somnat i förtid ;)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

mippen skrev:Om man bygger upp en profil ram likt denna konstruktion, hur fäster man snyggast en profil 90 grader mot en annan?
Ta en titt på http://www.alucon.se/ så ska du se att det finns lösningar för detta. Dom har det mesta till aluminiumprofiler som kan tänkas vara nödvändigt.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Det här med (aluminium) t-spårsplattor, hur bra är det egentligen? Visst det är smidigt att kunna fästa muttrarna rakt i springorna men om man råkar få något lite snett som till exempel portalen kan det vara värt att planfräsa bordet och det känns ju lite surt om man har något så dyrt.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Hallå igen. Har inte uppdaterat tråden men jag har i alla fall fått hem profilerna och lite löst satt ihop det hela för att se hur det ser ut:
Bild

Har ett par nya frågor dock. Det gäller sladdar/kablar till motorerna. Har försökt att söka på forumet men det är lite knepigt att få vettiga träffar. Det jag funderar över är vilken typ av kabel som är lämplig för motorerna. De skall köras med 48V vid 1.8A som det ser ut för stunden. Har sett på andra forum att det rekommenderas skärmade kablar, är det nödvändigt?

Och en till fråga. Tror ni att dessa kontaktdon skulle klara av strömmarna om jag använder dem för att koppla motorerna till styr-låddan?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Dessa vet jag att andra har använt med gott resultat. Annars duger även en vanlig DB-9 kontakt.

Gällande kablaget så är det bara att titta på motorkablarnas dimension och utgå från dessa, gällande area, sålänge du inte ska ha jättelånga kablar. Jag partvinnade kablarna till min fräs med borrmaskin och klistrade på aluminiumtejp på varje par, de funkar utan några som helst störningar. Har sett att någon kört med skärmad kabel från Biltema utan att ha gnällt över något.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Tackar för det. Bättre pris än Elfa också (som om nu det skulle vara en bedrift...).

Inhandlade lite oskärmad kabel idag från Bauhaus, får se om det funkar, om inte så var det ingen stor investering.
Skriv svar