Hallå i stugan. Ytterligare en sån där irriterande nybörjare som kommer och stör med en massa dumma frågor

Redan inköpt är kulskruvar med tillhörande BK12/BF12 lager, "supported rails" (vad det nu heter på svenska), linjärlager, stegmotorer och 48V nätagg från JB samt Gecko G251:or. Fräsen är tänkt att bli en Kress 1050 som verkar populär bland hempulare. Min förhoppning är att kunna köra lite trä (förutsätter att detta inte blir något problem), eventuellt kretskort samt smådetaljer i aluminium såsom frontpaneler och dylikt.
Några av de detaljer jag är osäker på:
- Har tänkt att borra hål rakt igenom profilerna för att få igenom skruven till motorn. Kopplingen mellan motor och skruv blir således "inuti" profilen. Obefantligt korkat, eller hur? Tanken var att slippa tillverka/köpa en massa extra fästen och försöka utnyttja maximal längd av skruven. Frågan är, försvagar det profilerna för mycket?
- Placering samt storlek av arbetsbordet. Här har jag bara höftat till något på bilden. Inte den blekaste hur man räknar på detta.
- Tror ni att portalen blir för "svajjig", måste jag stödja upp den ytterligare där den fäster till basen? Profilerna jag tänkt använda är 45x45 samt 45x90 (mm). Priset på aluminiumprofilerna springer redan iväg så det vore fint om man kunde klara sig undan heh.
Till bilderna som förklarar bättre än vad jag kan göra i ord.

Stegmotorn endast fäst i 3 punkter... Om jag måste förstärka portalen kanske det löser sig med en extra profil i bredd med den första.

Den här lite märkliga klossen är helt enkelt för att förhindra att motorn sticker ner under konstruktionen. Återigen gjort med tanke att så lite bearbetning som möjligt skall behövas.
Läser du fortfarande? Man tackar man tackar. Så, tankar? Är jag helt ute och cyklar eller finns det något spår av vettighet i mina idéer?