Mobil Klass-D/T party-förstärkare
Re: Mobil Klass-D/T party-förstärkare
är det korrekt uppfattat att den +5v som finns på kortet kan leverera upp till 1A?
Det är ju en LM317 som sitter på kortet och visst klarar den 1A, men mot 24V kommer det generera mer värme än vad den kan hantera. Min tanke var att ansluta en LED med 170R (~20mA), men efter några sekunder så blev regulatorn så varm så jag knappt kunde ta på den, så jag kommer köra med en egen regulator.kifkroker skrev:är det korrekt uppfattat att den +5v som finns på kortet kan leverera upp till 1A?
Somsagt, rekomenderar inte att man plockar ur en massa effekt hur +5v utgången där.
btw. Har fått min nätdel idag. Ska hämta ut när jag kommer hem

oj, den utgången känns ju meningslös i sådana fall (kanske bara är tänkt för mute?)
Är det den tidigare nämnda 24/6A nätdelen? Bjuder du på pris och ursprung?
Är det den tidigare nämnda 24/6A nätdelen? Bjuder du på pris och ursprung?
Tanken är ju bara att försörja logiknivåerna på Tripath-chipet och MUTE-funktionen ja.
Det blev ett sånt här, köpte det på deras Ebay site:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=62
Det blev ett sånt här, köpte det på deras Ebay site:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=62
Då vart man på posten idag igen..

och visst går det in alltid..

Imponerande effektivitet jämfört med gamla, detta blir knappt ljummet efter en timmes spelande
Dock gillar det inte alls min kondensator, går i hickmode(?) direkt i uppstart, men går finfint att ansluta den under drift sen..
Nu väntar bara
* Lite grövre kablar för matningen till förstärkarmodulen
* Fläkt-regulator (en 7812 bara)
* On-indikator (LED+resistor efter 7812an)
* Scottkydiod för batterikraftuttaget
* Snygga till och måla om chassi, samt på med gummifötter

och visst går det in alltid..

Imponerande effektivitet jämfört med gamla, detta blir knappt ljummet efter en timmes spelande

Dock gillar det inte alls min kondensator, går i hickmode(?) direkt i uppstart, men går finfint att ansluta den under drift sen..
Nu väntar bara
* Lite grövre kablar för matningen till förstärkarmodulen
* Fläkt-regulator (en 7812 bara)
* On-indikator (LED+resistor efter 7812an)
* Scottkydiod för batterikraftuttaget
* Snygga till och måla om chassi, samt på med gummifötter
Förutom värmen på nätagget, märker du någon förändring i ljudet efter bytet? Renare ljud, kraftigare effekt eller något annat?
Kanske något lite mer "punch" i basen, i övrigt detsamma. Ska prova höja spänningen (27V) lite istället nu tänkte jag.
Ville bara ha lite bättre marginaler, därför ja skaffa detta, 2.2A kändes lite klent, blev dessutom jävligt varmt.
Finns det något sätt att koppla in kondensatorn lite mjukare i uppstarten? Eller det handlar om för långa ledningar eller något annat?
Ville bara ha lite bättre marginaler, därför ja skaffa detta, 2.2A kändes lite klent, blev dessutom jävligt varmt.
Finns det något sätt att koppla in kondensatorn lite mjukare i uppstarten? Eller det handlar om för långa ledningar eller något annat?

Då har man satt ihop den helt för första gången. Fläkten ställd på 9.5V. Fick ta nån gammal bit skrot till LM317an.

Fullstor bild
Kör på 27V nu istället, matningskablar utbytta till 2,5mm^2. Skulle haft in en kondning bara
Får i värsta fall ha en extra brytare för koppla in den.
Där är definitivt mycket klarare ljud i denna förstärkare än min gammla Technics, så drar mej nästan för att koppla tillbaks högtalarna igen. Nästa projekt får bli en Gainclone istället för Technicsen.

Fullstor bild
Kör på 27V nu istället, matningskablar utbytta till 2,5mm^2. Skulle haft in en kondning bara

Där är definitivt mycket klarare ljud i denna förstärkare än min gammla Technics, så drar mej nästan för att koppla tillbaks högtalarna igen. Nästa projekt får bli en Gainclone istället för Technicsen.

- Gildebrand
- Gildebrand
Kapar tråden lite grann. Vart köper man ett nätaggregat som levererar både 12V och 50V upp till 500-600W?
Blir nog lättare att få svar om du startar en ny tråd, gissar att du får fler som läser den (inte alla läser "gamla" trådar för att ny info läggs till)
PS. tänk på att skriva en bra rubrik om du vill få många träffar...

PS. tänk på att skriva en bra rubrik om du vill få många träffar...

Köpte en förstärkare för nån vecka sedan, men på min så är det kylfläkt, var det så på din också maDa?
nä det är nått nytt dom börjat med, köpte en p.g.a. den här tråden (inte gjort nått med den än) och den har ingen fläkt.
okej...... på såvis
Tycker dom är generösa, på kortet sitter det en fläkt och man får en extra i reserv.
Test körde min igår, och jäklar vilket flås i grejerna och vilket klart ljud. Riktigt imponerande.
Vart kommer kraften ifrån?
Tycker dom är generösa, på kortet sitter det en fläkt och man får en extra i reserv.

Test körde min igår, och jäklar vilket flås i grejerna och vilket klart ljud. Riktigt imponerande.

Vart kommer kraften ifrån?