Jag har en PIC 16F870 mikrodator som styr en mulitplexad LED-klocka. Klockan drivs direkt av en 5V väggvårta då alla LED-segmenten drar 2-3 Watt. Dyr väggvårta som kan ge 5V:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=67533898
När jag dammsuger så starta den om från noll igen. Så varje gång jag dammsuger så måste jag ställa klockan. Smått irriterande.
Jag har två misstankar:
1. Klockan är helt naken och EMP från dammsugningen (motor eller slangen?) är så våldsam att mikrodatorn starta om igen (och tar permanent skada?).
2. Dammsugaren som är på 900W ger så mycket skräp på elnätet att väggvårtan inte kan filtrera bort det och skickar skräp vidare på 5V matning. Där av att den bootar om. Obs, det är inte den billigaste väggvårtan jag har.
Jag har några funderingar på en lösning:
1. Dammsug inte. (ohygienisk, men lite får man offra)
1.1 Skaffa en tjej som kör med våtmopp istället. (Hög driftkostnad, kan vara jobbig.)
1.2 Skaffa en katt som man klär i overall av mikrofiberduk. (lägre driftkostnad än tjejen men det luktar illa att tömma lådan).
2. Ett filter som gör 5V matningen fin igen, hur ska det designas?
2.1 Ett filter som skyddar väggvårtan.
3. Klä hela klockan i aluminiumfolie. (klart osnyggt)
3.1 Klä hela klockan i aluminiumfolie som jag ansluter till ett värmeelement eller nolla? (extra osnyggt)
3.1415 Skaffa en väggvårta som ger mer än 5V och elda upp resterande effekt med en vanliga 7805. Så får man låta 7805 ta smällen. (och hoppas på att den inte dör och skickar igenom för mycket spänning som dödar min mikrodatorn ... arggg!!! och även alla lysdioder!)
4. Flytta till en lägenhet med skyddsjord. (varken dammsugaren eller klockan nyttjar skyddsjord).
Glad för alla kommentarer!