När jag dammsuger så bootar microdatorn om, varför?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

När jag dammsuger så bootar microdatorn om, varför?

Inlägg av netrunner »

Troligen en fråga som kan vara nyttig för många även om mitt fall inte är så allmänt.

Jag har en PIC 16F870 mikrodator som styr en mulitplexad LED-klocka. Klockan drivs direkt av en 5V väggvårta då alla LED-segmenten drar 2-3 Watt. Dyr väggvårta som kan ge 5V:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=67533898

När jag dammsuger så starta den om från noll igen. Så varje gång jag dammsuger så måste jag ställa klockan. Smått irriterande.

Jag har två misstankar:

1. Klockan är helt naken och EMP från dammsugningen (motor eller slangen?) är så våldsam att mikrodatorn starta om igen (och tar permanent skada?).

2. Dammsugaren som är på 900W ger så mycket skräp på elnätet att väggvårtan inte kan filtrera bort det och skickar skräp vidare på 5V matning. Där av att den bootar om. Obs, det är inte den billigaste väggvårtan jag har.

Jag har några funderingar på en lösning:

1. Dammsug inte. (ohygienisk, men lite får man offra)
1.1 Skaffa en tjej som kör med våtmopp istället. (Hög driftkostnad, kan vara jobbig.)
1.2 Skaffa en katt som man klär i overall av mikrofiberduk. (lägre driftkostnad än tjejen men det luktar illa att tömma lådan).

2. Ett filter som gör 5V matningen fin igen, hur ska det designas?
2.1 Ett filter som skyddar väggvårtan.

3. Klä hela klockan i aluminiumfolie. (klart osnyggt)
3.1 Klä hela klockan i aluminiumfolie som jag ansluter till ett värmeelement eller nolla? (extra osnyggt)

3.1415 Skaffa en väggvårta som ger mer än 5V och elda upp resterande effekt med en vanliga 7805. Så får man låta 7805 ta smällen. (och hoppas på att den inte dör och skickar igenom för mycket spänning som dödar min mikrodatorn ... arggg!!! och även alla lysdioder!)

4. Flytta till en lägenhet med skyddsjord. (varken dammsugaren eller klockan nyttjar skyddsjord).

Glad för alla kommentarer! :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: När jag dammsuger så bootar microdatorn om, varför?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kombinera elektronikintresset och fiberduken i en mikrofiberduksrobot som far omkring!

:humm: Kan nog bli enklare att få flickvån att ta på overall i mikrofiberduk än att få på en katt en dylik klädset, katter har ju trots allt en massa vassa klor och är mycket svårare att muta (tror jag i alla fall, fast det kanske bara gäller katter jag träffat :mrgreen: )

Lite seriöst:
Går det inte att filtrera bort skiten mellan väggvårtan och klockan med någon form av LC-filter?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har du jordplan på kretskortet till klockan?
Filtrerar du signalerna in till kortet (är väl bara 5 volten)?

Skyddsjord har ingen som helst inverkan på ditt problem, det förbättrar bara personsäkerheten map elchock.

Första gången jag hör talas om EMP från en dammsugare :roll:

Ett foto på klockuschlingen kan bringa lite klarhet i problemet.

Protte

Skaffa tjej så kommer hon att påpeka att du måste justera klockan efter det du dammsugit.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jodplan eller filter: svar nej. Inget sådant lyx alls. Har dock 10nF till mikrodatorn.

Design av klockan är av typen "stilfullt kråkbo", funkar dock mycket bra så länge jag inte dammsuger.

Motorn med kol bör kunna ge en massa magnetfällt och störningar runt sig.

Damm som går igenom dammsugarröret bör ju kunna ge statisk elektricitet i luften runt om dammsugaren, bör inte det vara en form av störning?

In till klockan är det bara 5volt från väggvårtan.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Kan det vara så att du blivit ovän med grannen? Tänkte att denne laddar upp och skjuter av sin EMP kanon varje gång han hör att du drar igång dammsugaren?
Janne

Inlägg av Janne »

Jag tror inte att detta beror på EMP. Det troliga är att startströmmen till damsugaren är så stor att en kort dipp uppstår på nätspänningen som påverkar 5-Volten. Prova att mata klockan med batteri för utesluta EMP. Årgärda sedan med en stor elektrolytkonding på 5-Volten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kolla databladet för µC hur långt ner spänningen kan gå, är det strax under 5 V är det bättre att placera glättringskondensatorn innan regulatorn i din väggvårta.

Annars hade jag skaffat en ny väggvårta med 1 V högre spänningen och använt en low-drop regulator med stor glättringskondensator innan.

Dock är det alltid bäst att mäta lite så man vet vad som egentligen händer.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<<Design av klockan är av typen "stilfullt kråkbo">>

Vilken tur, jag som nästan var rädd att det var ett skatbo bygge.

Nä, vi har anledningen till att det inte vill sig när du dammsuger, allt kors och tvärsande i boet fungerar som mottagarantenner och då finns ingen möjlighet att det ska fungera.

Prova att installera centraldammsugare, är nog enklare än att åtgärda bon. Och skjut sönder grannens EMP kanon med din.
Det behövs nog ingen STOR elektrolytkonding men en lagom stor på RÄTT ställe.

Protte
LömskOscillator

Inlägg av LömskOscillator »

Gillar lösningarna 2 och 3! :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sannolikt störningar på resetten, brukar vara typfall.

Hur är -MCLR kopplat?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Janne: Det kan det vara, stor kondensator då?

prototypen: Är inte kråkbon snyggare än skatbon? Tyvärr saknar jag mer ingående kunskap i fågelbo arkitektur. Men även med ett kretskort så blir det ju exakt samma sak, dom fångar alla störningar lik väl?

Icecap: Bortsett från kondensatorn (hade inte plats för den i konstruktionen) så är allt kopplat exakt som med "blink-a-led" (man ska kunna flasha den i drift):
http://www.voti.nl/blink/index_1.html
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ursäkta??? "Bortsett från kondensatorn"?????

OK, då förstår jag det hela! Det finns faktisk en anledning till att den sitter där och faktisk bör du även ha en 100nF mellan GND och -MCLR om du ens kan tänka att vilja ha en stabil funktion.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

"Jodplan eller filter: svar nej. Inget sådant lyx alls. Har dock 10nF till mikrodatorn"

Det är lite som att strunta i att montera bromsar på sin hembyggda bil och säga att
jag kommer inte att köra så fort så att bromsarna behövs...

Det är inte lyx med lite kondensatorer och jordplan.
Du har som andra redan konstaterat en nätspänning som hickar till p.g.a dammsugaren.

Swech
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kondensator före och efter regulator. Och stadgade ingångar på MCUn. Samt jordplan.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är alltså 22uF, längst till vänster som jag inte har med.

MCLR är ansluten till 5V via ett 33k motstånd, ska den har en egen kondensator???

Bild

blueint: Jo, jag har en väggvårta som ger 5V direkt. Således ingen 7805 som det serut nu. Bortser man från 22uF (längst till vänster) så är allt kopplat enligt exempel.
Skriv svar