En liten fundering kring balanserade utgångar på ljudutrustning:
Jag har nyss köpt ett externt ljudkort med balanserade utgångar. I förlängningen skall jag köpa riktiga monitorer, men just nu får jag leva med gamla ruttna datorhögtalare. Dessa har en 3,5 mm teleplugg som ingång. Min tanke var att koppla ihop dom med de balanserade utgångarna (6,3 mm TRS telejack) på kortet mha adapters. Detta visar sig inte funka särskilt bra och jag funderar på om jag lyckats kortsluta utgångarna på något sätt med mitt kanske inte helt genomtänkta adapterval?
Utrustningen är som följer:
Focusrite Saffire LE (manual)
Logitech R-20 (jo jag vet, skithögtalare, men funkar gör dom)
1 st RCA(2 hanar)->3,5 mm telehona adapter
2 st 6,3 mm tele -> RCA hona adaptrar (hittade tyvärr ingen länk, clas ohlsons nya sida är inte mycket att hurra för)
Efter att ha försökt leta info hos Focusrite om inkopplingen av utgångarna hittade jag följande artikel som menar på att det skall vara helt ok att koppla in obalanserad utrustning. Jag tror inte att utgångarna på ljudkortet är transformatorbaserade och har ingen lust att riskera garantin för att öppna kortet och kolla. I den här prisklassen har jag svårt att tro att det sitter något annat än IC-kretsar på utgångarna.
Skapar mitt val av adaptrar något problem? Jag inser att man kortsluter - signalen till jord, men det skall ju inte innebära att ljudet försvinner helt? Sen kopplas signaljordarna ihop i 3,5 mm-adaptern, är det här problemet ligger?
Jag får ingen signal med bara en av telepluggarna inkopplad heller. Dock får jag lite signal i vissa lägen när en av pluggarna är halvvägs inkopplad, så att ljudkortet matar ut signal är det ingen tvekan om. Hörlursutgången funkar iofs att koppla in sig på också, men det känns inte som en optimal lösning...
Kännser mig lite som en nybörjare nu
Jag har tyvärr ingen mätutrustning eftersom jag bor tillfälligt hos morsan just nu, annars hade jag ohmmätt adaptrarna för att kolla att dom är ok. Frågan kanske passar bättre på Studios forum, men jag vet ju att det finns en och annan ljudnörd här också
/Andreas