Balanserade utgångar->obalanserad utrustning och adapters...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Balanserade utgångar->obalanserad utrustning och adapters...

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hej!

En liten fundering kring balanserade utgångar på ljudutrustning:

Jag har nyss köpt ett externt ljudkort med balanserade utgångar. I förlängningen skall jag köpa riktiga monitorer, men just nu får jag leva med gamla ruttna datorhögtalare. Dessa har en 3,5 mm teleplugg som ingång. Min tanke var att koppla ihop dom med de balanserade utgångarna (6,3 mm TRS telejack) på kortet mha adapters. Detta visar sig inte funka särskilt bra och jag funderar på om jag lyckats kortsluta utgångarna på något sätt med mitt kanske inte helt genomtänkta adapterval?

Utrustningen är som följer:
Focusrite Saffire LE (manual)
Logitech R-20 (jo jag vet, skithögtalare, men funkar gör dom)
1 st RCA(2 hanar)->3,5 mm telehona adapter
2 st 6,3 mm tele -> RCA hona adaptrar (hittade tyvärr ingen länk, clas ohlsons nya sida är inte mycket att hurra för)

Efter att ha försökt leta info hos Focusrite om inkopplingen av utgångarna hittade jag följande artikel som menar på att det skall vara helt ok att koppla in obalanserad utrustning. Jag tror inte att utgångarna på ljudkortet är transformatorbaserade och har ingen lust att riskera garantin för att öppna kortet och kolla. I den här prisklassen har jag svårt att tro att det sitter något annat än IC-kretsar på utgångarna.

Skapar mitt val av adaptrar något problem? Jag inser att man kortsluter - signalen till jord, men det skall ju inte innebära att ljudet försvinner helt? Sen kopplas signaljordarna ihop i 3,5 mm-adaptern, är det här problemet ligger?

Jag får ingen signal med bara en av telepluggarna inkopplad heller. Dock får jag lite signal i vissa lägen när en av pluggarna är halvvägs inkopplad, så att ljudkortet matar ut signal är det ingen tvekan om. Hörlursutgången funkar iofs att koppla in sig på också, men det känns inte som en optimal lösning...

Kännser mig lite som en nybörjare nu :oops:, har ju trots allt fuskat med ljud och elektronik rätt länge, men jag kommer inte på vad som är galet.

Jag har tyvärr ingen mätutrustning eftersom jag bor tillfälligt hos morsan just nu, annars hade jag ohmmätt adaptrarna för att kolla att dom är ok. Frågan kanske passar bättre på Studios forum, men jag vet ju att det finns en och annan ljudnörd här också :).

/Andreas
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Balanserade utgångar->obalanserad utrustning och adapters...

Inlägg av tecno »

Köp ett par trafo>RCA kort från typ JMG Support, dessa är baserade på Lundahl trafos.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte så att du försöker koppla en mono utgång till en stereo ingång?
En balanserad tele är inte pinkompatibel med en stereo tele.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack för svaren

Trafokort hade varit fint, men är inte såna ganska dyra? Jag försökte isolera den delen av telepluggen som har kontakt med - signalen med lite tejp, men det blev för tjockt för att passa jacket...

Vänta lite, en bild säger mer än tusen ord... Jag editerar in den så snart jag fört över den från kameran.

/Andreas
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl snarare så att du måste ansluta ena signalledaren till jord på högtalaren.
Men som sagt en bild säger mer.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Vad jag förstår så har du monotele ut. Monotele+monotele till en stereo minitele. Alltså får du två stycken oballade signaler till din minitele som är i stereo. Detta tycker jag borde fungera utmärkt.
Då är frågan vad det skall vara för signal in i dina högtalare. Är det verkligen linje nivå i stereo?

Jag gissar att det är ballad signal ut från ditt ljudkort, detta tar dina monopluggar hand om och ansluter cold till jord. Detta är helt riktigt.
Kan vara så att jag missförstår frågan.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Det vart lite bökigt med bilden tyvärr, jag har ingen webserver uppe nu, så det får bli med ord istället :).
Jonnorberg har förstått situationen korrekt.

Ljudkortet har 2 st balanserade (TRS) telejack ut per stereokanal. I dessa har jag pluggat 2 st 'mono (TS) tele -> RCA hona'-adaptrar. Sen har jag kopplat in en '2xRCA hane -> 3,5 mm stereo hona'-adapter (svårt att skriva så att det blir läsligt, försökte gruppera med '-tecken). Högtalarna är "normala" datorhögtalare, dvs de ansluts med en 3,5 mm stereotele-plugg och har inbyggd förstärkning.

Högtalarna har ju "konsument"-linjenivå in och ljudkortet har "proffs"-linjenivå, men det borde på sin höjd ge lite dist och det kan jag kompensera med volymratt både på utgången och på högtalarna. Att - sidan av signalen jordas borde inte göra något, signalstyrkan halveras, men det är inte hela världen. Kan faktumet att singaljordarna och - sidan av respektive utgång kopplas ihop i den sista adaptern ge något problem? Det borde ju inte vara annorlunda än att jorda respektive - utgång för sig?

Jag har verifierat att de första adaptrarna i kedjan funkar, den andra skall jag leta lite och se om jag har någon lämplig sladd att testa med.

/Andreas
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter ju rätt iafa.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kan faktumet att singaljordarna och - sidan av respektive utgång kopplas ihop i den sista adaptern ge något problem?

En balanserad utgång eller ingång har ingen signaljordskontakt. Skilj mellan signaljord hos en ickebalanserad överföring och skärm. Skärmen från utgången ska inte kopplas ihop med signaljorden hos den icke balanserade mottagaren. Dock får gärna kablen använda sig av skärm men det ska vara avbrott till den ickebalanserades signaljord.

http://rane.com/note110.html
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja det är sant, jag blandade ihop signaljord och skärm. I det här fallet tror jag dock inte att det är problemet.

Nu har jag kunnat testa den andra adaptern (den som är länkad med bild i första inlägget) i kedjan och kommit fram till att den är defekt. Jag kopplade in den i en dvd-spelare med rca-utgång och in i högtalarna (som jag vet är ok). Den ger signal, men den är väldigt konstig. Ungefär som att signalerna fasvänts och kopplats ihop i mono, all bas är borta och enbart vissa ljud (som jag misstänker ligger mitt i stereobilden) finns med. Signalen försvinner helt om jag pluggar ur någon av de två RCA-hanarna.

Jag kan inte garantera att DVD-spelarens utgång är ok eftersom jag inte har något annat att testa den med i detta teknikfattiga hem, men eftersom adaptern verkar bete sig märkligt i båda inkopplingarna gissar jag att den är boven i dramat. Kinaskit... Förmodligen är signal/jordledarna omkastade eller så är det kortis någonstans i den.

När jag testar i ljudkortet igen hör jag att det faktiskt är signal om jag drar upp väldigt högt (långt över gränsen där det borde dista). Det blir nog en tripp till clasohlson för byte i eftermiddag.

/Andreas
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nu är mysteriet löst. Med nybytt adapter funkar det precis som det ska. Märkligt, jag har aldrig råkat ur för en såpass enkel adapter som varit trasig ny från butik förut, men nån gång skall väl vara den första. Tänk vad handikappad man är utan mätverktyg :).

Tack för hjälpen allihop.

/Andreas
Skriv svar