Har ett par frågar jag inte lyckats googla mig till, men här verkar det finnas kunskap i massor :9
Bakgrund
Har börjat pyssla lite lätt med hemautomation och köpte några x10 prylar för styrning av en del belysning och apparater inklusive en multifjärr (Easycontrol 8) samt interface till datorn som kan skicka signaler via stickproppen till enheterna. Skriver egen mjukvara för att styra detta från datorn, dock har jag dålig koll på hur saker och ting fungerar rent elektriskt. Tycker detta fungerar riktigt bra (latheten härskar
Tyvärr gjorde jag för dålig research innan jag köpte och är nu sugen att bygga ut detta med enheter från Nexa (främst för prisets skull) och styra dom grejerna med en tellstick, denna använder samma frekvens som Easycontrol 8 (433,92), har förstått att denna "fria" frekvens är den vanliga i Europa.
Hade även tänkt börja kunna styra stereo och tv via denna tellstick, tex seinfeld startar, datorn slår på tvn byter till rätt kanal och skruvar upp volymen. Annat scenario är när jag kommer hem, datorn slår på stereon med nån skön musik och sätter belysningen som jag vill ha den, väckning på morgonen med upptoning av ljus och lätt musik. Finns massor av roliga ändamål. Lockar även att ha en RF-> IR konverter för att styra undan stereon i garderoben.
Nu till frågan.. RF -> IR konverter finns för min multifjärrkontroll (Control Anywhere) men har inte kunnat läsa mig till exakt hur sånna fungerar. Fungerar de flesta/alla RF -> IR konvertrar på sama sätt, dvs kan jag köpa en av annat märke och i framtiden byta fjärren om jag skulle vilja detta? (Förutsätter att jag får skaffa en RF mottgare till datorn också för att se hur signalerna ser ut som min fjärr skickar.) Eller är samma märke ett måste. Fjärren kommer garanterat bytas ut när systemet blir större, vill känna mig framtidssäker med hårdvaran så onödiga inköp kan undvikas.
Om något verkar oklart för att besvara frågan så skall jag försöka utveckla.
Tack på förhand
// Amebrindra