Optimera CNC fräsande....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Spruft

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av Spruft »

I min dunderklump är det helt klart Kressen som är för klen. Såg en film på youtube där dom använde en 1050 och den klarade väl ungefär där min Kress ger upp. Håller på och bygger en version 2 nu och där ska jag ha en sådan vattenkyld kinaspindel. Mer om det senare ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var helt klart från början, att en Lillasyster aldrig blir nån metallfräs. Antingen är det Lillsyrran som vickar på rumpan, eller så är det Kressen som inte är 100% rak. Vi hade lite (lite för mycket) obalans i Kressarna vi samköpte. Dom flesta byttes ut, men alla ville inte ha nya eller omslipade.

Det är ju en på forumet (Tottis) som körde ut stora bokstäver i plåt med en Lillasyster, men han satta nog fast materialet hårt och passade på så alla inställningar lirade med varandra (eller hade satans tur). Det tog tid, men det gick.

Sen kan det även vara att det är för mycket glapp i avgasklämmorna. Men största "boven" är att hon inte är konstruerad för att klara av vibborna vid alu-fräsning. Lägg på nån mille på priset, så kan du köra alu-chipps så det sprutar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ok.. Hur vet man om man har obalans i kressen? Jag testade att plocka ur verktyget från den, och på lägsta varvtalet var det en hel del vibrationer, på högre varvtal kunde jag känna lite vibrationer om jag la huvudet mot kressen. Men när jag stänger av den så den varvar när skakar hela fräsen lite vid kanske hälften av de lägsta inställbara varvtalet. Är det normalt, eller ovanligt mycket?

Min kress kommer från GeekJoan, är den från det samköpet då?

Det är synd att det är så dyrt med CNC-fräsar... Annars hade jag definitivt byggt en 2400 x 1200 x 200 fräs. Självklart skulle den vara i betongfylda stålprofiler, så att det inte flexade! 8)

Tottis är något av min idol, det är ju riktigt starkt gjort att fräsa stål med en lillsyrra! :bravo:
ondisc

Inlägg av ondisc »

squiz3r skrev:Men när jag stänger av den så den varvar när skakar hela fräsen lite vid kanske hälften av de
lägsta inställbara varvtalet. Är det normalt, eller ovanligt mycket?
Är nog så att Kressen vibrerar så att hela lillasystern kommer in i en av sina egenfrekvenser. Eftersom du inte
bearbetar något så är det inga problem. Vibrerar den mycket tyder det ju bara på att lillasystern är lite vek...
charcoal

Inlägg av charcoal »

En enl mig kritisk faktor för högre hastigheter är att få bort spånorna från fräsningen. Enbart rotationen räcker sällan utan du behöver antingen tryckluft eller vätska som för bort spånorna. De ställer snabbt till det annars genom att klibba fast i frässtålet eller tillbaks i materialet. Det spelar ingen roll om du kör 0.1mm per pass ifall du inte fått bort spånorna från föregående varv.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Sen får man inte glömma bort att en del sorters aluminium knappt går att fräsa i för dom är så mjuka.
Rätt stål och rätt metall är ett måste om det ska funka bra i någon fräs.
Senast redigerad av POS 15 juni 2009, 21:53:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Rundstålen flexar bra mycket de också när man sliter och drar i fräsen. Mer än man tror. Det är ju inte helt utan anledning att just den lösningen inte används på dyrare fräsar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hade jag gjort Lillsyrran så man kunde fräsa alu med henne, så hade jag inte sålt en enda maskin. :lol:
PF013

Inlägg av PF013 »

Jag har fräst en hel del saker ur 1mm "halvhård" alu-plåt. Både den Elfa och Clas Ohlson säljer. Med 2 mm hårdmetallpinne från Jojje (och sen från CNCPlus), rätt igenom plåten i ett pass, 100 mm/min matning i x/y och 30 mm/min i z. Kyler gör jag med Biltemas Elektronikrengöring i sprayflaska (isopropanol), manuellt och aldrig så mycket att det rinner utanför wasteboarden. Runt ett 40-tal bitar runt 50x100 mm har jag fräst ut med en och samma pinne innan den börjar bli för slö. Men det märks ganska tidigt att man får öka mängden kylvätska allt eftersom man sliter på pinnen.

Med denna (långsamma) matning så får jag distinkta flagor av aluminium, inte tjocka, men i alla fall inte damm.

Den enda pinnen jag haft av med dessa parametrar var när jag var dum nog att svara i telefon och sluta kyla!

Bilder på detaljer är på väg till bildtråden.

Edit: Ja, visst. Med en Lillasyster glömde jag skriva!
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

En ide är att allafall vid planfräsning försöka få fram vilken av x/y som är stabilast och flexar minst och då köra "Skrotning" i den riktningen.
Det kan korta ner din frästid då du eventuellt kan öka din matningshastighet samt skärdjup.
Sedan som fler här säger har rätt kyl/smörj vätska väldigt stor betydellse.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Vill du räkna ut den riktiga tandmatningen
måste du gå över till att bestämma medelspåntjockleken.
Visst,kanske lite överkurs men alla verktygstillverkare
har data för det.
Skriv svar