Jag tycker att allting tar så långt tid med den, och kollar man på youtube på andra så är det många som kör snabbare/djupare... Så jag tänkte att jag kanske använder min på ett ineffektivt / felaktigt sätt...

Vad är det som bestämmer hur djupt man kan köra med den? Är det hur stark spindeln är? Varvtalet på spindeln har väll bara att göra med matningshastigheten samt frässtålets diameter? När jag kör i trä (någon billig mjuk planka...) så kör jag 3mm djupt och 1200 - 1400mm/min, det tycker jag är helt okej. Men sen när jag ska köra i aluminium så kör jag bara 0,1mm djupt... Och mycket lägre matningshastighet (kanske 800mm/min) och då tar det riktigt lång tid att göra något...
Jag hinner inte fundera så mycket på vad det är som händer när saker går fel, men jag har knäckt ett antal frässtål (spetsen på en 30° gravyrsticka, två stycken 3mm pinnfräsar, och något mer har jag för mig). Ofta säger folk att "Den är ju byggd i MDF så man får ju köra väldigt sakta", men rent spontant så känns det inte som om det har med saken att göra tycker jag...? Jag har nästan aldrig problem med att den tappar steg eller att själva fräsen skulle flexa. Dock känns det mer som att när något går fel så är det kressen (800 FME) som man märker det på, inte att fräsen flexar... Detta kan vara om en alu skiva ligger lite snett så att den första varvet får ta typ 0,3mm djupt istället för 0,1 som den ska. Och i så fall borde det ju inte spela någon roll om fräsen är en liten alu fräs eller om den är byggd i stål!? Det är ju alltid frässtålen som tar smällen...

Sen en annan sak jag funderar på har inte direkt med min fräs att göra utan allmänt CNC fräsar. Jag såg denna filmen på youtube Någon som har en lite större hemma byggd CNC som fräser ut loggor. Han fräser ju rakt igenom så att biten lossnar (jag har sett många andra göra det också) men det har jag slutat med eftersom när biten lossnar så hugger den till i frässtålet så blir det ett jättestort hack i biten... Så jag lämnar alltid två små "broar" som jag slipar bort för hand sen... Men det kan ju inte ha med storleken på CNC'n att göra... Varför har jag så stora problem med det, men andra verkar inte ha några problem alls???
Mvh. Danne (Ägaren till den mycket använda lillasyster CNC'n...