Det är ingen som håller koll på om det finns några vettiga microcontrollers/microprocessorer som klarar av att köra NetBSD? Skulle vara intressant att testa att leka lite. Vill gärna ha någon med hyffsad processorkaft i. Kanske 50MHz eller något sånt.
Eller det kanske finns något här som har erfarenhet av att lägga in olika operativsystem på inbyggda system?
NetBSD vet jag inte om det kan köras på processorer utan MMU, men annars finns det uCLinux som kan köras på bland annat m68k (gamla palm och liknande), diverse FPGA-processorer, ADI Blackfin, ARM och massvis med andra.
Haft ganska mycket krångel och andra dåliga erfarenheter med Linux. (Free)BSD har rullat på problemfritt i något år nu. Därför jag föredrar BSD. Sen är det skönare med något man redan kan använda Har iaf installerat NetBSD och börjat mecka lite. Ska försöka kompilera en ny kernel imorgon.
Samsas i samma adressrymd? Jadu, det beror väl på hur du menar. Programmen kan ju inte förutsätta att den alltid får en viss adress. Sen skulle det ju gå åt pipan om man fick någon minnesläcka
Förutsätta att de laddas på samma adress är ju precis vad programmen brukar göra (med MMU), och att de har ett stort kontinuerligt minnesområde att allokera minne i.
Funderade lite på bra lösningar på det till ett litet OS jag skrivit till blackfin, men jag bestämde rätt snart att det räckte med ett program och flera trådar