NetBSD

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

NetBSD

Inlägg av chille »

Det är ingen som håller koll på om det finns några vettiga microcontrollers/microprocessorer som klarar av att köra NetBSD? Skulle vara intressant att testa att leka lite. Vill gärna ha någon med hyffsad processorkaft i. Kanske 50MHz eller något sånt.

Eller det kanske finns något här som har erfarenhet av att lägga in olika operativsystem på inbyggda system?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

NetBSD vet jag inte om det kan köras på processorer utan MMU, men annars finns det uCLinux som kan köras på bland annat m68k (gamla palm och liknande), diverse FPGA-processorer, ADI Blackfin, ARM och massvis med andra.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ARM7 och 9 finns det i alla fall Linux kärnor att köra på... Atmel lär ha ett rätt kasst evaluationkort...

Vi har några plattformar på jobb med... Men de kör Linux varianter de med. Är det intressant kan jag kolla va de kostar...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nä, linux är inte intressant. Men andra unix-baserade platformar kan vara det.

EDIT: Angående MMU borde man ju kunna porta kärnan så man kan köra den utan, precis som de gjorde med µcLinsux.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det är inte så enkelt, uclinux använder även t.ex. speciella exe-format och libs. Utan MMU så måste man ju få allting att samsas i samma addressrymd.

Men visst, klart det går att göra med BSD om det gick att göra med Linux, inte på en eftermiddag dock.

Vad har du mot linux förresten? :humm:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Haft ganska mycket krångel och andra dåliga erfarenheter med Linux. (Free)BSD har rullat på problemfritt i något år nu. Därför jag föredrar BSD. Sen är det skönare med något man redan kan använda :-) Har iaf installerat NetBSD och börjat mecka lite. Ska försöka kompilera en ny kernel imorgon.

Samsas i samma adressrymd? Jadu, det beror väl på hur du menar. Programmen kan ju inte förutsätta att den alltid får en viss adress. Sen skulle det ju gå åt pipan om man fick någon minnesläcka 8-)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Förutsätta att de laddas på samma adress är ju precis vad programmen brukar göra (med MMU), och att de har ett stort kontinuerligt minnesområde att allokera minne i.

Funderade lite på bra lösningar på det till ett litet OS jag skrivit till blackfin, men jag bestämde rätt snart att det räckte med ett program och flera trådar :lol:
sprawl

Inlägg av sprawl »

Vad är anledningen att du kör eget os istället för ucLinux på blackfin? Prestanda?

/a
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ja, det ska vara extremt litet enkelt och snabbt. Iaf är det ursäkten jag hittade på för att kunna prova på och skriva ett eget :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Sen är det ju också roligare att göra något själv än att sno något annat 8-)
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Om jag inte minns helt fel så finns (fanns?) det en NetBSD som gick att köra på Amiga utan pMMU...
68000 eller allra minst 68020 då.

Höll inte på med BSD själv, men andra på SUGA gjorde det, minns jag.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

har för mig att det finns någon eller några linux-varianter som ska kunna köras på TI-89, och jag har fått för mig att det sitter en 68000 i den.
Skriv svar