Mobil Klass-D/T party-förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Mobil Klass-D/T party-förstärkare

Inlägg av maDa »

Har länge gått och funderat på att bygga en förstärkare ett tag, men tänkte börja lite mjukt med något små-färdigt och väldigt användbart för min del. Tanken är en väldigt lätt och smidig förstärkare att kunna ta med när det festas i vårt gäng, både för inomhus och kanske rentav på camping.

Fick bli en färdig 2x100W Tripath TK2050-baserad modul från Sure-Electronics. Den tog väll 1,5 vecka att få ungefär för totalt ~370:- med frakt. Det hela är tänkt att monteras i ett gammalt chassi från en switch. Med både nätdel och kondensatorer. Uttag för 230VAC och extern kraft (t.ex batteri)

Bild

Ivrig som jag var så plocka jag fram första bästa switchade nätdel jag hade, detta fall en 12V 1.25A från ett gammalt kabelmodem. Ljudet är oerhört klart och tydligt, man hör utan problem artefakter i MP3-låtar och annat (vilket är lite på gott och ont ;)) Jag undrar helt ärligt inte om ljudet inte är klarare än min gammla Technics SU620VM2 (2x100W@4Ω)

Effektiviteten är häpnadsväckande. "var i helvete kommer effekten från??" tänkte jag mest när jag körde den med samma nätdel(!) mot mina Dynavoice DF-5 (180W/8Ω 92dB) i ganska bra volym. Den gick inte botten förrän riktigt tunga-baslåtar kom på tapeten.

Bild

Här är tanken allt ska byggas in:

Bild
Bild

Nätdelen på bild är på 24V/2.2A med 2x10,000uF. Har även en avskalad gammal laptop-adapter på 19V/6.7A eventuellt. Kommer utrusta den med två 40mm fläktar baktill, men dessa kommer endast behövas vid tyngre spelande.

Fortsättning följer! :D

EDIT: Felstav och laggt till lite
Senast redigerad av maDa 5 juni 2009, 07:49:38, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Mobil Klass-D/T party-förstärkare

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt chassi. :)

"Ljudet är oerhört klart och tydligt, man hör utan problem artefakter i MP3-låtar och annat"

Trevlig upplösning/dynamik med andra ord. Hm.. tack för den. Nu fick man ytterligare en grejj på vill-ha-listan. :D

Först när jag såg förstärkarkortet så trodde jag att du skulle bygga in en liten dator i miniITX-format. :)
Klass D/T är nog helt rätt väg för såna här mobila enheter.

Kul projekt som ska bli kul att följa. :tumupp:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ska du inte ha batteridrift som val också ? Du nämner portabel.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Uttag för 230V och extern kraft (t.ex batteridrift)
"
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hehe, jooo kylflänsen påminner väldigt om något som sitter på ett moderkort eller MiniITX-kort :)

Den ska vara portabel i den bemärkelsen att den blir väldigt lätt och kompakt, högst några kilo. Och att den även kan drivas från t.ex ett batteri sidanom (kanske framtida bygge har inbyggt batteri, denna får ha externt)

Igår borra jag hål för högtalarterminaler, XLR-kontakt för batterikraft (lite dumt kontaktval, men den kändes rejäl) och för distanser till förstärkarmodulen. Nätagg och kondensatorer kan jag inte rikigt bestämma mig hur de ska sitta, så de får vara lösa sålänge.

Vad som finns på agendan just nu:
- "Power"-indikator, lutar lite åt en orange LED
- Brytare på baksidan för fläktar av/på (eller temp-sensor rentav?)
- Hitta nån snygg volymknopp
- Ommålning
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mycket intressant, bra ljud billigt. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Ommålning"

Men den blir väl blå i samma nyans som den är nu? :)
Det var så uppfriskande att se eftersom man är så van vid alla svarta chassin.

Alternativ-färger: Vit eller gul. Eller kanske någon orange varm färg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Måste säga att det här var ett riktigt snyggt bygge, funderade på om man kunde göra samma sak men även
intigrera en 30v 3,3Ah NiMH RC-acc (25st Sub-C celler, 100$ på http://www.cheapbatterypacks.com, väger 1400 gram),
en liten batteriladdare och sätta på en axelrem för att bära den som axelväska :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har provkört idag med 24V/2.2A nätdel med 10,000uF. Jag tror definitivt att man ska hålla sig över 24V för att utnyttja denna modul helt ut. Att kunna köra på 12V är bra, men lite ineffektivt.

Har försökt framkalla spänningsfall utan framgång, det ligger dödsstabilt på 24.0V hela tiden. Drar jag 230VAC matningen så går den i 2-3 sekunder till :p

Vågar inte spela högre med dessa högtalarna känner jag :S Får leta upp några effektmotstånd tror jag för köra den i bottnen helt.

Bild

Dock så blir kylflänsen något varmare under 24V drift, och det verkar inte vara sammanhängande över hur högt man spelar heller, mer att kretsarna går på "idle". Utgångspolarna blir dock varma efter lite hårt spelande.

Dock har jag upptäckt nu att min stereo-volympott (50k Log) är "sned", så de får nog bli en ny :(
JimmyAndersson skrev:Men den blir väl blå i samma nyans som den är nu? :)
Tanken var egentligen svart faktiskt, men jag kommer nog behålla den mörkblå/lila som den är nu, bara ge den ett nytt lager eftersom den är lite repig och jävlig nu.

Meduza: Med rätt högtalare så hade det blivit en ruskig mobil ljudanläggning :p
Senast redigerad av maDa 7 juni 2009, 15:11:51, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Släng det där 50k log skräpet å tag en dual gang 100k lin å släng på en 15k resistor mellan wiper å gnd istället.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

----> maDa
Jag är på gång och ska köpa ett par förstärkare jag med, vilken frakt tog du, den billigaste eller?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har beställt RCA-kontakter och nya högtalarterminaler idag, de gammla var hopplösa.
Tekko skrev:Släng det där 50k log skräpet å tag en dual gang 100k lin å släng på en 15k resistor mellan wiper å gnd istället.
Tack, ska ta hem och prova det! Värdelöst när ena kanalen kommer innan den andra.
orvar-e skrev:----> maDa
Jag är på gång och ska köpa ett par förstärkare jag med, vilken frakt tog du, den billigaste eller?
Jag köpte via Ebay, men det skickades via HongKong Post, beställde en måndag och fick på torsdagen veckan efter tror jag.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

E-bay .... oki ...... mycket användbar information. thx :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sök på sureelectronics på ebay.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Jätteintressant att du delar med dig av detta! Kikade på denna förstärkare för några dagar sedan, och visst kan man lita på att någon på EF redan provkört :D Får du fler erfarhenheter så berätta gärna, krävs det att man kyler aktivt vid lite belastning? Räcker 24V/2.2A för att spela "ordentligt"? Vad har du planerat att driva för högtalare? Tacksam för allt som sägs!
Skriv svar