Ett tips är att innan man monterar motorerna så ska alla lager, både på gängstången och dom som fungerar som linjärlager justeras så att allt går lätt men inte glappar.
Man ska kunna snurra gängstången med fingrarna så den driver respektive axel innan man montrar på stegmotorerna.
Gängstången kan man göra rent från grader och ojämnheter med tex svinto/stålull och sen olja in den med tex symaskinsolja.
Ju lättare allt går desto högre fart får man sen är det som makervall säger också en fråga om hur man driver sina motorer
och vilka motorer man har men att få allt att gå lätt bör man göra oavsett.
1000mm/min kan man nog komma upp i om allt går lätt och drivkortet och motorerna är rätt dimensionerade, säkert ännu fortare om man tex skaffar en gecko 540 som drivning.
Men med 2A kinakort eller jojjes kort så är det nog ungefär samma fart som makervall får som är det troliga.
Makervall kör med ett jojje-kort utan kylning som inte är påvridet speciellt mycket utan står nog en bit under 2A och
han får som sagt 600mm/min
Makervall bygger POSY-A4 fräs.
Re: Makervall bygger POSY-A4 fräs.
Ojdå, jag kunde ju ha talat om vad jag har för motorer/kort...
Men som POS skrev så har jag Jojje:s kort, JB:s motorer och ett nätagg på 24V 5A.
Korten står ställda på 2A. Blev lite för varmt när jag vred på mer. Skulle kanske gå å köra 2,5 med lite kylning.
Det skulle ev gå bättre med några volt till!? Men det har jag inte testat. Alternativt lite mindre motorer.
Den går att köra lite fortare nu en vad den gjorde första gångerna. Troligen pga att den har slitit in sig lite.
Provade aldrig tricket med stålull men olja och fett har testats...
/Magnus
Men som POS skrev så har jag Jojje:s kort, JB:s motorer och ett nätagg på 24V 5A.
Korten står ställda på 2A. Blev lite för varmt när jag vred på mer. Skulle kanske gå å köra 2,5 med lite kylning.
Det skulle ev gå bättre med några volt till!? Men det har jag inte testat. Alternativt lite mindre motorer.
Den går att köra lite fortare nu en vad den gjorde första gångerna. Troligen pga att den har slitit in sig lite.
Provade aldrig tricket med stålull men olja och fett har testats...
/Magnus
Då borde man kunna ställa upp dom en smula till.
Får gå över alla monteringar som posy skriver och kontrollera så det är rätt spännt.
Skall nog vänta ett par låsmuttrar så att dom har "toppen" mot lagret på båda sidor, har dom bara på ena sidan nu.
Annars har jag äntligen fått fart på maskinen :-D
Har fräst min första lilla brädbit och efter en farlig massa timmar med att förstå sig på programvaror så gick det till slut.
Frågan är om man kan dra upp på farten så mycket mer utan att riskera att man bränner materialet.
Kör med JB motorer och Kina drivkort.. Har inte kikat om man kan ställa om strömmen ut från det.
Skall fetta upp lite granna så får man nog ett par mm/sek extra..
Får gå över alla monteringar som posy skriver och kontrollera så det är rätt spännt.
Skall nog vänta ett par låsmuttrar så att dom har "toppen" mot lagret på båda sidor, har dom bara på ena sidan nu.
Annars har jag äntligen fått fart på maskinen :-D
Har fräst min första lilla brädbit och efter en farlig massa timmar med att förstå sig på programvaror så gick det till slut.
Frågan är om man kan dra upp på farten så mycket mer utan att riskera att man bränner materialet.
Kör med JB motorer och Kina drivkort.. Har inte kikat om man kan ställa om strömmen ut från det.
Skall fetta upp lite granna så får man nog ett par mm/sek extra..

Testade fräsen lite idag igen. Det blir inte så många saker frästa men den är väldgt bra att ha ibland.
Idag skulle jag byta hjullager på bilen och behövde en fixtur så jag kunde hålla still allt medans jag drev ur lagrena.
Så här blev den. 2st 22mm och en 6mm HDF fick det bli.

Som synes så är den redan begagnad... Den funkade fint
/Magnus
Idag skulle jag byta hjullager på bilen och behövde en fixtur så jag kunde hålla still allt medans jag drev ur lagrena.
Så här blev den. 2st 22mm och en 6mm HDF fick det bli.

Som synes så är den redan begagnad... Den funkade fint

/Magnus