Makervall bygger POSY-A4 fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
makervall

Makervall bygger POSY-A4 fräs.

Inlägg av makervall »

Änu en cnc-fräs byggtråd...

Häromkvällen kikade POS förbi med en hög MDF bitar som han hade fräst. Tydligen skulle bli en cnc-fräs. Varför han valde mig till detta kan man undra. Humm, vem av mina bekanta är tillräckligt dum för att låta sig luras till att bygga? Kan Mange få ihop den så kan alla... :humm:

Ja, ja, jag började iaf montera.

Det var inget större bekymer att få ihop lådan till z.

Bild

Bild

Allt har utfrästa spår så det var mer eller mindre bara att skjutai bitarna. Passformen är presspassning så det är inget problem att få bitarna att hänga ihop. Det är bara väggarna vid fräsmotorn som sitter lite löst. Där får det bli lim och skruv. Övriga delar på z är bara limmade.

Bild

Sen monterades lådan med x och y axlarna ihop. På den här versionen är det 19mm axelstål, men jag tror att det skulle funka fint med tjockväggiga rör. Då skulle man kunna spänna ihop hela lådan med gängstång genom rören.
Z lådan måste monteras samtidigt.

Bild

Sen fick jag kapa och borra lite vinkeljärn och avgasklämmor för att få dit lagrena som går mot axlarna. Det är samma princip som en del andra har annvänt sig av.

Bild

Hela z på platts.

Bild

Och så var fräsmotorn och bordet monterat.

Bild

Efter att jag sett att allt passade så monterades allt isär igen. Nu limmades och skruvades delarna till z ihop ordentligt. De ligger just nu ute i garaget på tork efter att ha fått några varv med sprayfärg på sig.

Nästa moment blir att puttsa till lådan lite, skruva ihop den och ge den en omgång med färg.
Änslålänge har jag inte provat något med stegmotorer och skruvar men det ska nog ordna sig.

Allt verkar vara stabilt, inte mycket utrymme för glapp när alla delar är frästa för att gå i varandra.
Först tänkte jag att lådan skulle limmas och skruvas för att bli tillräckligt stabil, men jag tror det räcker med att skruva.
Alla MDF delar är 16mm, lagerhållaregavlarna till z-lådan och hållare till frässpindeln är gjorda av 6mm HDF.
Axlarna är 19mm axelstål, lagrena är 608 zz. Vinkeljärnen är 20x20mm. Avgasklämmorna är 32mm. Skruvarna kommer att vara av M8 gängstänger med en islagsmutter. Glappfritt? Det finns glapp i allt, men jag tror att det är full godkänt.

Vad har jag att klaga på änsålänge då? Ja, det tar ju emot att säga det, men de ända ändringar jag har föreslagit är små justeringar för att få någon millimeters marginal på några ställen. Jag tror faktiskt att det kan bli en riktigt bra liten fräs.

Fortsättning följer...

/Mange
Larsson90

Re: Makervall bygger POSY-A4 fräs.

Inlägg av Larsson90 »

Spännande :)
makervall

Inlägg av makervall »

Lite uppdatering...

Någon undrade hur lådan sitter ihop. Gavlarna är spårade så att fram/bak-stycke och botten passar i. Sen har jag bara borrat å skruvat. Inget lim här, blir så svårt å montera isär då...

Bild

Muttrarna till drivningen är för tillfället vanliga islagsmuttrar som sitter limmade i en liten hållare. Jag trode att det skulle funka fint, men jag är lite mer tveksam nu. Det finns ett axialt glapp på en/någon tiondel. Har meddelat POS, mer utverdering när fräsen är igång å arbetar.

Bild

Infästningen av mutter för drivningen till bordet.

Bild

Målningen är färdig. Kanske finns snyggare färg, men det var vad som stog i garaget.

Bild

Även motorerna har blivit monterade. Så nu ska jag bara lyckas koppla lite jojje drivkort och lyckas konfa Mach3 så ska vi se om den fungerar också. Får nog hyra in POS på ett hörn för å få MACH3 att lira som det ska...

/Magnus
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ska bli kul att fräsa med den snart! :)
Inställningarna fixar jag såklart om det behövs.
Ser ut som det blir provkörningar viken dag som helst nu! :tumupp:
Senast redigerad av POS 8 mars 2009, 16:11:40, redigerad totalt 1 gång.
ondisc

Inlägg av ondisc »

Måste tipsa om ett ganska sjyst fäste till Dremel-kopian hos JB:
http://butik.brundin.biz/product_info.p ... ucts_id=49

Bild

Kostar bara:
Axelfäste 16mm: 52,5kr
Frakt brev: 12kr
Totalt 64,50kr inkl moms

Tyckte jag var väldigt billigt och min sitter nu kanon! :-)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Bra tips!
Bildtexten säger 16mm men det är väll 20?

Jag kommer lägga ut dxf:er och g-koder på en del smådelar tex dremelfästet så man kan fräsa ut nya i reserv eller andra material om man vill.
makervall

Inlägg av makervall »

Installerade Mach3 igår men det ville sig inte. Jag kör XP pro och jag hittade någon instruktion som sa att man var tvungen att ändra några saker. Nytt försök i kväll...

/Magnus
ondisc

Inlägg av ondisc »

POS: Jo 20mm är det på en Dremel men min kopia hade 16,5mm så denna passade bättre :-)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vadnu, är det någon ny byggsats på gång?
makervall

Inlägg av makervall »

Jo det ser väll så ut.

POS konstruerar och jag bygger. Jag är nästan färdig så då ska den bara utvärderas lite innan en ev försäljning.
Detaljer kring det får nog POS svara på...

/Magnus
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Idag var jag hos makervall och vi körde med fräsen för första gången :D
Nu var de så att det var tre olika stegmotorer vi provade med, containerfynd!
Tja fynd kanske var att ta i... en var på 0,4A och orkade knappt nått den andra var ospecad
och var inte mycket bättre.

MEN den tredje var helt okej, 2A tror jag den var på och gav en fart på 2000mm/min på bordet!
Helt okej fart tycker jag på en liten fräs, mycket nöjd med testet!

Det var ett kort från Jojje vi drev allt med.

I morgon beställs det 3st helt nya stegmotorer så det blir fart på alla axlar och vi kan prova att fräsa lite.
När dom kommit så blir det både bilder och film såklart! :)
Dentrado
Kontakt:

Inlägg av Dentrado »

makervall skrev:Lite uppdatering...
Muttrarna till drivningen är för tillfället vanliga islagsmuttrar som sitter limmade i en liten hållare. Jag trode att det skulle funka fint, men jag är lite mer tveksam nu. Det finns ett axialt glapp på en/någon tiondel. Har meddelat POS, mer utverdering när fräsen är igång å arbetar.
Hur blev det med glappet, duger det med islagsmuttrar? Jag har tänkt bygga en liten maskin och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa den biten (och en del annat också) eftersom jag aldrig byggt en cnc-fräs förut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror du är betydligt bättre ute med långa plastmuttrar liknande dom som används i lillasyrrorna, jag tror inte riktigt på iden med limmade islagsmuttrar...
makervall

Inlägg av makervall »

Nya motorer är på väg med posten och borde vara hos mig idag. Test ikväll eller i morgon.
Helt glappfritt blir det inte, men hur mycket det märks vet jag inte. Sen beror det ju givetvis på hur små saker det är man fräser..

/Magnus
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Det är säkert i storleksordningen 20% bättre verkningsgrad om man tar en plastmutter istället för metall/metall. Dessa 20% vill man ju inte bränna på bättre motor/drivsteg; bra mycket billigare med muttrar i nylon.
Skriv svar