Häromkvällen kikade POS förbi med en hög MDF bitar som han hade fräst. Tydligen skulle bli en cnc-fräs. Varför han valde mig till detta kan man undra. Humm, vem av mina bekanta är tillräckligt dum för att låta sig luras till att bygga? Kan Mange få ihop den så kan alla...

Ja, ja, jag började iaf montera.
Det var inget större bekymer att få ihop lådan till z.

Allt har utfrästa spår så det var mer eller mindre bara att skjutai bitarna. Passformen är presspassning så det är inget problem att få bitarna att hänga ihop. Det är bara väggarna vid fräsmotorn som sitter lite löst. Där får det bli lim och skruv. Övriga delar på z är bara limmade.

Sen monterades lådan med x och y axlarna ihop. På den här versionen är det 19mm axelstål, men jag tror att det skulle funka fint med tjockväggiga rör. Då skulle man kunna spänna ihop hela lådan med gängstång genom rören.
Z lådan måste monteras samtidigt.

Sen fick jag kapa och borra lite vinkeljärn och avgasklämmor för att få dit lagrena som går mot axlarna. Det är samma princip som en del andra har annvänt sig av.

Hela z på platts.

Och så var fräsmotorn och bordet monterat.

Efter att jag sett att allt passade så monterades allt isär igen. Nu limmades och skruvades delarna till z ihop ordentligt. De ligger just nu ute i garaget på tork efter att ha fått några varv med sprayfärg på sig.
Nästa moment blir att puttsa till lådan lite, skruva ihop den och ge den en omgång med färg.
Änslålänge har jag inte provat något med stegmotorer och skruvar men det ska nog ordna sig.
Allt verkar vara stabilt, inte mycket utrymme för glapp när alla delar är frästa för att gå i varandra.
Först tänkte jag att lådan skulle limmas och skruvas för att bli tillräckligt stabil, men jag tror det räcker med att skruva.
Alla MDF delar är 16mm, lagerhållaregavlarna till z-lådan och hållare till frässpindeln är gjorda av 6mm HDF.
Axlarna är 19mm axelstål, lagrena är 608 zz. Vinkeljärnen är 20x20mm. Avgasklämmorna är 32mm. Skruvarna kommer att vara av M8 gängstänger med en islagsmutter. Glappfritt? Det finns glapp i allt, men jag tror att det är full godkänt.
Vad har jag att klaga på änsålänge då? Ja, det tar ju emot att säga det, men de ända ändringar jag har föreslagit är små justeringar för att få någon millimeters marginal på några ställen. Jag tror faktiskt att det kan bli en riktigt bra liten fräs.
Fortsättning följer...
/Mange