Skulle ju gärna höra av någon som byggt nått liknande !
oavsett storlek på bygget !
blir ju nog dyrt ändå utan misstag He he
Här blir det rörlig portal Med 1800 mm HWIN 35 skenor för X
300-400 mm lång portal (1300-1400) fräslängd
1000-1200 mm HWIN 20 skenor för Y
Matreal i bädden 100x200x12 profil
funderar på att ta lite längre skenor för Y med tanke på att kunna bygga till Vertygsbyte utanför fräsområdet ?
Ring gärna 0612-26802 ! Heller lämmna ett mail så ringer jag upp !!
Uppdatering Fått tag på ett litet bord att bygga fräsen på he he
1535x1035x60 ska förlängas 300mm för att passa skenorna som är 1800
omkring 500-600 kg Stadigt blir det
Jag funderar bara på hur du ska skruva fast skenorna för att säkerställa att de går parallellt och linjärt osv. Så långa sträckor som du bygger är inte lätta att justera in ifall du inte får bordet bearbetat på något vis.
Dåså... annars hade du varit ute och cyklat. Passa på att göra styrkanter så det blir lätt att montera dit skenorna. De som gör stora maskiner med sådana skenor brukar kila fast skenan med ett hundratal små klackar.
Letade på nätet i en halvtimme men hittade inte det jag sökte. Men om du går in och kollar på tex THK,s manual för linjärlager så ser du vad jag menar. http://www.thk.com/documents/us_pdf/pro ... design.pdf Bild D på sidan 5 visar principen.
Helt riktigt. Skenan trycks mot en anslagskant med kilen. När man skruvar så trycks kilen ner och på så vis tvingas den åt ett håll så att spänning mellan skena och kil uppstår. En fast kontrakil, alltså den kant som själva kilen jobbar mot är det bästa, men det går naturligtvis att även att skruva dit en, eller flera.
På detta vis försäkrar man sig om att skenan blir rak, under förutsättning att anslagskanten är det. Dessutom blir skenan mycket bättre säkrad mot rörelse jämfört med att bara skruva fast den genom de små hål som finns.