Hur feta fetar finns det? Är strömmen en flaskhals hos fetar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Hur feta fetar finns det? Är strömmen en flaskhals hos fetar

Inlägg av Henry »

Aha så det är vid 25 grader, det med kväve var lite överdrivet förstås men om det gäller vid 25 grader så tror jag nog fasen att det faktiskt hade behövts trots allt för tvivlar på att ens vatten hade räckt om de varit säg -40 grader och kylt direkt, ev kanske med ett satans flöde.
bearing

Inlägg av bearing »

rysshack.se skrev:En fråga, om jag har en ideal spänningskälla, som ger 40V.
Jag lägger 40V från den ideala spänningkällan över Vds, och istället för att ha en last kopplad till kretsen, kortsluter jag kretsen.
Och ser till att transistorn är bottnad, visst brinner transistorn då??

Det jag är ute efter är om jag har en transistor, som jag exempelvis har tre seriekopplade bilbatterier 36V som spänningskälla över Vds , kommer det att behövas något effektmotstånd som gör att transistorn inte brinner.
Tänker du på om båda transistorerna i en halvbrygga leder samtidigt?
Styrelektroniken måste helt enkelt designas så att detta aldrig händer.

Motstånd i serie med transistorerna skulle visserligen kunna rädda transistorerna, men det är en väldigt dålig lösning. Resultatet blir att även strömmen genom lasten måste gå genom motstånden, med stora förluster som resultat.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag blir också lite nyfiken på varför du vill kunna kortsluta bilbatterier med en MOSFET.
I ditt exempel tror jag du får tänka på ledarnas resistans och batteriernas inre resistans också. Summan av dessa kan nog lätt överstiga transistorns inre resistans, eller rättare sagt - måste överstiga transistorns resistans mångfalt, då det allra största spänningsfallet måste ligga någon annanstans än över transistorn för att transistorn inte ska brinna.

Sen ett tips: testa att räkna ut effektförlusten i transistorn om du parallellkopplar 2 st (eller fler) MOSFETAR vid en viss maxström. (jag tänker inte avslöja mer - här krävs det lite tänkade och räknande)
bearing

Inlägg av bearing »

Gissningarna fortsätter.
Är det någon form av avsulfateringskrets för blybatterier du försöker göra? Induktansen i ledarna är förmodligen tillräckliga för att göra det möjligt med en kort kortslutningspuls; strömmen hinner inte bli hög.
declint

Inlägg av declint »

För att svara på frågan ursprungsfrågan.

Du kan ju alltid parallelkoppla en hel drös FETar för att uppnå den effekttålighet du behöver. FETar är trevliga att parallellkoppla eftersom deras Rds(on) ökar med stigande temp, dvs de kommer att balansera lasten mellan sig.

Annars finns det ju ganska stadiga IGBTs att köra med, snabb sökning på farnell ger:
http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... tid=154360
POWEREX - CM1000DU-34NF - IGBT Module
Continuous Collector Current, Ic:1000A
Power Dissipation, Pd:3900W
Collector Emitter Voltage, V(br)ceo:1700V
Pris: 19 342,36 kr :shock:

Ska du prompt kortsluta ditt batteri så kommer du att vara tvungen att göra av effekten någonstans. 700A x 36V = 25kW. Du vill nog inte elda upp dessa 25kW i transistorn. Men det är klart 70st av den där rackaren på ELFA borde ju klara effekten om du är duktig på att kyla.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lyckas man kortsluta 700A effektivt så hamnar försluteffekten i batteriet, 25kW

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

jepp - lastar man så att batteriets spänning halverar så hamnar halva effektförlusten _i_ batteriet och den andra halvan i inkopplad last med tillhörande ledningar - mer effekt än så kan man aldrig plocka ur ett system med inre resistans hur man än gör...

- kortsluter man perfekt så hamnar hela effektförlusten inuti batteriet och riskeras att skadas av det då även dess innerledare kan gå varm och smälta av samt hela batteriet värms kraftigt upp väldigt snabbt.

Ett gammalt kanska sönderkorriderat batteri (pga ålder och lite överladdning under lång tid) kan bränna av sina kvarvarande ledare till sina plattor tvärt av vid första vinterkallstarten med högre startström och därför 'dör plötsligt'
Skriv svar