Hur feta fetar finns det? Är strömmen en flaskhals hos fetar
- rysshack.se
- EF Sponsor
Hur feta fetar finns det? Är strömmen en flaskhals hos fetar
Låt oss säga att man skulle vilja göra en H-brygga med mosfets, eller hexfets, eller någon annan transistor för den delen.
Hur pass stora strömmar klarar transistorerna??
Eller hur feta transistorer finns det egentligen. De som jag sett på elfa är ju inte speciellt kraftiga några hundra watt, väldigt liten ström som går genom dem.
Är strömmen en flaskhals hos transistorer, eller är det det att elfas utbud av kraftfullare fetar är begränsat?
Hur pass stora strömmar klarar transistorerna??
Eller hur feta transistorer finns det egentligen. De som jag sett på elfa är ju inte speciellt kraftiga några hundra watt, väldigt liten ström som går genom dem.
Är strömmen en flaskhals hos transistorer, eller är det det att elfas utbud av kraftfullare fetar är begränsat?
Re: Hur feta fetar finns det? Är strömmen en flaskhals hos fetar
Förstår du ens vad du frågar om?
Att en FET klarar 100W har inget med vilken effekt den kan styra. En bra FET har en mycket låg spänning över sig när den leder och ingen ström genom sig när den är av. Effekten beror alltså på om du kör den linjärt eller av/på och med motorer är PWM ju standard.
Effekten i en FET vid avstängd är ju 24V (bara ett exempel) * 0,00A = 0,00W, vid fullt på blir det 50A * 0,5V = 25W (baserat på en Ron på 0,01 ohm). Vad ska du med flera hundra watt i transistorn till? Det är väl motorn som ska ha den effekt eller hur?
Att en FET klarar 100W har inget med vilken effekt den kan styra. En bra FET har en mycket låg spänning över sig när den leder och ingen ström genom sig när den är av. Effekten beror alltså på om du kör den linjärt eller av/på och med motorer är PWM ju standard.
Effekten i en FET vid avstängd är ju 24V (bara ett exempel) * 0,00A = 0,00W, vid fullt på blir det 50A * 0,5V = 25W (baserat på en Ron på 0,01 ohm). Vad ska du med flera hundra watt i transistorn till? Det är väl motorn som ska ha den effekt eller hur?
Över 100A 100V per transistor finns för några tior styck på ELFA. En sån räcker alltså för att styra >10kW under ideala förhållanden.
Tillverkare:
http://www.irf.com
http://www.fairchildsemi.com
http://www.st.com
http://www.onsemi.com
Tillverkare:
http://www.irf.com
http://www.fairchildsemi.com
http://www.st.com
http://www.onsemi.com
> Hur pass stora strömmar klarar transistorerna??
Jag har under 30 år aldrig sett en transistor där detta *inte*
är specificerat väldigt tydligt antingen direkt i "katalogen" eller i
resp datablad...
Jag har under 30 år aldrig sett en transistor där detta *inte*
är specificerat väldigt tydligt antingen direkt i "katalogen" eller i
resp datablad...
Frågeställningen var väl hur pass kraftiga det finns övh.
Dvs, maximal Ice samt Uce.
Dvs, maximal Ice samt Uce.
OK.
Man kan köra parametersök på Farnell, Digikey eller liknande och
sortera resultet. Det ger i alla fall de som går att få tag på via
normala kanaler.
Man kan köra parametersök på Farnell, Digikey eller liknande och
sortera resultet. Det ger i alla fall de som går att få tag på via
normala kanaler.
Tillverkarna jag länkade till har också parametersök på webbsidan. Vissa av dem säljer direkt har jag för mig.
inte speciellt kraftiga några hundra watt, väldigt liten ström som går genom dem.
Detta ser jag som att man räknar ut strömmen som mosfeten klarar direkt från effekten som kapseln klarar av att hantera vilket är helt fel då det blir en mycket lägre ström än mosfeten kan klara.
Om man bara går efter den effekten som kapseln till mosfeten klarar så är det inte speciellt stora strömmar den kan hantera men det säger inget om vilka strömmar mosfeten i sig kan klara. Det är som sagt spänningsfallet över den plus strömmen genom den som skapar denna värme och det är direkt i proportion till den inre resistansen om den är helt av eller helt på som vid PWM och det är detta man skall titta efter för att veta vad den klarar i strömväg.
Sedan finns det ju säkert mosfetar inom industrin som kanske kan hantera säg 10000-tals amp men ser faktiskt inte detta direkt som frågan.
Detta ser jag som att man räknar ut strömmen som mosfeten klarar direkt från effekten som kapseln klarar av att hantera vilket är helt fel då det blir en mycket lägre ström än mosfeten kan klara.
Om man bara går efter den effekten som kapseln till mosfeten klarar så är det inte speciellt stora strömmar den kan hantera men det säger inget om vilka strömmar mosfeten i sig kan klara. Det är som sagt spänningsfallet över den plus strömmen genom den som skapar denna värme och det är direkt i proportion till den inre resistansen om den är helt av eller helt på som vid PWM och det är detta man skall titta efter för att veta vad den klarar i strömväg.
Sedan finns det ju säkert mosfetar inom industrin som kanske kan hantera säg 10000-tals amp men ser faktiskt inte detta direkt som frågan.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Det är möjligt att jag missförstått, och visst, jag vill inte ha någon effekt i transistorn
Tack för alla länkar och kommentarer.
Om jag har en exempeltransistor
En fråga, om jag har en ideal spänningskälla, som ger 40V.
Jag lägger 40V från den ideala spänningkällan över Vds, och istället för att ha en last kopplad till kretsen, kortsluter jag kretsen.
Och ser till att transistorn är bottnad, visst brinner transistorn då??
Det jag är ute efter är om jag har en transistor, som jag exempelvis har tre seriekopplade bilbatterier 36V som spänningskälla över Vds , kommer det att behövas något effektmotstånd som gör att transistorn inte brinner.
Det är ju inte ovanligt att ett bilbatteri under en kortare period kan ge mer än 350A vilket är mer än specifikationen angiver för exempeltransistorn.
(69-365-04 Blyackumulator 12V/50Ah Optima RedTop ger 700A under 30 sec)
Tack för alla länkar och kommentarer.
Om jag har en exempeltransistor
Kan jag då teoretiskt styra Id(350A)*Vds(40V)=14kW?* MOSFET, 40V 350A TO-247AC
* Transistor Type:Power MOSFET
* Transistor Polarity:N
* Voltage, Vds Typ:40V
* Current, Id Cont:350A
* Resistance, Rds On:1.35mohm
* Voltage, Vgs Rds on Measurement:10V
* Voltage, Vgs th Typ:4V
* Case Style:TO-247AC
* Termination Type:Through Hole
* Temperature, Operating Range:-55°C to + 175°C
* Current, Idm Pulse:1390A
* Power Dissipation:380W
* Voltage, Vds Max:40V
En fråga, om jag har en ideal spänningskälla, som ger 40V.
Jag lägger 40V från den ideala spänningkällan över Vds, och istället för att ha en last kopplad till kretsen, kortsluter jag kretsen.
Och ser till att transistorn är bottnad, visst brinner transistorn då??
Det jag är ute efter är om jag har en transistor, som jag exempelvis har tre seriekopplade bilbatterier 36V som spänningskälla över Vds , kommer det att behövas något effektmotstånd som gör att transistorn inte brinner.
Det är ju inte ovanligt att ett bilbatteri under en kortare period kan ge mer än 350A vilket är mer än specifikationen angiver för exempeltransistorn.
(69-365-04 Blyackumulator 12V/50Ah Optima RedTop ger 700A under 30 sec)
Men varför i jösse namn vill du kortsluta ett bilbatteri ?
Vad är det för nytta med det ??
Märkligt...
Vad är det för nytta med det ??
Märkligt...
Vid 350A och med 0,0135 ohm blir det 4,725V över transistorn, kombinerat med 350A blir det 1653,75W vilket är "en aning" mer än de 350W den är specat till eller hur?
Jag förstår att du inte kan eller ids räkna lite men det blir dyrt i längden...
EDIT: missade "bara" med ett komma
Rätt spänning blir såklart 0,4725V vilket ger 165,375W ... vilket fortfarande är en hel del att kyla bort.
Jag förstår att du inte kan eller ids räkna lite men det blir dyrt i längden...
EDIT: missade "bara" med ett komma
Rätt spänning blir såklart 0,4725V vilket ger 165,375W ... vilket fortfarande är en hel del att kyla bort.
Senast redigerad av Icecap 24 maj 2009, 10:11:54, redigerad totalt 1 gång.
Teoretiskt: Om du tar din transistor med 1.35mOhm Rds On och sätter den tvärs över din ideala spänningskälla på 40 volt så blir ju strömmen genom transistor 40 / 0,00135 = 29629A. (I=U/R) Så svaret på frågan om transistorn brinner upp är JA eftersom den "bara" tål 350A. För att inte bränna transitorn så måste kretsen ha en total resistans på 40/350=0,114ohm. Effekten i transistorn blir 350*350*0.00135=165W (P=I²R)så den lär behöva rejäl kylning.
Icecap:
Där har du väll räknat fel, eller är det jag som gör något fel?:
U = I * R
U = 350A * (1,35/1000)ohm = 0,4725v
Visst har du fått en nolla fel??
I så fall blir det ju "bara" 165,4W över transistorn, och alltså är det under 380w som den tål.
Rätta mig om jag har fel!
Där har du väll räknat fel, eller är det jag som gör något fel?:
U = I * R
U = 350A * (1,35/1000)ohm = 0,4725v
Visst har du fått en nolla fel??
I så fall blir det ju "bara" 165,4W över transistorn, och alltså är det under 380w som den tål.
Rätta mig om jag har fel!
En sak jag däremot undrat över med vissa effekter man ser är hur tex en TO247 kapsel kan göra sig av med hela 380W? Är det baserat på om man använder vatten eller kvävekylning för jag ser det som lite svårt att föra bort all den effekten på det lilla område som kylsidan har.
Det är effekttåligheten om baksidan på kapseln är vid 25 grader C. Så det är precis som du säger, det blir väldigt svårt utan en väldigt kall kylfläns då det inte går att få perfekt värmeledning från kapsel till kylfläns och kylflänsen inte heller leder värme hur bra som helst.
Effekttålighetssiffran säger inte så jättemycket egentligen förutom som jämförelse mellan olika transistorer, men det kan den vara användbar till.
Effekttålighetssiffran säger inte så jättemycket egentligen förutom som jämförelse mellan olika transistorer, men det kan den vara användbar till.