Håller på att försöka få till en SCR switch till mitt coilgun project. Jag kan dock inte få min SCR att sluta kretsen. Kan leda ström i båda riktningarna mellan katoden och gaten (verkar det som) men lyckas som sagt inte få någon ström att gå mellan katoden och anoden...
Hur ska en (/den här) SCR kopplas?
Jag har försökt göra det enligt Barry's diagram men det vill inte fungera
Om du kört in 18V via 220ohms motstånd in i "styret" så har du nog bränt något.. Om du däremot kört på vad som står i databladet(2.5-6V och 150-270mA) så bär du nog kolla så att du har rätt på vilket ben som är vad.
Barrys schema bör stämma för 40tps.., använder det själv med mina 30tps12'or som är i princip exakt samma skit fast lite klenare.
(18V-2,5V) / 220 ohm blir ju bara 70mA. Databladet säger att 150mA krävs för säker triggning. Om motståndet minskas till 100 ohm kanske det finns tillräckligt med gateström för att slå på tyristorn.
Man har inga problem med back-EMK vid tändning av tyristorn och back-EMK uppstår när man bryter strömmen och det går INTE med en tyristor.
Problemet verkar vara för låg gateström eller en trasig tyristor.
Koppla upp med ett motstånd isf spolen och en likspänningskälla (t.ex. 18V) isf kondensatorn och beräkna motståndet så strömmen blir högre än hållströmmen.
Mät spänningen på gate relativt katod när du sluter strömbrytaren ska bli runt 2V, inte mindre är 1V och inte mer än 5V men titta i databladet vad Vgk ska vara, mät sedan vad det blir på Anoden med brytaren stängd.